showTop
× Search
Teploty 22 – 23°C, moře stále koupací, lodí jen jako šafránu a jejich ceny přívětivé. Slunečný týden, dva, tři. Připlutí do přístavu není třeba plánovat. A jiní turisté? Zaslechl jsem, že jednoho opozdilce zahlédli ve Vodici… Ideální čas na plavbu po v létě vyblázněném Jadranu. Chorvatská města, městečka, přístavy, ostrovy, zátoky. To vše má co nabídnout. Pokud se tam nepohybujete ve stádu hledajícím krásu z Instagramu. Tři podzimní týdny ukazují, že stále to může vypadat podobně jako kdysi. Připlujete na Kornati a potkáte 6 jachet. Pracovní lodě odvážejí vybavení restaurací, Murteřané se lopotí ve svých olivových hájích. Probíhá sběr, bude se vyrábět olej. Na molu v Tribunji jsme třetí lodí. Vyvazujeme se bokem. V Šibeniku nocujeme dvě. Myslím jachty. V Malém Iži vedle nás jeden motorák rybářů. V konobě jsme sami. V Prvić Luka bylo narváno. Čtyři jachty. V Šepurine žádná. V Chorvatsku je babí léto. Od druhého...

Znáte vítr na Jadranu

Na oceánu je vítr anonymní. Bývá závislý na tlakovém gradientu, a to jak směr, tak i síla. Ve Středomoří je situace jiná. Každý vítr zde má své jméno, svou jasnou charakteristiku. Podle názvu...

Poslední videa


Závodní jachting

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

Koláček s Tomkem první ve dvou kategoriích

Koláček s Tomkem první ve dvou kategoriích
Daniel Vodička
/ Kategorie: Ostatní regaty

Koláček s Tomkem první ve dvou kategoriích

Milan Koláček s Milanem Tomkem na Marina 21 vedou ve dvou kategoriích závodu Rolex Middle Sea Race. Navzdory roztržené hlavní plachtě, navzdory nekonečným soubojům s bezvětřím.

Koláček s Tomkem musí být neuvěřitelně unavení. Souboj s bezvětřím je horší než silný vítr. Speciálně pro dvoučlennou posádku. Je třeba sledovat každý vánek, využít cokoli. K tomu musíte stále měnit plachty. Nikdy nepřestat bojovat. Na spánek není čas. Bojujete, nespíte, padáte na hubu. A za noc uplujete 15 mil! To není povzbuzující.

Navíc souboj v handicapu. Říká se, že rychlejší jachty stojí v bezvětří pomaleji. Co to znamená? Handicap přepočítává v cíli časy tak, aby spolu mohly závodit pomalejší a rychlejší jachty. Rychlejší jachtě nestačí být v cíli před pomalejší, musí tam být výrazně dříve, aby i po přepočtu časů byla vpředu.

Proto je bezvětří mor na rychlejší jachty. Vzpomeňte si, kolikrát Koláček s Tomkem na Marina 21 ujeli soupeřů. A kolikrát pak uvízli v bezvětří a byli znovu dojetí. Frustrující když víte, že vaše hodiny tikají rychleji.

Nyní to vypadá, že je naše dvojice z nejhoršího venku. Blíží se ostrovu Pantaleria. Jsou první v kategoriích Doublehanded a v ORC 5. Do cíle zbývá 200 mil na ostré kurzy. Alespoň dle předpovědi.

Ta však často nesouhlasí s realitou, hlásí Milan Koláček. V noci ve větru 35 uzlů znovu museli znovu opravovat roztrženou hlavní plachtu. Vítr by měl přitom nyní sílit a kurz na něj by měl být ostřejší. To bude na zalepenou plachtu velký záhul.

Nezbývá než držet palce, aby do cíle vydržela a naši na Marina 21 dovezli skvělý výsledek až na Maltu.

524

Vyhledat

Nejbližší události

«listopad 2024»
poútstčtsone
28293031123
45678910
11121314151617
18192021222324
2526272829301
2345678
Na horu