Obrat jako z partesu
Obrat proti větru. Jednoduchá věc, která mnohé posádky dokáže pozlobit. Stačí přitom dodržet několik jednoduchých kroků, aby byl váš obrat rychlý a precizní.
Plujete proti větru a potřebujete udělat réčko, tedy obrat proti větru. Rozdělíme si kroky podle jednotlivých osob na palubě. Kormidelník, trimmer geny a druhý trimmer, který bude přitahovat genu po obratu.
Kormidelník hlásí: „Připravit na obrat!“
Kormidelník: Na běžných jachtách bývá úhel obratu kolem 90°. Proto se kormidelník ještě před obratem podívá, kam po obratu pojede. Jinak se může stát, že obrat přetáhne, nebo nedotáhne. Obvykle přetáhne.
Trimmer: Připraví si otěž geny na povolení. Drží otež v tahu a přitom jí vysekne ze samonavíjecího mechanismu na vrchu vinšny. Otěž při vysekávání musí být stále v tahu, aby se nepovolila před obratem ani o píď.
Druhý trimmer: Pokud ještě není návětrná otěž připravená na vinšně, druhý trimmer si ji připraví a zatáhnutím vyzkouší, jestli namotal otěž na vinšnu ve správném směru. Na vinšnu si hodí dvě, nebo maximálně tři otočky. Čím více je na vinšně otoček, tím je větší šance, že se otěž na vinšně zamotá. Pokud je druhý trimmer na vinšně sám, připraví si do vinšny kliku a přesvědčí se, že je zasunutá na doraz a nemůže vypadnout. Jsou-li u vinšny dva, kliku si připraví klikař do ruky.
Trimmeři odpoví kormidelníkovi, že jsou připraveni na obrat.
Kormidelník hlásí: „Obrat!“
Kormidelník: Jde do obratu rychle, aby jachta neztratila rychlost.
Trimmer: Čeká, dokud gena nevyvlaje, tedy dokud nebude jachta proti větru. Pak uvolní otěž, zvedne ji nad vinšnou nahoru, rychlým krouživým pohybem nad vinšnou lano shodí z vinšny a pustí ho z ruky. Záležitost desetin vteřiny.
Druhý trimmer: Dotahuje otež jak nejrychleji to jde. Čím rychleji tahá, tím více otěže dotáhne, dokud není plachta v tahu. O to méně bude třeba používat kliku. Pokud je druhý trimmer u vinšny sám a rukou již otěž nepřitáhne, zasekne ji do samonavíjejícího mechanizmu na vrchu vinšny. Pak vezme kliku a dotahuje. Jsou-li na vinšně dva, je rychlejší otěž nezasekávat na vršek vinšny. Trimmer tahá otěž, klikař klikuje. Na vršek vinšny se otěž zasekne až po dotažení.
Na druhém boku
Kormidelník: Dokončuje obrat a sleduje, jak jsou na tom trimmeři. Mají li plachtu dotaženou, kormidelník mírně odpadne, aby nabral rychlost a okamžitě najede na kurz podle špiónů. Obrat je hotový.
Nemá-li trimmer genu dotaženou, musí kormidelník zhodnotit, jaké má vztahy s trimmerem. Jsou-li dobré nebo výborné, po nabrání rychlosti mu vyostří, aby plachta zaflatrovala a trimmer měl možnost ji bez námahy dotáhnout.
Jsou-li vztahy s trimmerem špatné, kormidelník určitě nebude ostřit, aby mu práci usnadnil. Naopak může trochu odpadnout, aby mu to dal sežrat.
Čím lepší je načasování uvolnění otěže při obratu, tím je obrat rychlejší a je s ním méně práce.
5331
Související články
Nebezpečná halza? Co dělat?
Nebezpečná halza? Co dělat?
Halza může být nebezpečná. Když ji nezvládneme. Mnozí méně zkušení jachtaři se jí bojí. Mnozí nezkušení na druhou stranu žádné obavy nemají.
Vypsali jsme kurzy trimu
Vypsali jsme kurzy trimu
Od 29.3. jsme vypsali 4 termíny kurzů trimu a práce s plachtami. Kurzy povede stejně jako loni výborný závodní jachtař Tomáš Krejza. Pojede se na jachtě Elan E5.
Nezapomínejte na výtahy plachet
Nezapomínejte na výtahy plachet
Nejvíce jachtařů se vydává na své plavby na charterových lodích. Úroveň přípravy jachet bývá různá, co se týče jízdních vlastností na plachty, pak spíše horší. Pokud tedy chceme, aby „polotovar“ dobře fungoval, je třeba si ho „dodělat“.
Co bych na lodi na 100 % chtěl
Co bych na lodi na 100 % chtěl
Nad ránem se mi zdálo, že objednávám novou jachtu. Byl to sen, cena nebyla příliš důležitá. Jen jsem musel specifikovat výbavu. Tak jsem přemýšlel, co by musela mít ve výbavě na 100 %.
Kdy používat na jachtě windpilota
Kdy používat na jachtě windpilota
Každá moderní charterová jachta (až na výjimky) má autopilota, který nabízí WIND mód. Je to vynikající pomocník na dvou kurzech. Víte, o které kurzy se jedná?