Proč necouváte k bóji?
Jak najíždíte na kotevní bóji? Přídí? Posádka s bójí obvykle těžko bojuje, že? Na moderních jachtách je snazší na bóji zacouvat. Moderní jachty velmi dobře poslouchají i při plavbě na zpětný chod. Couvání proti větru je nejsnazší způsob couvání. Jachta je při couvání proti větru stabilní, příď je sfoukávána po větru, záď stále směřuje proti větru.
Ke kotevní bóji najíždíme proti větru. Připlouváme-li přídí proti větru, ztratí kormidelník brzy bóji z dohledu a musí e řídit odhadem a řečí rukou posádky na přídi. Posádka má obvykle s bójí plno práce, protože musí zachytit lano za oko z vysoké přídě. Navíc, fouká-li silný vítr, je třeba bóji rychle pevně zachytit, jinak vítr sfoukne příď jachty od bóje. Většinou přitom přijde posádka na přídi o háček, šikovnější pomocníci někdy i o lano.
Zajíždění zádí
Pokud zajíždíme zádí, bude práce snadnější. Kormidelník celou dobu bóji uvidí. Posádka se na koupací plošině dostane až k hladině, proto nebude mít problém s provlečením lana na vršku ani na spodku bóje. Jachta couvá k bóji proti směru větru, je tedy směrově stabilní. Problémy nemá ani se stáním u bóje, vítr srovná příď, neodfoukne záď lodi.
Po vyvázání krátkým lanem na zádi, přijde na řadu převázání lodi. Přeci jen je lepší stát vyvázaný k bóji přídí. Odpor jachty ve větru je menší a kokpit je před větrem chráněný. Vezmeme lano délky rovnající se dvojnásobku délky lodě. Jeden konec vyvážeme na vazák na přídi, s druhým dojdeme k zádi a protáhneme ho okem na bóji. Nyní s volným koncem dojdeme znovu na příď a protáhneme ho kolem vazáku.
Je-li kolem dostatek prostoru, můžeme lano na zádi odvázat. Počkáme, až vítr jachtu srovná na dlouhém příďovém lanu a pak popojedeme k bóji na motor a lano dotáhneme. V mnoha případech jsou kolem nás na bójích uvázané další jachty. Potom lano, kterým jsme byli uvázáni k bóji na zádi, plynule povolujeme a proti němu dotahujeme lano na přídi. V silnějším větru je to pracné, ale loď máme stále pod kontrolou a nehrozí, že si bouchneme do nejblíže stojící jachty.
Podrobný popis zajíždění k bójím či do přístavů najdete v knize Přístavní manévry.
10061
Související články
Proč funguje otáčení na vazáku i na lodi se dvěma kormidly?
Proč funguje otáčení na vazáku i na lodi se dvěma kormidly?
To že se nám loď začne otáčet kolem lana, když přidáme plyn dopředu, už asi víme. Často ale na našich kurzech slýcháme, že proto, aby se loď začala otáčet, je potřeba vytočit kormidlo. Je tomu opravdu tak? A jak to funguje i na lodích se dvěma kormidelními listy?
Vyplutí z maríny při bočním větru
Vyplutí z maríny při bočním větru
Pokud vyplouváme s lodí v maríně od mola v bočním větru, klíčové je pro nás záďové návětrné lano. Díky němu jsme schopni držet loď stabilně a mezitím odvázat ostatní lana pro bezpečné odplutí. To už je snad pro všechny ohraná písnička. V článku se ale zaměříme na jiný detail vyplouvání, který nám také často umí situaci značně zkomplikovat. Ten přichází o chvilku později.
Musíte vždy z východu?
Musíte vždy z východu?
Máte před sebou východní kardinální znak. Na cestě do přístavu je jeho obeplutí pro vás zajížďka. Musíte ho obeplout?