showTop
× Search
Teploty 22 – 23°C, moře stále koupací, lodí jen jako šafránu a jejich ceny přívětivé. Slunečný týden, dva, tři. Připlutí do přístavu není třeba plánovat. A jiní turisté? Zaslechl jsem, že jednoho opozdilce zahlédli ve Vodici… Ideální čas na plavbu po v létě vyblázněném Jadranu. Chorvatská města, městečka, přístavy, ostrovy, zátoky. To vše má co nabídnout. Pokud se tam nepohybujete ve stádu hledajícím krásu z Instagramu. Tři podzimní týdny ukazují, že stále to může vypadat podobně jako kdysi. Připlujete na Kornati a potkáte 6 jachet. Pracovní lodě odvážejí vybavení restaurací, Murteřané se lopotí ve svých olivových hájích. Probíhá sběr, bude se vyrábět olej. Na molu v Tribunji jsme třetí lodí. Vyvazujeme se bokem. V Šibeniku nocujeme dvě. Myslím jachty. V Malém Iži vedle nás jeden motorák rybářů. V konobě jsme sami. V Prvić Luka bylo narváno. Čtyři jachty. V Šepurine žádná. V Chorvatsku je babí léto. Od druhého...

Znáte vítr na Jadranu

Na oceánu je vítr anonymní. Bývá závislý na tlakovém gradientu, a to jak směr, tak i síla. Ve Středomoří je situace jiná. Každý vítr zde má své jméno, svou jasnou charakteristiku. Podle názvu...

Poslední videa


Závodní jachting

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

Proč overhead leech line

Proč overhead leech line
Daniel Vodička
/ Kategorie: Technika plavby

Proč overhead leech line

Lanko v zadním lemu plachty se nazývá leech line. Jeho dotažení eliminuje flatrování zadního lemu plachty. Mimo jiné tím zvyšuje její životnost. Co to však je overhead leech line a proč si takové řešení na lodi přát?

Flatrování zadního lemu plachty jistě dobře znáte. Mnozí také vědí, že k jeho odstranění stačí dotáhnout leech line v zadním lemu plachty. Jenomže… Jenomže často to není možné. Ráhna na nových jachtách jsou stále výše a dotažení leech line se stává neřešitelným problémem (tedy pokud v posádce nemáte Vojtu Komárka, nebo jiného jachtaře podobné postavy). Na leech line člověk běžného vzrůstu nedosáhne.

Foto UK Sailmakers

Foto UK Sailmakers

Detail kladky na vrcholu plachty
Existuje jedno řešení. Na majitelských lodích. Jmenuje se overhead leech line. Leech line v takovém případě nevede od horního rohu plachty na roh zadní, ale vede od zadního rohu plachty do kladky na horním rohu a podél předního lemu dolů do záseku u spojení stěžně s ráhnem. Na dotažení leech line tak je sice třeba jít ke stěžni, ale určitě je to bezpečnější než balancování v náklonu na špičkách na hraně kokpitu.

Jednoduché řešení, které bezpečně vyřeší dotažení zadního lemu za jakýchkoli podmínek.

Toto řešení můžete najít na hlavní plachtě jachty Maya

3098

Vyhledat

Nejbližší události

«listopad 2024»
poútstčtsone
28293031123
45678910
11121314151617
18192021222324
2526272829301
2345678
Na horu