showTop
× Search
Další noc a další souboj. Spinaker ve vodě, dvouhodinová snaha o jeho vytažení na palubu. Podařilo se, ale plachta je v čudu. Koláček s Brasseurem pokračují v závodu Transat Cafe L´Or. Kdo pozorně sleduje výkon dua Milan Koláček a Pierre Brasseur v závodě přes Atlantik Transat Cafe L´Or, jistě si včera všiml ztráty na soupeře. Na vině bylo drobné opomenutí, následný pád nového spinakeru do vody a jeho zničení. Mají spinaker?  Ještě bych chtěl na pravou míru uvést francouzské označování plachet na zadní vítr. Spinakerem je myšlen spinaker asymetrický, který u nás označujeme jako genaker. Genakerem pak Francouzi označují plachtu vypadající jako to, co známe pod názvem Code 0. Co se stalo Nový spinaker North Sails byl optimalizován pro plavbu v pasátu ve větru 15 – 20 uzlů. Po vytažení držel v zámku na vrcholu stěžně. Pro jistotu je ale dobře nezapomínat na zajištění výtahu na pianu. K tomu bohužel nedošlo....

Poslední videa


Závodní jachting

Pasát na dosah

Milan Koláček s Pierrem Brasseurem už cítí pasát. Ještě to ale není ono… Vítr začíná mít správný směr, ale je slabý. Ještě to není expres na západ. Zatím jen zadýchaná lokálka.

Testy

Příliš velký náklon? Co dělat

Příliš velký náklon? Co dělat
Jan Koukal
/ Kategorie: Technika plavby

Příliš velký náklon? Co dělat

Vítr sílí, náklon jachty se zvyšuje. Již i hrana paluby je pod hladinou. Kormidelník se pere s kormidlem, loď již nechce poslouchat. Co v tu chvíli udělat?

Nebudeme se zde bavit o závodních jachtařích, ti sami nejlépe vědí, co udělat. Mnoho jachtařů turistických je však přesvědčeno, že jedinou možností je refování plachet. Není to jediná možnost, předtím můžeme použít celou řadu dalších.

Nejprve si řekneme, proč nejet s lodí v příliš velkém náklonu. Ruku v ruce s příliš velkým náklonem jde přílišný tlak na kormidle. Tyto dvě věci k sobě nedílně patří. Jachta má tendenci plout přídí proti větru a kormidlem musíme proti této snaze působit. Kormidelník je vší silou opřen do kormidla, aby jachtu udržel v přímém směru. To je špatně, kormidlo působí také jako velmi účinná brzda.

Co má cítit kormidelník na kormidle?

Na kormidle by měl kormidelník stále cítit mírný tlak. Jachta by měla mít mírnou tendenci ostřit proti větru a mírné vychýlení kormidla k dosažení přímého směru tento tlak způsobuje. Tlak by měl být malý. K vedení lodi stačí kormidlovat dvěma prsty.

Pokud na kormidle žádný tlak není, je vedení lodě obtížné, kormidelník má v takovou chvíli neslaný nemastný pocit, pocit lodě bez výkonu.

Jak upravit návětrnost

Návětrnost lodi (to je termín pro tendenci plout proti větru) můžeme upravit několika způsoby.
 

- V první řadě se pokusíme zmenšit náklon lodi vyvážením na návětrném boku. Posádku posadíme na návětrný bok, pokud je to možné, můžeme také přesunout náklad v podpalubí na návětrnou stranu (to už je velmi závodní záležitost).

- Dotáhneme výtahy geny a hlavní plachty.

- Pokud je to možné, dotáhneme zadní stěh. 

- Dále můžeme mírně povolit otěže geny a hlavní plachty. Stačí jen minimálně, 3 – 8 cm. Tímto povolením dojde k tomu, že se uvolní zadní lem plachty na vrcholu a zvětší se její twist. Tím se vypustí vítr z vrcholu plachty, tedy z místa, kde nejvíce fouká. S tím souvisí i povolení kikingu.

- Posuneme otěžový vozík hlavní plachty do závětří. Nepovolujeme tedy dále otěž, ale jen posuneme vozík. Plachta tak zůstane nastavena tak, jak byla.

- Posuneme otěžové vozíky geny dozadu. Posunutím otěžových vozíků geny dozadu zvětšíme na plachtě twist a tím vypustíme část větru z plachty. 

- No a nakonec tu máme již zmíněné refování. Jde o nejúčinnější způsob snížení výkonu plachet. Poučka říká: „Refuj, jakmile tě to poprvé napadne.“ My již víme, že před refováním může využít i jiných změn trimu, ale na refování nemůžeme nikdy zapomínat.

19917

Vyhledat

Nejbližší události

«listopad 2025»
poútstčtsone
272829303112
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
1234567
Na horu