Pronájem bez charterovky?
Britský start-up Borrrow a Boat začal nabízet sdílení jachet soukromých majitelů. Takové Airbnb s loděmi. Jaké to má klady a zápory?
Ze strany pronajímatele
Pronajal bych si takto loď na dovolenou? Velmi bych toto zvažoval i v případě velmi nízké ceny. I tak bych možná řekl ne. Proč?
Technický stav lodě
V první řadě jde o technický stav lodě. Fotografie může vypadat dobře, ale jaká je realita? V jakém stavu jsou plachty, motor, lana, vybavení? Vyplouvám s lodí na moře. I v létě se mohu dostat do situace, kdy spolehlivý stav lodi pro mne bude jedinou záchranou.
Namítnete, že tuto jistotu nemám ani u charterové společnosti. Pravda, ale charterová společnost podléhá nějakým předpisům, kontrolám. Má více lodí, je to její hlavní bussines. Navíc má na místě lidi, kteří jsou vám v případě problémů k dispozici.
Speciality soukromých jachet
Dále má každá soukromá loď určitá specifika. Není to auto. Má určité nedostatky, se kterými si majitel poradí, protože je zná, ale host o nich nic neví. I toto svým způsobem souvisí s technickým stavem lodi.
Zodpovědnost za cizí loď
Plujete na konkrétní lodi, konkrétního majitele. Pravděpodobně jde o loď, kterou má rád, ke které má vztah. Můžete s ní něco udělat. Nepříjemná zodpovědnost. U charterové společnosti to platí do určité míry také. Také klasické charterové lodě mají soukromé majitele. Jde ale o lodě primárně určené pro charter. Tedy se s tímto do určité míry musí počítat.
Zodpovědná osoba
Charterová společnost má v místě pronájmu lodě kancelář, nebo alespoň zodpovědného pracovníka. Kdo bude loď předávat a přebírat v tomto případě? Jak bude hodnotit poškození letitých částí lodě? Kolik mě budou případné škody stát?
Pojištění lodi
Charterové lodě jsou standardně pojištěny se spoluúčastí od cca 1000 EUR do 2500 EUR. Některé společnosti mají i vyšší kauce, ale v takovém případě je u nich k dispozici pojištění kauce. Majitelské lodě mívají často spoluúčast na pojistce vyšší, aby tak bylo nižší pojistné. Také řešení škody má u charterové lodi své zaběhlé rituály, jsou k dispozici ceníky. Jak to bude u lodi soukromé?
Černý charter
Je toto černý charter, nebo není? Jak se k tomu budou stavět úřady? Co když mě zkontrolují a znepříjemní mi dovolenou?
Bude vše tak, jak má být?
Jedete na dovolenou. Na týden nebo na dva. Berete si volno v práci, volna během roku nemáte mnoho. Přijedete k pronajaté soukromé lodi a není to tak, jak by to mělo být. Loď není ve stavu, jaký byl slibován a vy s ní nevyplujete. Peníze sice dostanete zpět, ale ztracený čas vám to nevrátí. Stojí to za možnou nižší cenu pronájmu?
Z pohledu majitele lodi
Mám jachtu. Provozní náklady jsou vysoké. Nebylo by řešením ji pronajímat přes nějakou podobnou společnost?
Osobní záležitost
Jachtu jsem si pořídil proto, že jsem nechtěl jezdit na charterových (cizích) lodích. Vlastnictví jachty se nevyplatí, ale přesto jsem ji chtěl. Abych si ji mohl upravit podle svého, abych na ní mohl mít své věci, abych ji mohl ladit dle svých představ. Nyní bych ji měl dát z ruky? Pustit na ni cizí lidi? Odstranit z ní vše osobní, co na palubě mám?
Kdo si ji půjčí
I když možná občas půjčím loď svým známým, je něco jiného, pokud ji půjčím přes nějakou aplikaci cizím lidem. Jak se k ní budou chovat? Jako k vlastní, nebo jako k autu z půjčovny? Neproběhne na ní bujný seddmidenní večírek, po kterém zbyde jen troska,
Škody na lodi
Při používání věcí dovvchází k jejich poškození. Pokud si na lodi něco poškodím sám, vím, proč ke škodě došlo. Pokud škodu způsobí někdo jiný, vyním z toho špatné zacházení.
V jakém stavu loď najdu
Když z lodi odpolouvám, vím, v jakém cca stavu ji najdu. Pokud byla během mé nepřítomnosti zapůjčena, pokaždé trnu, v jakém stavu bude po mém návratu. Jestli mě čeká příjemná plavba, nebo opravy.
Černý charter
Je toto černý charter, nebo neí? Jak se k tomu budou stavět úřady? Nemohou zadržet loď?
Skryté vady
Některá pochybení se mohou ukázat až po delší době. Kdo způsobil tuto škodu, která se nepřiznáním dále zhoršovala a neřekl to?
Peníze
Všechna negativa mohou vyvážit peníze. Stojí mě vše výše zmíněné za to? Provozní náklady jsou vysoké.
Na mnoho z těchto otázek dává odpověď charter s kapitánem. Pokud si takto pronajmu loď s profesionální posádkou, mnohé z otázek odpadá a to na obou stranách. Ale to se již na druhou stranu delší dobu děje a tento start-up jen nahrazuje jen zaběhlé firmy.
To koneckonců platí i o velké části nabízených jachet. Jde o běžné charterové jachty. Lodě charterových společností. Moderní název start-up místo charterové společnosti, moderní sdílení a je na světě v podstatě jen další prodejce charteru. S moderním marketingem.
5315
Související články
Peklo a ráj Thajska (3. díl)
Peklo a ráj Thajska (3. díl)
Již třetí díl článku Jiřího Sochora o plavbě v Thajsku. Skvělé proto, abyste věděli, co vás u pobřeží země na jihovýchodě Asie bude čekat.
Peklo a ráj Thajska (2. díl)
Peklo a ráj Thajska (2. díl)
Pokračujeme na zajímavé plavbě Jiřího Sochora v thajských vodách. Jeho charter se rozhodně lišil od běžných plaveb, na které jsme v Evropě zvyklí. Navíc bylo vedro. Pekelné vedro…
Peklo a ráj Thajska (1. díl)
Peklo a ráj Thajska (1. díl)
Byl jsem rozhodnutý, že o tom nikde nebudu mluvit. Že si vše nechám pro sebe a budu doufat, že Thajsko už nám nikdo neukradne, jako kdysi Chorvatsko, kde ještě pamatuju ACI mariny zdarma. Nyní už i Řecko, kde se počet lodí za posledních pět let možná někde i zdesetinásobil. Ale píšu. Raději budu vzpomínat na ráj, než znovu zažívat peklo.