Dotaz pro Milana Koláčka
Milana Koláčka jsme se zeptali na to, jaký by instaloval autopilot desetimetrovou jachtu. Kdo by mohl vědět o autopilotech více, než sólový jachtař, který je na nich závislý?
Milanova odpověď je velmi podrobná a pomůže vám se v tématu zorientovat.
Autopilot na lodi se skládá ze dvou částí: elektronické a mechanické (bavíme se dále o lineárních).
Elektroniku je možné ji rozdělit na senzory (anemometr, rychloměr vůči vodě, GPS a kompas, 3D senzor, hloubkoměr) a část počítací instalace (počítač, který zpracovává informace ze senzorů). Tento počítač se řídí pomocí displeje s tlačítky. Na displeji se také programují filtry vstupních dat ze senzorů a výstupní data, které určují, jakým způsobem bude mechanická část pohybovat s kormidelním systémem, respektive s kormidlem nebo kormidly.
Celá elektroinstalace se odvíjí od požadavků na autopilota a možnosti jeho trimování. Je možné mít velmi jednoduchého autopilota, který řídí loď daným kurzem, až po velmi sofistikovanou instalaci.
Základní jednoduchá instalace může, včetně jednoduchého pístu, stát pouhých 800 EUR (například Raymarine 4000). Naopak sofistikovaná instalace včetně high resolution senzorů a HR počítače se může velmi rychle vyšplhat k desítkám tisíc EUR. Mezi leadery patří B&G, NKE nebo Raymarine.
Ceny high resolution přístrojů
Pro představu high resolution anemometr stojí mezi 1000 – 2000 EUR.
high resolution GPS 1200 EUR
Ultrasonic rychloměr 1000 EUR
High resolution počítač 3500 EUR
……
Z těchto senzorů a počítače je možné udělat instalaci, která je schopná mimo jiné měnit kurz lodi i podle nejlepšího úhlu větru v daných podmínkách pro dosažení optimálního VMG. Pro vysvětlení: pokud loď jede například nejlepší VMG při 15 kn a TWA 145 a vítr zesílí na 17 kn, kdy je optimální VMG při TWA 147 autopilot je schopen toto vyhodnotit a změnit sám nastavení. Zní to jednoduše, ale vyžaduje to jednak umět pracovat s polárním diagramem, upravovat jej a hlavně umět autopilot správně naprogramovat.
Co umí?
Autopilot může pracovat s kormidlem tak, aby loď jela na: COG (kurz proti dnu), TWA (skutečný vítr), AWA (zdánlivý vítr), aby držel daný úhel kormidla (může být použito při plavbě proti větru, když ostatní instalace nefunguje - loď musí být správně vytrimována, nebo při kalibraci kompasu), nebo jen jednoduše sledovat zadanou trasu v navigaci - používá se při plabě na motor.
Při plavbách v módech TWA a AWA se regulují jednak vstupní informace a jejich filtr - AWA (úhel zdánlivého větru), AWS (rychlost zdánlivého větru), Speed (rychlost proti vodě) nebo SOG (rychlost proti dnu) - a základní parametry se kterými se počítá a které chceme dosáhnout = způsob jakým má píst s kormidlem pohybovat.
Nastavení
Základními parametry jsou: gain, speed coefficient, counter rudder a filtr rychlosti a úhlu větru.
Gain se většinou pohybuje od 1-9. Čím vyšší číslo, tím rychlejší reakce. Je to stejné, jako když kormidlujete proti větru, tak s kormidlem hýbete minimáně. Když jedete se spinakrem ve vlnách, vaše reakce na korekci kurzu jsou mnohem častější a rychlejší = gain je vyšší.
Speed coefficient je podobný. Pohybuje se většinou od 1-50. Znamená, jakou rychlostí s kormidlem chcete hýbat. U lodí do 12 m se pohybujeme v rozmezí 8-20.
Counter rudder určuje, jak rychle se s kormidlem vracíte při řízení lodi do výchozí polohy. Většinou se pohybuje kolem 1-4. Tato hodnota je většinou aktivní až od gain 4 kdy je i aktivní gyrokompas.
Jak ještě pomoci
Dalšímy seznory, které na lodi mohou být a pomoci k výkonnosti autopilota, jsou 3D seznor snímající naklonění lodi vůči hladině. Regatta compass s high resolution rozlišením a vysokou reakcí na pohyb lodi. High resolution GPS pro rychlé snímání rychlosti lodi a započítání akcelerace do pohybu s kormidlem (příklad: když loď akceleruje na vlně - počítač je schopen to vyhodnotit a podle toho vlnu správně “sjet”).
Co tedy zvolit na Pogo 30?
Pro lod jako je Pogo 30 bych doporučil mechanický autopilot Jefa Linear 1000 nebo Raymarine typ 1linear. Elektroinstalace záleží na tom, co od autopilota uživatel očekává a jaké jsou jeho finanční možnosti.
10797
Související články
Vypsali jsme kurzy trimu
Vypsali jsme kurzy trimu
Od 29.3. jsme vypsali 4 termíny kurzů trimu a práce s plachtami. Kurzy povede stejně jako loni výborný závodní jachtař Tomáš Krejza. Pojede se na jachtě Elan E5.
Nezapomínejte na výtahy plachet
Nezapomínejte na výtahy plachet
Nejvíce jachtařů se vydává na své plavby na charterových lodích. Úroveň přípravy jachet bývá různá, co se týče jízdních vlastností na plachty, pak spíše horší. Pokud tedy chceme, aby „polotovar“ dobře fungoval, je třeba si ho „dodělat“.
Co bych na lodi na 100 % chtěl
Co bych na lodi na 100 % chtěl
Nad ránem se mi zdálo, že objednávám novou jachtu. Byl to sen, cena nebyla příliš důležitá. Jen jsem musel specifikovat výbavu. Tak jsem přemýšlel, co by musela mít ve výbavě na 100 %.
Kdy používat na jachtě windpilota
Kdy používat na jachtě windpilota
Každá moderní charterová jachta (až na výjimky) má autopilota, který nabízí WIND mód. Je to vynikající pomocník na dvou kurzech. Víte, o které kurzy se jedná?
Když třepe zadní lem plachty
Když třepe zadní lem plachty
Je časté, že máme dobře vytrimované plachty, ale zadní lem se stále třepe. Někteří to řeší dalším dotahováním na otěži, ale to není to pravé. Výsledkem bude, že zpomalíme. Jak nepříjemnému klepání zabránit?