showTop
× Search
Jak se řídit bójemi systému IALA
Daniel Vodička
/ Kategorie: Navigace

Jak se řídit bójemi systému IALA

Bóje systému IALA jsou vynikající navigační pomůckou. Navádějí do přístavů, označují útesy i oblasti mělčin. Říkají, kam plout, kterým místům se vyhnout. Jak je to s jejich využitím v praxi?

Na kurzech často slýchám otázku, jak daleko můžeme plout od bóje izolovaného nebezpečí? Případně jestli není kardinální značení nejasné a zda musím nechat zelenou bóji po pravoboku.

Jen jedna z pomůcek…

V první řadě je třeba si uvědomit, že bóje jsou jen jednou z navigačních pomůcek. Nejsou samospasitelné. I když… Nejsou od toho daleko. V dobře značených oblastech, jako je například Jadran v Chorvatsku, je možné plout téměř bez map. Zdůrazňuji slovo - téměř! Bez map plout je hloupost, nezodpovědnost (pokud nejste místní rybář).

Ano, bóje jsou vynikající navigační pomůckou, ale mapa je základ (papírová, elektronická). Mapa nám dává odpovědi. Třeba na otázku, jak daleko je možné plout od bóje izolovaného nebezpečí.

Pro jachtu i pro 400 m kontejnerovku

Zdroj Navionics

Zdroj Navionics

Červené bóje laterálního značení před Šibenikem. Pro jachty je hloubka kolem dostatečná.
Zde je třeba si uvědomit, že bóje zde nejsou jen pro jachtaře, ale také pro velké nákladní lodě. Zatímco nám stačí 3 metry vody, jsou lodě, pro které může být 10 metrů hloubky kritických. Toto je třeba mít na paměti při otázce, jak daleko je možné od bóje izolovaného nebezpečí plout. Jsou bóje, které je možné točit v těsné blízkosti, ale také takové, kde je třeba se držet 30 metrů daleko. Na tento dotaz odpovídá mapa.

Stejně budu odpovídat na to, jestli vždy musím mít červenou bóji po levoboku. Pojďme se podívat na vjezd do kanálu Sv. Ante před Šibenikem. Mezi Zlarinem a pevninou zde jsou dvě červené bóje, které pomáhají označit vjezd do kanálu. Pokud však plujete na motorovém člunu od Vodice, určitě je nebudete obeplouvat, byla by to velká zajížďka. Bezpečně proplujete s bójemi na pravoboku, hloubky je na to dost. Žádný hřích jste neudělali. Znovu zdůrazňuji, že více než bóje vám řekne mapa.

Zdroj C-map

Zdroj C-map

Kardinální značení u Zlarinu. Pro jachty je hloubka dostatečná i západně od znaku.
A to samé platí i pro bóje kardinálního značení. A znovu najdeme příklad před Šibenikem. Východní bóje kardinálního značení sice říká, že východně od ní je bezpečná voda, ale když se podíváte do mapy, tak uvidíte, že jachta s ponorem kolem 2 metrů nemá problém znak obeplout z kterékoli strany.

Na bóje je třeba pohlížet jako na navigační pomůcku. Dno v okolí bóje pak interpretuje mapa. Pokud se budete doslovně řídit tím, co bóje říkají, nic nezkazíte. Jen se občas projedete více, než by bylo nutné.

Předchozí článek Kevin Escoffier, favorit The Ocean Race
Další článek Občané Omiše mají obavy
Vytisknout
1264

Poslední videa


Závodní jachting

ČANY Offshore Cup odstartován

V pondělí 16.září ráno byl z německé maríny Kühlungsborn odstartován již 12. ročník ČANY Offshore Cup. Jachtařsky náročná regata pořádaná Českou asociací námořního jachtingu je zařazena do...

Palagruža Cup

Příznivce offshore regat jistě zaujme avízo na blížící se start již 8. ročníku regaty Palagruža Cup. Závod z Murteru k nejvzdálenější chorvatské výspě. Plavba do nitra Jadranského okeánu...

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

Technika plavby

Proč kotva drží (nedrží)

Nad kotvištěm se přežene vítr a část jachet se rozjede tak, že se ani nezdá, že byly zakotvené. Přitom zakotvené byly, jen špatně. Pojďme se podívat, co je mimo jiné nezbytné, aby kotva...

Vyhledat

Nejbližší události

«září 2024»
poútstčtsone
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30123456
Na horu