Opravy na Hugo Boss
Vendée Globe má nového vedoucího závodníka. Alex Thomson na Hugo Boss, který vedl startovní pole od Kanárských ostrovů, se propadá startovním polem, zatímco se pokouší opravit poškozenou příď lodi. Je to trochu jako let Apollo 13. Na čele je duo Ruyant a Dalin.
Problém
800 mil východně od Rio de Janeira při rutinní kontrole přídě jachty objevil Alex Thomson náznaky selhání struktury lodi. V dané chvíli nešlo o nic fatálního, ale z pohledu dní příštích bylo možné očekávat zhoršování situace. Na vině byla jedna z podélných výztuh trupu.
Díky satelitnímu spojení mohl Alex ihned kontaktovat svůj pozemní tým. Byla svolána porada, které se zúčastnili stavitelé lodi, designéři a členové týmu. Alex jim online ukázal poškozené místo, probrali důležité detaily a pro tu chvíli vše pro Alexe skončilo. Měl čas na odpočinek, 6 hodin spánku. Potřeboval si oddechnout před dlouhou šichtou na opravách lodi.
Porada týmu
Jachta Hugo Boss zatím pomalu splouvala po větru s odpočívajícím Alexem v podpalubí. Práci měl nyní pozemní tým. Bylo třeba vymyslet, jak poškozené místo opravit za použití nářadí a materiálu, který má Alex na palubě. Pozemní řídící středisko připravuje postup pro kosmonauty na oběžné dráze… Apollo 13!
Práce v přídi
Ráno se Alex pustil do práce. Řezání s rozbruskou, pryskyřice, která tuhne i pod vodou, rady sbíhající se přes půlku světa. Práce v temné a jen minimálně větratelné přídi lodi. Řezání karbonu, nic moc práce…
Jachta zatím splouvá pomalu po větru. Minimální rychlostí, aby se minimalizovaly pohyby trupu. Je třeba přilaminovat na místo výztuhy, které vydrží plavbu kolem světa tím nejbouřlivějším oceánem rychlostí, o které si nechají jen zdát i mnohé motorové čluny.
Podle vyjádření týmu je naštěstí Alex na palubě na podobné opravy velmi dobře vybaven. Mnohem lépe než mnozí jeho soupeři. Dá se tedy očekávat, že oprava se podaří.
Jiná otázka ale visí ve vzduchu. Jak dlouho oprava vydrží?
Proč příď nedrží
Problémy s přídí nemá jen Alex. Během léta řešil něco podobného tým L´Occitane a nedlouho před startem i Corum. Na foilech letí přídě i 2 – 3 metry vysoko nad hladinou. Rychlost se v té chvíli může pohybovat mezi 20 a 30 uzly. Dojde-li k nárazu do hladiny, znamená to ohromné namáhání přídě.
Lodě s foily jsou stále velmi mladé na to, aby se podařilo najít dostatečně spolehlivé řešení. Dostatečně pevné, ale přitom lehké… Navíc foily nové generace se nemohou srovnávat s foily z minulého ročníku Vendée Globe. Jsou mnohem větší a delší, tedy i vztlak a výška letu jsou větší.
Změny na čele
Na čele závodu zatím dochází ke změnám. Včera plul první Thomas Ruyant, dnes je to Charlie Dalin. Ruyant měl problémy s prasklým výtahem a musel dvakrát na stěžeň. Jednou těsně před setměním, kdy ho tlačil čas a oprava se nepovedla, a podruhé během dne. Pokud jste někdy byli na stěžni jachty plující na oceánu, i na klidném oceánu, tak si dovedete představit, jak špatně se nahoře pracuje. A to má stěžeň na jachtě IMOCA skoro 30 metrů a je třeba tam vyžímarovat sám…
Není to slepá cesta
Vedoucí duo pluje k jihovýchodu úzkým koridorem větru. Na východ a na západ jsou oblasti vysokého tlaku, tedy místa bez větru. Postupně mohutní a pás s větrem se pomalu vytrácí. Otázkou je, jestli se vedoucí dvojici podaří dostat do oblasti silného větru kolem 40°jižní šířky, nebo uvízne v bezvětří. Zbývá jí 1000 mil. Za dobrého větru 2 dny plavby. To ale nyní neplatí. Vítr je slabý a v úzkém větrném koridoru je třeba hodně halzovat. Stačí malá chyba, šlápnout vedle, zaspat ideální čas obratu a je s větrem konec…
Poslední hodiny jsou chůzi po napnutém laně. Stačí malá chyba a je konec. A takové budou i desítky hodin budoucích.
Čelo závodu je v místě, které může rozhodnout o velkém náskoku vedoucí dvojice, a tedy i o vítězi. I když je do cíle ještě daleko…
Polohu lodí najdete zde.
V pravidelné středeční online přednášce o Vendé Globe se budeme věnovat haváriím, opravám a konstruklci lodí.
3121
Související články
Nico Lunven první a obtížná rozhodnutí na dohled
Nico Lunven první a obtížná rozhodnutí na dohled
Změna ve vedení Vendée Globe. Do čela se dostal Nico Lunven, který byl před 50 hodinami předposlední. Startovní pole má za zády níži a před sebou složitou cestu do pasátu. Obtížné chvíle, kdy bude snadné ztratit.
Nico Lunven z 38. na 5. místo, Richomme do čela
Nico Lunven z 38. na 5. místo, Richomme do čela
Čtvrtý den Vendée, halzování k jihu a změna na čele. Na první místo se propracoval nováček Vendée Globe a mimořádný talent Yoann Richomme. Na západě se na čelo dotahuje ještě v pondělí téměř poslední Nicolas Lunven.
Favorité na čele a odvážné rozhodnutí
Favorité na čele a odvážné rozhodnutí
Druhý den po startu 10. Vendée Globe se na čele formuje skupina favoritů. Za sebou mají první náročnou oblast. U mysu Finisterre vítr sílí až ke 40 uzlům, vysoká pevnina způsobuje poryvy, je zde hustý provoz rybářských lodí a systém rozdělené plavby, který je pro závodníky zakázanou oblastí.
Jubilejní Vendée Globe má za sebou první noc
Jubilejní Vendée Globe má za sebou první noc
Včera hodinu po poledni odstartoval jubilejní 10. ročník sólového závodu kolem světa Vendée Globe. Největší svátek offshore jachtingu na světě. Statisíce diváků vyprovázely 40 závodníků na start. Emotivní okamžik, který se opakuje jen jednou za 4 roky.
Kdo jsou favorité Vendée Globe?
Kdo jsou favorité Vendée Globe?
V neděli startuje nejtěžší jachtařský závod kolem světa Vendée Globe. Sólo, bez asistence, bez zastávky. Souboj se soupeři, s oceánem, s počasím. Více než 10 týdnů na moři, kdy se každý musí poprat se svými problémy sám. Fantastická sportovní událost, které stále nese prvky dobrodružství. Jachtařská událost číslo 1.