showTop
× Search
Netopíte na palubě příliš?
Daniel Vodička

Netopíte na palubě příliš?

V zimě není nad příjemně vyhřátý salón. Rozvalit se navečer v tričku u stolu a pustit se do vyvážené a korektní debaty s kamarády. Třeba o ženách… Jaké jsou nevýhody přílišné teploty v podpalubí?

Roztopíte-li podpalubí příliš, budete mít na noc pravděpodobně mokrou postel. Myslím od zkondenzované vody, která prší z luken.

Čím teplejší je vzduch, tím více pojme do sebe vody ve formě vodní páry. V absolutním množství, tedy v g/m3.

Nyní se podíváme na zajímavou tabulku, kterou zveřejnil časopis Yachting Monthly. První řádek u každé teploty ukazuje množství vody ve formě páry, kterou vzduch za dané teploty a relativní vlhkosti obsahuje v g/m3. Ve druhém řádku je pro dané vlhkosti vzduchu uvedena teplota rosného bodu.

Teplota vzduchu

Množství vody

Relativní vlhkost

Relativní vlhkost

Relativní vlhkost

 

Rosný bod

60 %

80 %

100 %

25°C

g/m3

13,8

18,4

23

 

°C

16

21

25

20°C

g/m3

10,4

13,8

17,3

 

°C

12

16

20

10°C

g/m3

5,6

7,5

9,4

 

°C

Chyba YM

Chyba YM

Chyba YM

5°C

g/m3

4,1

5,4

6,8

 

°C

-2

2

5

0°C

g/m3

2,9

3,9

4,8

 

°C

-6

-3

0

Angličané nezvládli tabulku dokonale, protože měli špatná čísla v teplotě rosného bodu pro 5°C. Správná čísla bohužel neznám.

Vidíte ale, že čím je vzduch teplejší, tím více vodních par za dané vlhkosti obsahuje. To ale znamená, že tím více vody se v něm může srazit.

Nyní si představte luknu v kajutě nad vaší hlavou. V lodi je vytopeno na 25°C, vlhkost 80 %. Protože je venku jen 5°C, je sklo lukny místem, kde bude docházet ke srážení vzdušné vlhkosti. A protože je nad vaší hlavou, bude na vás voda celou noc kapat.

Důsledkem vysoké teploty v podpalubí je velké množství vodní páry ve vzduchu 18,4 g/m3. Relativní vlhkost sice nedosahuje 100 %, vzduch je tedy vlastně suchý, ale jakmile někde poklesne teplota pod teplotu rosného bodu, v tomto případě pod 21°C, bude vzdušná vlhkost kondenzovat. Výsledkem je déšť z chladného skla lukny, o kterém jsme mluvili. Čím více topíte, tím více vody.

 

Předchozí článek Smrdutá směs v kýlu
Další článek Bez rychlosti není stabilita
Vytisknout
3747

Poslední videa


Závodní jachting

ČANY Offshore Cup odstartován

V pondělí 16.září ráno byl z německé maríny Kühlungsborn odstartován již 12. ročník ČANY Offshore Cup. Jachtařsky náročná regata pořádaná Českou asociací námořního jachtingu je zařazena do...

Palagruža Cup

Příznivce offshore regat jistě zaujme avízo na blížící se start již 8. ročníku regaty Palagruža Cup. Závod z Murteru k nejvzdálenější chorvatské výspě. Plavba do nitra Jadranského okeánu...

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

Technika plavby

Proč kotva drží (nedrží)

Nad kotvištěm se přežene vítr a část jachet se rozjede tak, že se ani nezdá, že byly zakotvené. Přitom zakotvené byly, jen špatně. Pojďme se podívat, co je mimo jiné nezbytné, aby kotva...

Vyhledat

Nejbližší události

«září 2024»
poútstčtsone
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30123456
Na horu