showTop
× Search
Přinášíme ukázku navigačního příkladu na kapitánské zkoušky kategorie B. Tentokrát jsme pokročili na výpočet výšky hladiny v sekundárním přístavu, tedy v přístavu, kde musíme výšku vody a přesný čas přílivu počítat s pomocí diferencí. Zadání je prosté V kolik hodin odpoledne musíte nejpozději vyplout od mola přístavu Lorient dne 28. 6. 2022, aby vaše rezerva pod kýlem byla 0,5 m? Ponor vaší jachty je 1,9 m. Hloubka u mola je 1,7 m. Zadání je snadné. K tomu jsou potřeba tabulky přílivu v primárním přístavu, v tomto případě Brest (tabulky udávají kdy a jak je vysoká voda v Brestu), tabulka diferencí pro Lorient a graf průběhu přílivu v hlavním přístavu. To vše dostaneme v zadání. Modrá Začneme počítat. Nejprve si musíme spočítat, jakou výšku hladiny budeme hledat. Víme, že požadované místo u mola je za nejnižšího odlivu 1,7 metru nad hladinou. Tedy 1,7 metru nad nulou mapy. K tomu připočteme ponor jachty 1,9...

Náraz do zdi

Včera v noci souboj s bouří, dnes to bude náraz do bezvětrné zdi. Milan Koláček a Pierre Brasseur na hraně první desítky v závodu Transat Cafe L´Or. Nejrychlejší se však...

Šok, který zabíjí

Spadnete-li během zimní či jarní plavby přes palubu, nebude to podchlazení, na co nejspíše zemřete, ale šok. Šok ze studené vody. Jak se bránit?

Poslední videa


Závodní jachting

Náraz do zdi

Včera v noci souboj s bouří, dnes to bude náraz do bezvětrné zdi. Milan Koláček a Pierre Brasseur na hraně první desítky v závodu Transat Cafe L´Or. Nejrychlejší se však...

Testy

Pomalu na kurzu, nebo odpadnout?

Pomalu na kurzu, nebo odpadnout?
Jan Koukal
/ Kategorie: Technika plavby

Pomalu na kurzu, nebo odpadnout?

Váš cíl je před přídí. Plujete ostrou stoupačku. Plavba je pomalá a nepohodlná. Vyplatilo by se odpadnout? Nabereme rychlost a plavba bude pohodlnější.
 

Znovu jde o VMG (velocity make good - rychlost přibližování se k cíli). Je to stejné, jako v minulém článku o plavbě proti větru. Odpadneme-li od přímého, ale pomalého kurzu, jachta zrychlí. Daní za to bude větší vzdálenost k cíli. Vyplatí se delší ujetá vzdálenost? U svižnějších lodí tomu tak je. K tomu, abychom si byli jistí dopředu, potřebujeme polární diagram jachty. Pojďme se ale podívat na příklad.

Odpadnutí od kurzu do cca 30° zvýší překvapivě málo uplutou vzdálenost a tedy potřebu vyšší rychlosti. Pokud poplujeme přímo na cíl rychlostí 6 uzlů, tedy VMG bude 6 uzlů, potom po odpadnutí o 30°budeme muset plout 6,9 uzlu, abychom byli v cíli stejně rychle. Poplujeme-li rychleji, bude odpadnutí výhodnější.

Odpad-nutí Nárůst rychlosti (%) VMG 2 kn VMG 2,5 kn VMG 3 kn VMG 3,5 kn VMG 4 kn VMG 4,5 kn VMG 5 kn VMG 5,5 kn VMG 6 kn
0,4 % 2 2,5 3 3,5 4 4,5 5 5,5 6
10° 1,5 % 2 2,5 3 3,6 4,1 4,6 5,1 5,6 6,1
15° 3,5 % 2,1 2,6 3,1 3,6 4,1 4,7 5,2 5,7 6,2
20° 6,4 % 2,1 2,7 3,2 3,7 4,3 4,8 5,3 5,9 6,4
25° 10 % 2,2 2,8 3,3 3,9 4,4 5 5,5 6,1 6,6
30° 16% 2,3 2,9 3,5 4 4,6 5,2 5,8 6,4 6,9
35° 22 % 2,4 3,1 3,7 4,3 4,9 5,5 6,1 6,7 7,3

 

V tabulce vidíte, jestli se vám vyplatí odpadnout, nebo nikoli. Vše opět závisí na VMG. Jak jsme si již řekli v minulém článku, není nutné používat tabulku, stačí si najít VMG v navigačních přístrojích. Ještě jedno důležité upozornění. Tabulka platí pro odpadnutí od přímého kurzu k cíli.

Plavba po odpadnutí bude nejen rychlejší, ale také výrazně pohodlnější. Vidíte, že potřeba vyšší rychlosti není nijak závratná. Proto se vám může vyplatit, s kurzem si pohrát a najít nejvýhodnější trasu k cíli.

 

 

 

 

15399

Vyhledat

Nejbližší události

«říjen 2025»
poútstčtsone
293012345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829303112
3456789
Na horu