showTop
× Search
Turistická sezóna se chýlí k závěru a na Jadranu se život vrací do běžných kolejí. Uklidňující se situaci policisté využili k útoku na zločince na ostrově Molat. Na druhou stranu v Rovinji to byl zločinný pirát/ka, který zaútočil na obyvatelku města. A vlastně víte, co je romobil? Zbraně a tabák Víte, kde leží ostrov Molat? Ze Zadaru poplujete na severozápad, minete Ugljan, Rivanj a Sestrunj. Za Sestrunjem doleva, proplujete úžinou mezi Tun Mali a Tun Veli, zahnete doprava, za kopcem Golubinjka ještě jednou doprava a jste v zátoce Lučina, která je hlavním trajektovým přístavem Molatu. Touto cestou se na ostrov vydali kriminalisté ze Zadaru. Zásah byl veden na šedesátiletého N.B., který ostrovany zásoboval tabákovými výrobky. Na stopu zločinu přivedl policisty známý chorvatský obchodní řetězec Studenac. Po inventuře zjistil, že na Molatu se mimo turistickou sezónu neprodá jediná krabička cigaret. Navzdory tomu, že prostranství před kostelem je plné...

Proč kotva drží (nedrží)

Nad kotvištěm se přežene vítr a část jachet se rozjede tak, že se ani nezdá, že byly zakotvené. Přitom zakotvené byly, jen špatně. Pojďme se podívat, co je mimo jiné nezbytné, aby kotva...

Poslední videa


Závodní jachting

ČANY Offshore Cup odstartován

V pondělí 16.září ráno byl z německé maríny Kühlungsborn odstartován již 12. ročník ČANY Offshore Cup. Jachtařsky náročná regata pořádaná Českou asociací námořního jachtingu je zařazena do...

Palagruža Cup

Příznivce offshore regat jistě zaujme avízo na blížící se start již 8. ročníku regaty Palagruža Cup. Závod z Murteru k nejvzdálenější chorvatské výspě. Plavba do nitra Jadranského okeánu...

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

Jednoduchý trim geny na boční vítr

Jednoduchý trim geny na boční vítr
Daniel Vodička
/ Kategorie: Technika plavby

Jednoduchý trim geny na boční vítr

Na stoupačku máme plachty přitažené na krev, na zaďák povolené. Jak je to na boční vítr? Kde se dělá nejčastější chyby? Jak jednoduše plachty nastavit?

Bočák je příjemný vítr. Jachta pluje rychle, bez velkého náklonu, přímo k cíli. Co udělat proto, aby plula rychle a přesně tam, kam chcete? Jak se vyhnout chybám, které jsou vlastní začínajícím jachtařům? Hlavní chybou při plavbě na boční vítr jsou příliš přitažené plachty. Přitáhneme-li plachty, jachta se nakloní, otěž skučí na vinšně. To ale neznamená, že jachta popluje nejrychleji. Dá-li si kormidelník práci se sledováním rychlosti, brzy zjistí, že když vyostří, popluje rychleji (aby ne, když má plachty nastaveny na ostřejší kurz). Výsledkem je, že s přitaženými plachtami plujeme na rychlost ostřeji, než je náš kurz. Přitom bychom mohli plout rychle přímo na cíl.

Jednoduchý trim

Najedeme na kurz, kterým potřebujeme plout. Na kurzu můžeme zapnout autopilota na magnetický mód AUTO, nebo na mód TRACK, který udržuje přesný kurz na zadaný waypoint. Nyní se můžeme začít věnovat trimu. Začneme genou. Povolujeme stále otěž, dokud neuvidíme, že plachta začíná flatrovat. Pak přitáhneme, aby přestala. To je takový nejjednodušší ideál. Chceme-li více, sledujeme spodní špionky, aby na obou stranách plachty vály vodorovně.

Spodní špionky máme OK, ale při pohledu nahoru vidíme, že vršek plachty flatruje. Co s tím? Nyní přichází na řadu otěžový vozík geny. Posouváme ho dopředu a sledujeme, jak se zadní lem geny nahoře zavírá a špionky se zlepšují. Nejsou-li na plachtě špionky, posouváme otěžový vozík vpřed až vršek přestane flatrovat. Se špionkama řešíme špionky v celé výšce plachty.

Otěžové vozíky na sportovních lodích jsou posuvné z kokpitu pomocí lana. Na turistických jachtách je práce s nimi složitější, je třeba povolit otěž, přišlápnout ji, vytáhnout šteft na otěžovém vozíku a posunout ho po kolejnici. Je to spíše taková práce odhadem. Dávejte přitom pozor na to, abyste šteft otěžového vozíku zajistili ve správné díře. Snadno se stává, že omylem je zajištěn nikoli v díře, ale v místě, kde je šroub, kterým je kolejnice připevněna. V tahu se pak vozík může uvolnit, přejede na konec kolejnice a tam vytrhne zarážku. A hned jste při předávání jachty o pár kuna/euro/dolarů/rupií chudší.

Při delší plavbě na bočák je otázkou, jestli nezvažovat vedení otěže geny dále od středu jachty. Pro boční vítr jde o ideál. Zvažte, jestli například není možné použít na otěž nacvakávací pomocnou kladku na bočním středovém vazáku. Díky ní dokážete plachtu více otevřít. 

2451

Vyhledat

Nejbližší události

«září 2024»
poútstčtsone
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30123456
Na horu