Konec spinakerů a genakerů?
Přestanou se na jachtách používat spinakery a genakery? Jak daleko je chvíle, kdy půjde o podobný relikt doby minulé, jako je dnes ráhnové oplachtění?Co se bude místo těchto plachet na zadní vítr používat?
Jste-li příznivci těchto plachet, nemusíte se hned lekat. Nikdo vám je nezakáže a z běžných jachet hned tak nezmizí. Bavíme se zde o nejmodernějších a nejrychlejších závodních jachtách, jako jsou lodě třídy IMOCA.
Symetrické spinakery na offshore závodních lodích již nejsou k vidění dlouho. Nahradily je asymetrické spinakery, kterým říkáme genakery. Ale i ty mizí a místo nich přicházejí plachty, které jsou podobné plachtám typu Code 0, nebo prostě velkým genám. Jsou plošší a mnohem jednodušší na ovládání. Vyšší rychlost jachet jim nahrává a přichází jejich doba.
Základem přechodu na jiné druhy plachet je vyšší rychlost lodí a nárust jejich rychlosti na bok a zadobok.
Zdánlivý vítr
Podívejme se na problematiku zdánlivého větru. Je to vítr, který se skládá z větru, který skutečně vane a z pohybu lodi. Na plachty plující jachty nepůsobí skutečný vítr, ale právě vítr zdánlivý. Ten je stočený více od přídě. Čím rychleji jachta pluje, tím více od přídě přichází. To vidíte na přiloženém obrázku. No a čím je vítr více z boku, tím menší je prostor na spinaker a je potřeba ho nahradit plachtami na ostřejší vítr.
Na těchto rychlých jachtách můžete plout na skutečný vítr ze 140°, ale zdánlivý vítr vám přichází z 90° (neberte mě za slovo, není to exaktní). Proto plachty na zadní vítr nejsou třeba.
VMG
Dalším zaklínadlem, které má s koncem spinakerů souvislost, je VMG (velocity make good). V souvislosti s tématem, které probíráme, je to rychlost postupu lodi po větru. Nemusí být nejrychlejší plout přímo po větru. Rychlejší postup k cíli bude znamenat křižování po větru vyšší rychlostí.
Moderní závodní jachty, jako jsou jachty IMOCA, při ideálním kurzu na vítr velmi výrazně zrychlují, proto se jim vyplatí uplout k cíli delší vzdálenost, protože tam budou dříve. Proto nemá již dlouho smysl vozit spinakery na zadní vítr. Je mnohem výhodnější vyostřit a zrychlit. K cíli po větru postupují tímto způsobem mnohem rychleji.
Plošší plachty na boční vítr, které na jachtách IMOCA používají mají navíc tu výhodu, že jsou na rolfoku a snadno se ovládají.
Poznámka k obrázku
Na obrázku byly zvoleny rychlosti lodě tak, aby změna směru větru byla zřetelná. Rychlosti neodpovídají možnostem jachty IMOCA. Původní skutečný vítr byl z boku, tedy z 90°.
5037
Související články
Co bych na lodi na 100 % chtěl
Co bych na lodi na 100 % chtěl
Nad ránem se mi zdálo, že objednávám novou jachtu. Byl to sen, cena nebyla příliš důležitá. Jen jsem musel specifikovat výbavu. Tak jsem přemýšlel, co by musela mít ve výbavě na 100 %.
Potíže s genou
Potíže s genou
Srolovali jste genu, zbývá na poslední kousek, ale ten už zarolovat nejde. Kde se stala chyba, jak ji opravit a co když se nám spoušť geny utrhne a plachta se celá rozmotá?
Pozor při práci s otěžovým vozíkem geny
Pozor při práci s otěžovým vozíkem geny
Při trimování geny, respektive při posouvání otěžového vozíku, může snadno dojít ke škodám, které se při charteru jachty mohou nepříjemně prodražit. Na co si dát pozor?
Jednoduchý trim geny na boční vítr
Jednoduchý trim geny na boční vítr
Na stoupačku máme plachty přitažené na krev, na zaďák povolené. Jak je to na boční vítr? Kde se dělá nejčastější chyby? Jak jednoduše plachty nastavit?
Když nedotáhnu genu, nemohu stoupat
Když nedotáhnu genu, nemohu stoupat
Stoupačka není nejoblíbenější kurz. Často se mu vyhýbáme motorem, protože plout od čerta k ďáblu a přitom se neznatelně posouvat proti větru je únavné. Nemuselo by to být tak hrozné a stačilo by málo.