showTop
× Search
Občané Omiše mají obavy
Daniel Vodička
/ Kategorie: Zajímavosti

Občané Omiše mají obavy

Občané dalmatského města Omiš mají obavy z mostu, který má překlenout tok řeky Cetiny ve výšce 70 metrů. Odvážná stavba začíná i končí (nebo z druhé strany končí a začíná) v tunelu. Je skoro hotový…

Prastaré město Omiš leží mezi strmým skalním masivem a mořem. Centrem města prochází dobře známá Jadranská magistrála. V sezóně to znamená desetitisíce automobilů. Proto se začala stavět nákladná objízdná trasa vedoucí přímo skalními masivy, které jsou rozděleny kaňonem řeky Cetiny. 140 metrů dlouhý most má spojovat tunely Omiš a Komorjak.

Stavba mostu probíhá unikátní technologií. V každém z tunelů se postaví polovina mostu. Obě poloviny se postupně vysouvají nad údolí Cetiny.  Jak se obě poloviny mostu blížily k sobě, začaly se objevovat pochybnosti obyvatel města.

„Spočítali naši inženýři vše správně? Nejsou každá polovina mostu jinak vysoko?“ Tyto otázky dnes zaslechnete v údolí Cetiny každý den.

„Levá polovina mostu je vyšší,“ říká Branimir Karlić, chytaje sitnu ribu vedle starého mostu.

Davorka Vuković je přesvědčena o opaku: „Pravá je nahoře, určitě pravá!“

Zlatník z nedalekého krámku Velimir Herceg vidí ve výšce mostu možnost přivýdělku v turisticky jalové sezóně a vypisuje na most nestejné výšky sázky. Městečko druhdy v zimě ospale klidné se budí každé ráno vzdušením.

Na potíže s výškou musel odpovídat i ředitel Strabag Hrvatska Veljko Nižetić: „Ano, občané Omiše mají pravdu. Obě poloviny mostu nejsou na zcela stejné výškové úrovni. Do celkového spojení 1100 tun vážící konstrukce mostu zbývá 12,5 metru. Každé vysunutí mostu ale představuje nejen horizontální pohyb, ale také korekci ve směru vertikálním. Zatím vše vychází podle plánu a já bych se vsadil, že se trefíme.“

Ať tak, či tak, výsledek se brzy dozvíme. Poslední pošoupnutí mostu je v plánu na konec ledna. Pak přijde na řadu nejlepší svářeč Strabag Hrvatska Želimir Krznarić se svým švajcem a bude po debatách. A Omiš si oddychne od nekonečných letních kolon v ulicích. 

 

 

Předchozí článek Jak se řídit bójemi systému IALA
Další článek Rusové vyplouvají a cení zuby
Vytisknout
2531

Poslední videa


Závodní jachting

ČANY Offshore Cup odstartován

V pondělí 16.září ráno byl z německé maríny Kühlungsborn odstartován již 12. ročník ČANY Offshore Cup. Jachtařsky náročná regata pořádaná Českou asociací námořního jachtingu je zařazena do...

Palagruža Cup

Příznivce offshore regat jistě zaujme avízo na blížící se start již 8. ročníku regaty Palagruža Cup. Závod z Murteru k nejvzdálenější chorvatské výspě. Plavba do nitra Jadranského okeánu...

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

Technika plavby

Proč kotva drží (nedrží)

Nad kotvištěm se přežene vítr a část jachet se rozjede tak, že se ani nezdá, že byly zakotvené. Přitom zakotvené byly, jen špatně. Pojďme se podívat, co je mimo jiné nezbytné, aby kotva...

Vyhledat

Nejbližší události

«září 2024»
poútstčtsone
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30123456
Na horu