showTop
× Search
Přinášíme ukázku navigačního příkladu na kapitánské zkoušky kategorie B. Tentokrát jsme pokročili na výpočet výšky hladiny v sekundárním přístavu, tedy v přístavu, kde musíme výšku vody a přesný čas přílivu počítat s pomocí diferencí. Zadání je prosté V kolik hodin odpoledne musíte nejpozději vyplout od mola přístavu Lorient dne 28. 6. 2022, aby vaše rezerva pod kýlem byla 0,5 m? Ponor vaší jachty je 1,9 m. Hloubka u mola je 1,7 m. Zadání je snadné. K tomu jsou potřeba tabulky přílivu v primárním přístavu, v tomto případě Brest (tabulky udávají kdy a jak je vysoká voda v Brestu), tabulka diferencí pro Lorient a graf průběhu přílivu v hlavním přístavu. To vše dostaneme v zadání. Modrá Začneme počítat. Nejprve si musíme spočítat, jakou výšku hladiny budeme hledat. Víme, že požadované místo u mola je za nejnižšího odlivu 1,7 metru nad hladinou. Tedy 1,7 metru nad nulou mapy. K tomu připočteme ponor jachty 1,9...

Náraz do zdi

Včera v noci souboj s bouří, dnes to bude náraz do bezvětrné zdi. Milan Koláček a Pierre Brasseur na hraně první desítky v závodu Transat Cafe L´Or. Nejrychlejší se však...

Šok, který zabíjí

Spadnete-li během zimní či jarní plavby přes palubu, nebude to podchlazení, na co nejspíše zemřete, ale šok. Šok ze studené vody. Jak se bránit?

Poslední videa


Závodní jachting

Náraz do zdi

Včera v noci souboj s bouří, dnes to bude náraz do bezvětrné zdi. Milan Koláček a Pierre Brasseur na hraně první desítky v závodu Transat Cafe L´Or. Nejrychlejší se však...

Testy

Jak se poprat s mořskými proudy u pobřeží

Jak se poprat s mořskými proudy u pobřeží
Daniel Vodička
/ Kategorie: Technika plavby, Navigace

Jak se poprat s mořskými proudy u pobřeží

Křižujete proti větru a do cesty se vám staví i mořský proud. Postup vpřed je zanedbatelný. Co s tím? Jak s proudem bojovat?

Pohybujeme-li se v blízkosti břehu, má tento problém jednoduché řešení. Jednoduché, ale někdy i nebezpečné, pokud chceme příliš.

Malá vsuvka. Pojďme se podívat domů, na některou z našich řek. Kde je proud nejrychlejší? U břehu, nebo uprostřed řeky? Samozřejmě uprostřed proudu. A stejné je to i na moři. Dále od břehu, nebo vlastně na větší hloubce, je proud silnější. Protože není tolik zpomalován třením. Chceme-li tedy postupovat co nejrychleji proti proudu, zvolíme trasu co nejblíže pobřeží, na co nejmenší hloubce. V některých případech dokonce u břehu může být proud opačného směru, než na hloubce. 

Příklad

V oblíbeném Chorvatsku jsou proudy jen minimální. Přesto se najdou místa, kde příliv a odliv dokáže přivést moře i k dvouzlovému kvapíku. Příkladem je úžina mezi ostrovy Rivanj a Ugljan u Muline, kterou mnozí znají. Proud se zde mění podle stavu přílivu a odlivu.

Nyní budeme křižovat například na sever proti letními maestralu. Jak poznáme, že máme proud v zádech, nebo naopak v ústech? Vidíme-li před sebou klidnou hladinu, víceméně bez vln, můžeme předpokládat, že proud není žádný, nebo teče stejným směrem jako vítr. Máme ho proti sobě. V našem případě při maestrálu se budeme snažit křižovat co nejblíže břehu na jedné nebo druhé straně úžiny, protože tam bude proud nejslabší. 

Pokud naopak uvidíme uprostřed úžiny nepřirozené vlnění, s krátkými vlnkami, případně bílými čepicemi, tak víme, že proud je proti větru, v našem případě do zad. Poplujeme tedy prostředkem úžiny, kde nám vítr bude pomáhat.

1350

Vyhledat

Nejbližší události

«říjen 2025»
poútstčtsone
293012345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829303112
3456789
Na horu