Proč pokračují útoky na most Ždrelac?
Nudíte se? Kupte si domek u mostu Ždrelac, který spojuje ostrovy Ugljan a Pašman. Určitě se nebudete nudit, bude zábava, vzrušení. Navíc materiál na Youtube/Facebook/Twitter/Instagram a ví bůh jaké další sítě.
Jak je možné, že navzdory samolepkám v kokpitech, stovkám a tisícům školení, po podpisech prohlášení, že ani v případě úmrtí v rodině nepoplují pod most Ždrelac, přesto každý rok několik skipperů pod most zamíří s lodí, jejíž stěžeň je s projetím neslučitelný. Proč, kde se stala chyba.
Lidí jsou různí, to je pravda, ale stejně nevěřím, že by se našli tací, kteří by pod most zamířili navzdory tomu, že vědí, že neprojedou. Potom tedy musí být chyba jinde.
Oni to nevědí…
Zeptali jsme se na názor Vladislava Bezecného z charterové společnosti Bemex Boot ze Sukošanu. Ten nám potvrdil naše podezření: „Někteří skippeři si vyslechnou varování, podívají se na samolepku a podepíší prohlášení, že pod most nesmějí. Když se jich ale na závěr zeptám, kde je most, o kterém jsme právě mluvili, jen pokrčí rameny. Neví.“
Ano, tak to je jedna část příběhu. A pak je ta druhá. Exaktně zjištěné to nemám, ale já jsem přesvědčen, že mnozí skippeři při své plavbě nevědí, kde jsou. Vědí, že ráno byli v Biogradu. Pak zadali do navigační aplikace Veli Iž a jedou. Nevědí kudy, nevědí, kde jsou, jedou. A protože nemají v aplikaci správně nastavené parametry lodě, mohou se ocitnout i pod mostem.
Dělat chyby je lidské
Každý můžeme chybovat a každý také chybujeme. Může se stát, že se podívám do mapy, špatně přečtu číslo a věřím, že má most 19,5, místo 16.5 m (kolik ve skutečnosti má). Je to blbá chyba, ale může se stát. Tuto chybu jsem ochoten přijmout.
Pokud ale připluji do Ždrelacu jen proto, že mě tam žene navigace a nemám ani ánunk o tom, že je to Ždrelac, že jeden ostrov je Ugljan a druhý Pašman, to je podle mě neslučitelné s držbou kapitánského průkazu.
Vždy musím vědět, kde jsem
Za plavby musím vždy vědět, kde jsem. Alespoň přibližně. To je základ. Nemusím to vědět přesně, od toho mám GPS, ale přibližně ano. Každý to musí vědět. To je imperativ!
Proč? Když mám přístroje? Jde o bezpečnost. Jsou to jen přístroje. Mohou selhat. Můžeme mít na lodi špatné baterky, můžeme mít vybitou baterku v telefonu. Máme v lodi vodu, zkratovanou síť. Nebo loď schytá v bouřce zásah bleskem. Nevím, možností je mnoho. A co dál? Máte na palubě rodinu, děti, přátele. Prší, fouká, navigace nefunguje. Co budete dělat? Jste si jistí, že vaše příď směřuje do bezpečí? Že v cestě nejsou nebezpečné mělčiny?
Kdo pluje po moři bez toho, aby vždy věděl, kde přibližně je, riskuje. Riskuje, že se dostane do situace kdy bude nucen jet s nákladem svých nejbližších poslepu.
Představte si, že naložíte rodinu do auta a vyjedete s nimi na okrsku se zavázanýma očima. To byste nikdy neudělali, že? Mnozí skippeři však na moři riskují, že budou v situaci, kdy nebudou mít jinou možnost.
2337
Související články
Navigačně složitá místa v noci
Navigačně složitá místa v noci
Místo, které je ve dne jasně vyznačené, se může stát za tmy nebezpečnou pastí. Nebudete-li na tuto alternativu připraveni můžete zažít nepříjemné chvíle za kormidlem.
Pomalu na kurzu, nebo odpadnout?
Pomalu na kurzu, nebo odpadnout?
Váš cíl je před přídí. Plujete ostrou stoupačku. Plavba je pomalá a nepohodlná. Vyplatilo by se odpadnout? Nabereme rychlost a plavba bude pohodlnější.
Jak se poprat s mořskými proudy u pobřeží
Jak se poprat s mořskými proudy u pobřeží
Křižujete proti větru a do cesty se vám staví i mořský proud. Postup vpřed je zanedbatelný. Co s tím? Jak s proudem bojovat?
Poprvé kapitánem
Poprvé kapitánem
První plavba ve funkci kapitána je náročná. Nemusíme být na moři začátečníky proto, abychom se dostali do situací, kdy si nebudeme vědět rady. Je nutné být připraven na všemožná překvapení, musíme číst předpovědi počasí, musíme mít v záloze náhradní řešení.
Rychlost rovná se bezpečnost
Rychlost rovná se bezpečnost
Vyšší rychlost jachty = bezpečnější plavba. Je to rovnice, která určitě neplatí na silnici, ale na moři má svoji logiku. Kde se skrývá bezpečí při rychlejší plavbě? Proč by měla být rychlejší jachta bezpečnější?