showTop
× Search
Je páteční odpoledne a vracíte se s charterovou lodí do domovské maríny. Potřebujete nabrat palivo, ale před benzínkou je stádo lodí. Víte, jak se s jachtou postavit na místě , aby byla stabilní a měli jste minimum starostí? Často jsou v grupě před pumpou vidět jachtaři, kteří se snaží s lodí stát na místě s přídí proti větru. Fouká vítr a příď jachty je snášena tu vpravo a tu zase vlevo. Kormidelník má plné ruce práce. Stále musí sledovat dění kolem, stále se musí snažit jachtu srovnat. Řešení je přitom snadné. S jachtou je možné stát na fleku s minimem práce a pozornosti. Lodní šroub je umístěn u zádi plachetnice. Pokud tedy zařadíme mírnou zpátečku (záleží na síle větru), motor podrží záď proti větru a vítr sfoukne příď po větru. To je pozice, ve které je jachta stabilní. Stačí tedy stočit jachtu zádí proti větru (pokud to neuděláte, stočí se časem sama) a zařadit mírný zpětný chod. Jachta stojí na místě a nemusíte stále trojčit s motorem. Vyzkoušejte a uvidíte...

Kde je teď Milan Koláček?

Volal jsem mu na pevnou do Brna (ano, v Brně to ještě mají). Nikdo to nebral. Prahou se jen mihnul. Mobil nebere, asi bez signálu. A jeho jachta Inland Roots, Ocean Soul už není na Martiniku....

Krátký, nebo dlouhý

Abych mohl zajet na místo v přístavu mezi jachtami, musím se stočit a začít do místa couvat. Co když to ale nevyjde? Můj odhad byl špatný, jsem moc krátký, nebo naopak dlouhý? Jak to řešit?

Poslední videa


Závodní jachting

Jen další krásná studie, nebo to máme brát vážně?
Daniel Vodička

Jen další krásná studie, nebo to máme brát vážně?

Metis 45. Plně foilující pětačtyřicítka, která by měla mít rychlostní potenciál jachet IMOCA a byla by vyráběná sériově. Je to jen další hezký obrázek, který má k realizaci tak daleko, jako Rusko k demokracii, nebo je možné, že se tato mašina brzy objeví na vodě?

Jachta, která by měla stát někde mezi Class 40 a IMOCA a měla by foily přinést mezi širší jachtařské kruhy.

Na první pohled jsou na jachtě patrné foily. Kromě nich je ale jachta vybavena nosnými křídly na balastu kýlu. Ty by měly být nastavitelné. Další nosná křídla jsou na kormidle. Jachta má jediné hluboké kormidlo.

Sangiorgio Marine

Sangiorgio Marine

Metis 45
Jachta by měla být určena pro 2 – 5 osob. Celý kokpit je uzavřen stejně, jako je to na moderních lodích IMOCA. Mělo by se jednat o one-design třídu pro offshore regaty. Loděnice Sangiorgio Marine zatím mlčí o ceně. Věta o tom, že by provozní náklady měly být nižší než u třídy IMOCA, nezní optimisticky.

Na rozdíl od jiných podobných studií jsou tu ale také informace, které naznačují, že by se nemuselo jednat jen o sen nepraktického designéra.  Loděnice Sangiorgio Marine z Janova má na svém kontě kromě jiného jachtu Class 40 Musa 40 Ambrogia Beccarii, která dominovala ve třídě Class 40.

Sangiorgio Marine

Sangiorgio Marine

Metis 45
Také dvojice designéru, která stojí za Metis 45, je stejná jako u Musa 40, tedy Gianluca Guelfi a Fabio D'Angeli.

Metis 45 se asi v charteru v Chorvatsku neobjeví, ale lidé, kteří za projektem stojí, vědí co dělají.

 

 

1263

Testy

Technika plavby

Krátký, nebo dlouhý

Abych mohl zajet na místo v přístavu mezi jachtami, musím se stočit a začít do místa couvat. Co když to ale nevyjde? Můj odhad byl špatný, jsem moc krátký, nebo naopak dlouhý? Jak to řešit?

Vyhledat

Nejbližší události

«prosinec 2025»
poútstčtsone
24252627282930
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930311234
Na horu