showTop
× Search
Teploty 22 – 23°C, moře stále koupací, lodí jen jako šafránu a jejich ceny přívětivé. Slunečný týden, dva, tři. Připlutí do přístavu není třeba plánovat. A jiní turisté? Zaslechl jsem, že jednoho opozdilce zahlédli ve Vodici… Ideální čas na plavbu po v létě vyblázněném Jadranu. Chorvatská města, městečka, přístavy, ostrovy, zátoky. To vše má co nabídnout. Pokud se tam nepohybujete ve stádu hledajícím krásu z Instagramu. Tři podzimní týdny ukazují, že stále to může vypadat podobně jako kdysi. Připlujete na Kornati a potkáte 6 jachet. Pracovní lodě odvážejí vybavení restaurací, Murteřané se lopotí ve svých olivových hájích. Probíhá sběr, bude se vyrábět olej. Na molu v Tribunji jsme třetí lodí. Vyvazujeme se bokem. V Šibeniku nocujeme dvě. Myslím jachty. V Malém Iži vedle nás jeden motorák rybářů. V konobě jsme sami. V Prvić Luka bylo narváno. Čtyři jachty. V Šepurine žádná. V Chorvatsku je babí léto. Od druhého...

Znáte vítr na Jadranu

Na oceánu je vítr anonymní. Bývá závislý na tlakovém gradientu, a to jak směr, tak i síla. Ve Středomoří je situace jiná. Každý vítr zde má své jméno, svou jasnou charakteristiku. Podle názvu...

Poslední videa


Závodní jachting

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

Co bych na lodi na 100 % chtěl

Co bych na lodi na 100 % chtěl
Daniel Vodička

Co bych na lodi na 100 % chtěl

Nad ránem se mi zdálo, že objednávám novou jachtu. Byl to sen, cena nebyla příliš důležitá. Jen jsem musel specifikovat výbavu. Tak jsem přemýšlel, co by musela mít ve výbavě na 100 %.

Někoho napadne mrazák, jiný chce mikrovlnku, další příďový propeler, topení, radar, pračku, myčku… Dost! Podle mě vše výše uvedené je zbytné. Pokud bych si měl vybrat jen jedno jediné, šel bych po něčem docela jiném.

Budeme-li mluvit o jachtě běžné produkce, já bych trval na ložiskových otěžových vozících na genu. Samozřejmě s posouváním kladkostrojem. Prostě tak, abych si mohl polohu otěžového vozíku štelovat z kokpitu a sám. Dokonce i ve chvíli, kdy je otěž geny v tahu.

Foto archiv

Foto archiv

Ano, takto to má být...
Proč je to tak důležité? Vzpomeňte si na své charterové plavby. Na většině charterových lodí toto není. Otěžové vozíky je nutné posouvat rukou. Jde to, jen když není otěž v tahu. V praxi to znamená, že většinou trim plachty není ideální. Protože to vyžaduje mnoho práce. Povolení otěže, posunutí vozíku odhadem, přitáhnutí otěže, znovu povolit, posunout, přitáhnout… Obvykle se s tím takto nemažeme a vše uděláme odhadem. S nedokonalostí se smíříme.

Trim pak má daleko k ideálu, jachta nepluje tak rychle, jak by mohla, navíc plachta se ničí.

Někdo si možná řekne, že není žádný závodník. Když si jachtu kupuje. Takové drobnosti mu prý nevadí.

Možná nevadí na začátku, to se ale může rychle změnit. Začne mu vadit, že jachta je chronicky špatně vytrimovaná, že tam stále něco klepe.

To je důvod, proč bych na tomto trval.

Ale protože to byl sen a ve snu se na peníze nehledí, přidal bych nakonec ložiskové všechny kladky. A ložiskové jezdce na hlavní plachtě. Také pořádný otěžový vozík na hlavní otěž, celospírovou plachtu, příjemný vytopený pilothouse, hliníkový trup a…

Jo, už to mám! Chtěl bych jinou jachtu.

1425

Vyhledat

Nejbližší události

«říjen 2024»
poútstčtsone
30123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031123
45678910
Na horu