Nezapomínejte na výtahy plachet
Nejvíce jachtařů se vydává na své plavby na charterových lodích. Úroveň přípravy jachet bývá různá, co se týče jízdních vlastností na plachty, pak spíše horší. Pokud tedy chceme, aby „polotovar“ dobře fungoval, je třeba si ho „dodělat“.
Problémů může být více, ale my se nyní podíváme na výtahy plachet, respektive jejich napětí. Na úvod je třeba říci, že neexistuje standardní napětí výtahu plachty, které by vyhovovalo plavbě na jakýkoli kurz. Na sportovních lodích se s napětím výtahu pracuje, je to jeden z trimovacích prvků. Na charterové jachtě obvykle nejsme takovými perfekcionisty. Co však je určitě špatně, je příliš povolený výtah plachty při plavbě na stoupačku.
Na většině charterových jachet jsou dnes obě plachty rolovací. Proto můžeme vztáhnout tuto problematiku na obě plachty. U klasické hlavní plachty se s výtahem pracuje jaksi samozřejmě. Příliš povolený výtah způsobuje, že profil plachty má největší hloubku dále od předního lemu. To mu sice dává větší výkon, ale negativem je větší náklon jachty. To se projeví zejména při stoupačce.
Chcete-li lépe stoupat a déle uvést plné plachty, je třeba mít více dotažený výtah. Naopak při plavbě na zadobok, či bok, je možné napětí výtahu snížit a výtah povolit.
Proč je výtah povolený
Výtahy mohou být na charterových jachtách povolené z více důvodů. Nejspíše nejsou dotaženy proto, že dotažení výtahu je pracné a práce je přeci až ten poslední způsob, jak si vydělat nějaké ty peníze. Myslím, že to zaměstnanci charterových společností dobře vědí. Druhým důvodem může být, že výtah plachty na charterové jachtě často někdo uvolní omylem, když sáhne na nepravý stopper.
Dotáhnout, povolit?
Můžeme si říci takovou jednoduchou obecnou radu. Při plavbě na stoupačku výtah dotahujte, až se na předním lemu plachty začnou objevovat svislé varhánky. Při plavbě na zaďák a zadobok naopak výtah povolte, až se začnou dělat varhánky vodorovné.
Jde jen o zjednodušenou radu, pro takovéto naše sváteční jachtění. Ale pomůže. A když zjistíte, že například výtah geny vám končí na stěžni a není možné ho bez vinšny napnout, vyměňte ho za některé z lan vedoucích na vinšnu v kokpitu, které je momentálně k nepotřebě. Stačí pak výtah dotáhnout, zaklapnout stopper, uvolnit z vinšny a na místo vrátit lano, které tam bylo původně.
1534
Související články
Vypsali jsme kurzy trimu
Vypsali jsme kurzy trimu
Od 29.3. jsme vypsali 4 termíny kurzů trimu a práce s plachtami. Kurzy povede stejně jako loni výborný závodní jachtař Tomáš Krejza. Pojede se na jachtě Elan E5.
Co bych na lodi na 100 % chtěl
Co bych na lodi na 100 % chtěl
Nad ránem se mi zdálo, že objednávám novou jachtu. Byl to sen, cena nebyla příliš důležitá. Jen jsem musel specifikovat výbavu. Tak jsem přemýšlel, co by musela mít ve výbavě na 100 %.
Kdy používat na jachtě windpilota
Kdy používat na jachtě windpilota
Každá moderní charterová jachta (až na výjimky) má autopilota, který nabízí WIND mód. Je to vynikající pomocník na dvou kurzech. Víte, o které kurzy se jedná?
Když třepe zadní lem plachty
Když třepe zadní lem plachty
Je časté, že máme dobře vytrimované plachty, ale zadní lem se stále třepe. Někteří to řeší dalším dotahováním na otěži, ale to není to pravé. Výsledkem bude, že zpomalíme. Jak nepříjemnému klepání zabránit?
Hlavolam jménem vinšna
Hlavolam jménem vinšna
Vinšna, kapestan, ten naviják v kokpitu, je základem současné jachty plující na plachty. Běžná pomůcka. Stále se ale setkáváme s chybami při jejím použití. Jak se chyb vyvarovat?