showTop
× Search
Další noc a další souboj. Spinaker ve vodě, dvouhodinová snaha o jeho vytažení na palubu. Podařilo se, ale plachta je v čudu. Koláček s Brasseurem pokračují v závodu Transat Cafe L´Or. Kdo pozorně sleduje výkon dua Milan Koláček a Pierre Brasseur v závodě přes Atlantik Transat Cafe L´Or, jistě si včera všiml ztráty na soupeře. Na vině bylo drobné opomenutí, následný pád nového spinakeru do vody a jeho zničení. Mají spinaker?  Ještě bych chtěl na pravou míru uvést francouzské označování plachet na zadní vítr. Spinakerem je myšlen spinaker asymetrický, který u nás označujeme jako genaker. Genakerem pak Francouzi označují plachtu vypadající jako to, co známe pod názvem Code 0. Co se stalo Nový spinaker North Sails byl optimalizován pro plavbu v pasátu ve větru 15 – 20 uzlů. Po vytažení držel v zámku na vrcholu stěžně. Pro jistotu je ale dobře nezapomínat na zajištění výtahu na pianu. K tomu bohužel nedošlo....

Poslední videa


Závodní jachting

Pasát na dosah

Milan Koláček s Pierrem Brasseurem už cítí pasát. Ještě to ale není ono… Vítr začíná mít správný směr, ale je slabý. Ještě to není expres na západ. Zatím jen zadýchaná lokálka.

Testy

Proč overhead leech line

Proč overhead leech line
Daniel Vodička
/ Kategorie: Technika plavby

Proč overhead leech line

Lanko v zadním lemu plachty se nazývá leech line. Jeho dotažení eliminuje flatrování zadního lemu plachty. Mimo jiné tím zvyšuje její životnost. Co to však je overhead leech line a proč si takové řešení na lodi přát?

Flatrování zadního lemu plachty jistě dobře znáte. Mnozí také vědí, že k jeho odstranění stačí dotáhnout leech line v zadním lemu plachty. Jenomže… Jenomže často to není možné. Ráhna na nových jachtách jsou stále výše a dotažení leech line se stává neřešitelným problémem (tedy pokud v posádce nemáte Vojtu Komárka, nebo jiného jachtaře podobné postavy). Na leech line člověk běžného vzrůstu nedosáhne.

Foto UK Sailmakers

Foto UK Sailmakers

Detail kladky na vrcholu plachty
Existuje jedno řešení. Na majitelských lodích. Jmenuje se overhead leech line. Leech line v takovém případě nevede od horního rohu plachty na roh zadní, ale vede od zadního rohu plachty do kladky na horním rohu a podél předního lemu dolů do záseku u spojení stěžně s ráhnem. Na dotažení leech line tak je sice třeba jít ke stěžni, ale určitě je to bezpečnější než balancování v náklonu na špičkách na hraně kokpitu.

Jednoduché řešení, které bezpečně vyřeší dotažení zadního lemu za jakýchkoli podmínek.

Toto řešení můžete najít na hlavní plachtě jachty Maya

3565

Vyhledat

Nejbližší události

«listopad 2025»
poútstčtsone
272829303112
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
1234567
Na horu