showTop
× Search
Je páteční odpoledne a vracíte se s charterovou lodí do domovské maríny. Potřebujete nabrat palivo, ale před benzínkou je stádo lodí. Víte, jak se s jachtou postavit na místě , aby byla stabilní a měli jste minimum starostí? Často jsou v grupě před pumpou vidět jachtaři, kteří se snaží s lodí stát na místě s přídí proti větru. Fouká vítr a příď jachty je snášena tu vpravo a tu zase vlevo. Kormidelník má plné ruce práce. Stále musí sledovat dění kolem, stále se musí snažit jachtu srovnat. Řešení je přitom snadné. S jachtou je možné stát na fleku s minimem práce a pozornosti. Lodní šroub je umístěn u zádi plachetnice. Pokud tedy zařadíme mírnou zpátečku (záleží na síle větru), motor podrží záď proti větru a vítr sfoukne příď po větru. To je pozice, ve které je jachta stabilní. Stačí tedy stočit jachtu zádí proti větru (pokud to neuděláte, stočí se časem sama) a zařadit mírný zpětný chod. Jachta stojí na místě a nemusíte stále trojčit s motorem. Vyzkoušejte a uvidíte...

Kde je teď Milan Koláček?

Volal jsem mu na pevnou do Brna (ano, v Brně to ještě mají). Nikdo to nebral. Prahou se jen mihnul. Mobil nebere, asi bez signálu. A jeho jachta Inland Roots, Ocean Soul už není na Martiniku....

Krátký, nebo dlouhý

Abych mohl zajet na místo v přístavu mezi jachtami, musím se stočit a začít do místa couvat. Co když to ale nevyjde? Můj odhad byl špatný, jsem moc krátký, nebo naopak dlouhý? Jak to řešit?

Poslední videa


Závodní jachting

Kde je teď Milan Koláček?
Daniel Vodička

Kde je teď Milan Koláček?

Volal jsem mu na pevnou do Brna (ano, v Brně to ještě mají). Nikdo to nebral. Prahou se jen mihnul. Mobil nebere, asi bez signálu. A jeho jachta Inland Roots, Ocean Soul už není na Martiniku. Kdepak se asi plaví?

Závodní offshore jachtaři to mají jinak. Co je pro někoho celoživotní sen (přeplavba Atlantiku), to pro závodníka Milanova kalibru je všednodennost. Milan má za sebou druhý největší závod přes Atlantik Transat Cafe L´Or. K tomu nyní přidává další plavbu přes Atlantik. Pluje do Evropy, do Lorientu. Vyplul v neděli odpoledne a nyní míří na sever. Aby se dostal severně od Azorské tlakové výše. Plán je jasný. Držet se na severní straně tlakové výše, na jižním okraji front, které směřují přes Atlantik k Evropě. Byla zvolena konzervativní trasa. Nejede se závod, je třeba šetřit materiál. I člověka, samozřejmě. Routing je zpracován tak, aby větrným maximem bylo 30 uzlů stálého větru.

Foto Milan Koláček

Foto Milan Koláček

Zimní plavba přes Atlantik je pro Milanovu přítelkyni Pavlu dovolenou po náročném roce.
Trasa by měla vést jižně od Azor a dále směrem na Gibraltar. Přes severní Atlantik bude přecházet začátkem příštího týdne silná bouře, hluboká tlaková níže. Za týden bude střed níže jižně od Islandu, ale s ní spojená studená fronta zasáhne na jih až pod úroveň Kanárů. Tlak vzduchu v níži klesne na 930 hPa a rychlost větru jižně od středu v poryvech dosáhne 100 uzlů. Jeden z důvodů, proč být konzervativní.

Foto Daniel Vodička

Foto Daniel Vodička

Poplují-li pomalu, udělají si kapra se salátem v lodní kuchyni.
Jižně na úrovni Gibraltaru bude Milan čekat na přechod fronty a za ní vyrazí na sever k Finisterre a Biskaji. Bude spěchat domů. Pro případ nepříznivého počasí má ale v záloze i možné zastávky. Na Azorech, v Lisabonu, ve Vigu, v La Coruni. Vše bude záležet na počasí.

Zatím se zdá, že by mohl stihnout svátky na souši. Nevím, jestli doma, ale na souši ano. Rozlobí-li se počasí, bude si muset udělat kapra se salátem v lodní kuchyni.

462

Testy

Technika plavby

Krátký, nebo dlouhý

Abych mohl zajet na místo v přístavu mezi jachtami, musím se stočit a začít do místa couvat. Co když to ale nevyjde? Můj odhad byl špatný, jsem moc krátký, nebo naopak dlouhý? Jak to řešit?

Vyhledat

Nejbližší události

«prosinec 2025»
poútstčtsone
24252627282930
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930311234
Na horu