showTop
× Search
Proč necouváte k bóji?
Jan Koukal
/ Kategorie: Technika plavby

Proč necouváte k bóji?

Jak najíždíte na kotevní bóji? Přídí? Posádka s bójí obvykle těžko bojuje, že? Na moderních jachtách je snazší na bóji zacouvat. Moderní jachty velmi dobře poslouchají i při plavbě na zpětný chod. Couvání proti větru je nejsnazší způsob couvání. Jachta je při couvání proti větru stabilní, příď je sfoukávána po větru, záď stále směřuje proti větru.

Ke kotevní bóji najíždíme proti větru. Připlouváme-li přídí proti větru, ztratí kormidelník brzy bóji z dohledu a musí e řídit odhadem a řečí rukou posádky na přídi. Posádka má obvykle s bójí plno práce, protože musí zachytit lano za oko z vysoké přídě. Navíc, fouká-li silný vítr, je třeba bóji rychle pevně zachytit, jinak vítr sfoukne příď jachty od bóje. Většinou přitom přijde posádka na přídi o háček, šikovnější pomocníci někdy i o lano.

Zajíždění zádí

Pokud zajíždíme zádí, bude práce snadnější. Kormidelník celou dobu bóji uvidí. Posádka se na koupací plošině dostane až k hladině, proto nebude mít problém s provlečením lana na vršku ani na spodku bóje. Jachta couvá k bóji proti směru větru, je tedy směrově stabilní. Problémy nemá ani se stáním u bóje, vítr srovná příď, neodfoukne záď lodi.

Po vyvázání krátkým lanem na zádi, přijde na řadu převázání lodi. Přeci jen je lepší stát vyvázaný k bóji přídí. Odpor jachty ve větru je menší a kokpit je před větrem chráněný. Vezmeme lano délky rovnající se dvojnásobku délky lodě. Jeden konec vyvážeme na vazák na přídi, s druhým dojdeme k zádi a protáhneme ho okem na bóji. Nyní s volným koncem dojdeme znovu na příď a protáhneme ho kolem vazáku.

Je-li kolem dostatek prostoru, můžeme lano na zádi odvázat. Počkáme, až vítr jachtu srovná na dlouhém příďovém lanu a pak popojedeme k bóji na motor a lano dotáhneme. V mnoha případech jsou kolem nás na bójích uvázané další jachty. Potom lano, kterým jsme byli uvázáni k bóji na zádi, plynule povolujeme a proti němu dotahujeme lano na přídi. V silnějším větru je to pracné, ale loď máme stále pod kontrolou a nehrozí, že si bouchneme do nejblíže stojící jachty.

Podrobný popis zajíždění k bójím či do přístavů najdete v knize Přístavní manévry.

Předchozí článek Jak se vázat na stěžni?
Další článek Vyhlášení vítězů soutěže
Vytisknout
10061

Poslední videa


Závodní jachting

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

Technika plavby

Kurz na kapitánský průkaz C

Již za o víkendu startuje teoretický kurz na základní kapitánský průkaz C. Začínáme v pátek 15.listopadu. Jde o třídenní kurz určený jen pro 12 účastníků. Jen 12 proto, abychom se vám mohli...

Vyhledat

Nejbližší události

«listopad 2024»
poútstčtsone
28293031123
45678910
11121314151617
18192021222324
2526272829301
2345678
Na horu