Rychlost rovná se bezpečnost
Vyšší rychlost jachty = bezpečnější plavba. Je to rovnice, která určitě neplatí na silnici, ale na moři má svoji logiku. Kde se skrývá bezpečí při rychlejší plavbě? Proč by měla být rychlejší jachta bezpečnější?
Podíváme se nejprve na dva extrémy. Sledoval jsem příběhy jachet, které se hnaly za rekordem kolem světa (Jules Verne Trophy) na začátku 21. století a dnes. Zatímco před dvaceti lety byla plavba Jižním oceánem plavbou z bouře do bouře, soubojem s živly, dnes proletí trimarany oceán kolem Antarktidy v podmínkách, které si vyberou. Byly i rekordní pokusy, při kterých vítr na lodi v nejdivočejším oceánu planety nepřesáhl 40 uzlů.
Stejně tak se můžeme podívat na závod Golden Globe Race. Malé a pomalé jachty pluly Jižním oceánem a procházely z jedné bouře do druhé. Nejméně 7 závodníků skončilo v Jižním oceánu, mnoho lodí se překlopilo. Pomalá plavba byla velmi nebezpečná.
Rychlost znamená možnost volby
Předpovědi počasí jsou dnes přesné na mnoho dnů dopředu. Tlakové níže (jinými slovy bouře) se obvykle pohybují mezi 25 a 35 uzly (nebavíme se o tropických cyklónách). To je vysoká rychlost. Velké rekordní vícetrupé jachty jsou schopny podobných rychlostí dosahovat také. A blíží se tomu i závodní jednotrupé jachty.
Pohybuje-li se jachta podobnou rychlostí jako meteorologické systémy, je schopna si vybrat, v jaké části systému se bude pohybovat. Je schopna se vyhnout tomu nejhoršímu.
Pomalejší turistické jachty
Turistické jachty obvykle nevynikají vysokými rychlostmi. Přesto jsou k dispozici lodě, které jsou schopné dosahovat výkonů kolem 250 mil denně. A nemusí jít jen o rychlé katamarány, jako je například Outremer. Podobných výkonů mohou dosahovat i některé turistické jachty (Pogo, JPK a jiné). S touto rychlostí sice není možné systémům ujet, ale je možné se vyhnout tomu nejhoršímu. Pokud o blížící se bouři víme včas.
Nejpomalejší
I ti nejpomalejší mají samozřejmě možnost, zamířit do bezpečí. Jejich šance na výběr ideálních podmínek se však výrazně snižuje. Spíše je to o tom, že posádka na pomalé jachtě má čas se na nejhorší připravit, ale nemá možnost tomu ujet.
I to je například jeden z důvodů, proč si známý jachtař Jimmy Cornell na stará kolena pořídil rychlý katamaran. Po celé řadě expedičních jednotrupých jachet. Chtěl si vybírat počasí, nikoli být jeho otrokem.
5181
Související články
Kurz přístavních manévrů na katamaranu
Kurz přístavních manévrů na katamaranu
Preferujete-li na své dovolenkové plavby katamaran, máme pro vás připravený kurz přístavních manévrů. Vypsali jsme kurzy na příští duben. Všechny letošní kurzy byly beznadějně vyprodané. Asi to děláme dobře...
Proč může plout plachetnice rychleji než vítr
Proč může plout plachetnice rychleji než vítr
Na turistické jachtě jsme rádi, že se blížíme rychlosti větru. Sportovní jachty ji dokážou překonat. Některé závodní speciály dokonce létají třikrát rychleji, než vítr fouká. Jak je to možné?
Jak rychle můžeme plout?
Jak rychle můžeme plout?
Víte, jakou maximální rychlostí můžete na moři plout? 10, 20, 50 uzlů? Tak tedy kolik?
Poslední místa na kurzech přístavních manévrů v Chorvatsku
Poslední místa na kurzech přístavních manévrů v Chorvatsku
Máme poslední volná místa na kurzech přístavních manévrů v Chorvatsku. Jde o dubnové třídenní kurzy, které bývají každý rok vyprodané.
Pomalu, nebo rychle?
Pomalu, nebo rychle?
Mám zajíždět do přístavu rychle, nebo pomalu? Co je správně? Při rychlé plavbě jachta lépe reaguje na kormidlo a je méně ve vleku podmínek. Přesto zní správná odpověď – POMALU!