Pomalu na kurzu, nebo odpadnout?
Váš cíl je před přídí. Plujete ostrou stoupačku. Plavba je pomalá a nepohodlná. Vyplatilo by se odpadnout? Nabereme rychlost a plavba bude pohodlnější.
Znovu jde o VMG (velocity make good - rychlost přibližování se k cíli). Je to stejné, jako v minulém článku o plavbě proti větru. Odpadneme-li od přímého, ale pomalého kurzu, jachta zrychlí. Daní za to bude větší vzdálenost k cíli. Vyplatí se delší ujetá vzdálenost? U svižnějších lodí tomu tak je. K tomu, abychom si byli jistí dopředu, potřebujeme polární diagram jachty. Pojďme se ale podívat na příklad.
Odpadnutí od kurzu do cca 30° zvýší překvapivě málo uplutou vzdálenost a tedy potřebu vyšší rychlosti. Pokud poplujeme přímo na cíl rychlostí 6 uzlů, tedy VMG bude 6 uzlů, potom po odpadnutí o 30°budeme muset plout 6,9 uzlu, abychom byli v cíli stejně rychle. Poplujeme-li rychleji, bude odpadnutí výhodnější.
| Odpad-nutí |
Nárůst rychlosti (%) |
VMG 2 kn |
VMG 2,5 kn |
VMG 3 kn |
VMG 3,5 kn |
VMG 4 kn |
VMG 4,5 kn |
VMG 5 kn |
VMG 5,5 kn |
VMG 6 kn |
| 5° |
0,4 % |
2 |
2,5 |
3 |
3,5 |
4 |
4,5 |
5 |
5,5 |
6 |
| 10° |
1,5 % |
2 |
2,5 |
3 |
3,6 |
4,1 |
4,6 |
5,1 |
5,6 |
6,1 |
| 15° |
3,5 % |
2,1 |
2,6 |
3,1 |
3,6 |
4,1 |
4,7 |
5,2 |
5,7 |
6,2 |
| 20° |
6,4 % |
2,1 |
2,7 |
3,2 |
3,7 |
4,3 |
4,8 |
5,3 |
5,9 |
6,4 |
| 25° |
10 % |
2,2 |
2,8 |
3,3 |
3,9 |
4,4 |
5 |
5,5 |
6,1 |
6,6 |
| 30° |
16% |
2,3 |
2,9 |
3,5 |
4 |
4,6 |
5,2 |
5,8 |
6,4 |
6,9 |
| 35° |
22 % |
2,4 |
3,1 |
3,7 |
4,3 |
4,9 |
5,5 |
6,1 |
6,7 |
7,3 |
V tabulce vidíte, jestli se vám vyplatí odpadnout, nebo nikoli. Vše opět závisí na VMG. Jak jsme si již řekli v minulém článku, není nutné používat tabulku, stačí si najít VMG v navigačních přístrojích. Ještě jedno důležité upozornění. Tabulka platí pro odpadnutí od přímého kurzu k cíli.
Plavba po odpadnutí bude nejen rychlejší, ale také výrazně pohodlnější. Vidíte, že potřeba vyšší rychlosti není nijak závratná. Proto se vám může vyplatit, s kurzem si pohrát a najít nejvýhodnější trasu k cíli.
15399
Související články
Navigačně složitá místa v noci
Navigačně složitá místa v noci
Místo, které je ve dne jasně vyznačené, se může stát za tmy nebezpečnou pastí. Nebudete-li na tuto alternativu připraveni můžete zažít nepříjemné chvíle za kormidlem.
Vždy špatně nastavený hloubkoměr…
Vždy špatně nastavený hloubkoměr…
V posledních letech jsem na lodi nezažil správně nastavený hloubkoměr. Vždy se ptám zástupců charterové společnosti a vždy dostanu odpověď. Ta odpověď nikdy nebyla správná. Plujeme na lodích, kde hloubkoměry ukazují hausnumera.
Jak se poprat s mořskými proudy u pobřeží
Jak se poprat s mořskými proudy u pobřeží
Křižujete proti větru a do cesty se vám staví i mořský proud. Postup vpřed je zanedbatelný. Co s tím? Jak s proudem bojovat?
Poprvé kapitánem
Poprvé kapitánem
První plavba ve funkci kapitána je náročná. Nemusíme být na moři začátečníky proto, abychom se dostali do situací, kdy si nebudeme vědět rady. Je nutné být připraven na všemožná překvapení, musíme číst předpovědi počasí, musíme mít v záloze náhradní řešení.
A ještě jednou křižování
A ještě jednou křižování
V posledním díle našeho malého seriálu o křižování proti větru se podíváme na to, co dělat, pokud cíl není přímo proti větru a následně jak je to s křižováním v proudu.