showTop
× Search
Teploty 22 – 23°C, moře stále koupací, lodí jen jako šafránu a jejich ceny přívětivé. Slunečný týden, dva, tři. Připlutí do přístavu není třeba plánovat. A jiní turisté? Zaslechl jsem, že jednoho opozdilce zahlédli ve Vodici… Ideální čas na plavbu po v létě vyblázněném Jadranu. Chorvatská města, městečka, přístavy, ostrovy, zátoky. To vše má co nabídnout. Pokud se tam nepohybujete ve stádu hledajícím krásu z Instagramu. Tři podzimní týdny ukazují, že stále to může vypadat podobně jako kdysi. Připlujete na Kornati a potkáte 6 jachet. Pracovní lodě odvážejí vybavení restaurací, Murteřané se lopotí ve svých olivových hájích. Probíhá sběr, bude se vyrábět olej. Na molu v Tribunji jsme třetí lodí. Vyvazujeme se bokem. V Šibeniku nocujeme dvě. Myslím jachty. V Malém Iži vedle nás jeden motorák rybářů. V konobě jsme sami. V Prvić Luka bylo narváno. Čtyři jachty. V Šepurine žádná. V Chorvatsku je babí léto. Od druhého...

Znáte vítr na Jadranu

Na oceánu je vítr anonymní. Bývá závislý na tlakovém gradientu, a to jak směr, tak i síla. Ve Středomoří je situace jiná. Každý vítr zde má své jméno, svou jasnou charakteristiku. Podle názvu...

Poslední videa


Závodní jachting

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

Nezapomínejte na výtahy plachet

Nezapomínejte na výtahy plachet
Daniel Vodička
/ Kategorie: Technika plavby

Nezapomínejte na výtahy plachet

Nejvíce jachtařů se vydává na své plavby na charterových lodích. Úroveň přípravy jachet bývá různá, co se týče jízdních vlastností na plachty, pak spíše horší. Pokud tedy chceme, aby „polotovar“ dobře fungoval, je třeba si ho „dodělat“.

Problémů může být více, ale my se nyní podíváme na výtahy plachet, respektive jejich napětí. Na úvod je třeba říci, že neexistuje standardní napětí výtahu plachty, které by vyhovovalo plavbě na jakýkoli kurz. Na sportovních lodích se s napětím výtahu pracuje, je to jeden z trimovacích prvků. Na charterové jachtě obvykle nejsme takovými perfekcionisty. Co však je určitě špatně, je příliš povolený výtah plachty při plavbě na stoupačku.

Na většině charterových jachet jsou dnes obě plachty rolovací. Proto můžeme vztáhnout tuto problematiku na obě plachty. U klasické hlavní plachty se s výtahem pracuje jaksi samozřejmě. Příliš povolený výtah způsobuje, že profil plachty má největší hloubku dále od předního lemu. To mu sice dává větší výkon, ale negativem je větší náklon jachty. To se projeví zejména při stoupačce.

Chcete-li  lépe stoupat a déle uvést plné plachty, je třeba mít více dotažený výtah. Naopak při plavbě na zadobok, či bok, je možné napětí výtahu snížit a výtah povolit.

Proč je výtah povolený

Výtahy mohou být na charterových jachtách povolené z více důvodů. Nejspíše nejsou dotaženy proto, že dotažení výtahu je pracné a práce je přeci až ten poslední způsob, jak si vydělat nějaké ty peníze. Myslím, že to zaměstnanci charterových společností dobře vědí. Druhým důvodem může být, že výtah plachty na charterové jachtě často někdo uvolní omylem, když sáhne na nepravý stopper.

Dotáhnout, povolit?

Můžeme si říci takovou jednoduchou obecnou radu. Při plavbě na stoupačku výtah dotahujte, až se na předním lemu plachty začnou objevovat svislé varhánky. Při plavbě na zaďák a zadobok naopak výtah povolte, až se začnou dělat varhánky vodorovné.

Jde jen o zjednodušenou radu, pro takovéto naše sváteční jachtění. Ale pomůže. A když zjistíte, že například výtah geny vám končí na stěžni a není možné ho bez vinšny napnout, vyměňte ho za některé z lan vedoucích na vinšnu v kokpitu, které je momentálně k nepotřebě. Stačí pak výtah dotáhnout, zaklapnout stopper, uvolnit z vinšny a na místo vrátit lano, které tam bylo původně.

 

1534

Vyhledat

Nejbližší události

«říjen 2024»
poútstčtsone
30123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031123
45678910
Na horu