showTop
× Search
Teploty 22 – 23°C, moře stále koupací, lodí jen jako šafránu a jejich ceny přívětivé. Slunečný týden, dva, tři. Připlutí do přístavu není třeba plánovat. A jiní turisté? Zaslechl jsem, že jednoho opozdilce zahlédli ve Vodici… Ideální čas na plavbu po v létě vyblázněném Jadranu. Chorvatská města, městečka, přístavy, ostrovy, zátoky. To vše má co nabídnout. Pokud se tam nepohybujete ve stádu hledajícím krásu z Instagramu. Tři podzimní týdny ukazují, že stále to může vypadat podobně jako kdysi. Připlujete na Kornati a potkáte 6 jachet. Pracovní lodě odvážejí vybavení restaurací, Murteřané se lopotí ve svých olivových hájích. Probíhá sběr, bude se vyrábět olej. Na molu v Tribunji jsme třetí lodí. Vyvazujeme se bokem. V Šibeniku nocujeme dvě. Myslím jachty. V Malém Iži vedle nás jeden motorák rybářů. V konobě jsme sami. V Prvić Luka bylo narváno. Čtyři jachty. V Šepurine žádná. V Chorvatsku je babí léto. Od druhého...

Znáte vítr na Jadranu

Na oceánu je vítr anonymní. Bývá závislý na tlakovém gradientu, a to jak směr, tak i síla. Ve Středomoří je situace jiná. Každý vítr zde má své jméno, svou jasnou charakteristiku. Podle názvu...

Poslední videa


Závodní jachting

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

Dotaz pro Milana Koláčka

Dotaz pro Milana Koláčka
Daniel Vodička
/ Kategorie: Technika plavby

Dotaz pro Milana Koláčka

Milana Koláčka jsme se zeptali na to, jaký by instaloval autopilot desetimetrovou jachtu. Kdo by mohl vědět o autopilotech více, než sólový jachtař, který je na nich závislý?

Milanova odpověď je velmi podrobná a pomůže vám se v tématu zorientovat. 

Autopilot na lodi se skládá ze dvou částí: elektronické a mechanické (bavíme se dále o lineárních).


Elektroniku je možné ji rozdělit na senzory (anemometr, rychloměr vůči vodě, GPS a kompas, 3D senzor, hloubkoměr) a část počítací instalace (počítač, který zpracovává informace ze senzorů). Tento počítač se řídí pomocí displeje s tlačítky. Na displeji se také programují filtry vstupních dat ze senzorů a výstupní data, které určují, jakým způsobem bude mechanická část pohybovat s kormidelním systémem, respektive s kormidlem nebo kormidly.

Celá elektroinstalace se odvíjí od požadavků na autopilota a možnosti jeho trimování. Je možné mít velmi jednoduchého autopilota, který řídí loď daným kurzem, až po velmi sofistikovanou instalaci. 

Základní jednoduchá instalace může, včetně jednoduchého pístu, stát pouhých 800 EUR (například Raymarine 4000). Naopak sofistikovaná instalace včetně high resolution senzorů a HR počítače se může velmi rychle vyšplhat k desítkám tisíc EUR. Mezi leadery patří B&G, NKE nebo Raymarine.

Ceny high resolution přístrojů
Pro představu high resolution anemometr stojí mezi 1000 – 2000 EUR.
high resolution GPS 1200 EUR
Ultrasonic rychloměr 1000 EUR
High resolution počítač 3500 EUR
……

Z těchto senzorů a počítače je možné udělat instalaci, která je schopná mimo jiné měnit kurz lodi i podle nejlepšího úhlu větru v daných podmínkách pro dosažení optimálního VMG. Pro vysvětlení: pokud loď jede například nejlepší VMG při 15 kn a TWA 145 a vítr zesílí na 17 kn, kdy je optimální VMG při TWA 147 autopilot je schopen toto vyhodnotit a změnit sám nastavení. Zní to jednoduše, ale vyžaduje to jednak umět pracovat s polárním diagramem, upravovat jej a hlavně umět autopilot správně naprogramovat. 

Co umí?

Autopilot může pracovat s kormidlem tak, aby loď jela na: COG (kurz proti dnu), TWA (skutečný vítr), AWA (zdánlivý vítr), aby držel daný úhel kormidla (může být použito při plavbě proti větru, když ostatní instalace nefunguje - loď musí být správně vytrimována, nebo při kalibraci kompasu), nebo jen jednoduše sledovat zadanou trasu v navigaci - používá se při plabě na motor.
Při plavbách v módech TWA a AWA se regulují jednak vstupní informace a jejich filtr - AWA (úhel zdánlivého větru), AWS (rychlost zdánlivého větru), Speed (rychlost proti vodě) nebo SOG (rychlost proti dnu) - a základní parametry se kterými se počítá a které chceme dosáhnout = způsob jakým má píst s kormidlem pohybovat.

Nastavení

Základními parametry jsou: gain, speed coefficient, counter rudder a filtr rychlosti a úhlu větru.

Gain se většinou pohybuje od 1-9. Čím vyšší číslo, tím rychlejší reakce. Je to stejné, jako když kormidlujete proti větru, tak s kormidlem hýbete minimáně. Když jedete se spinakrem ve vlnách, vaše reakce na korekci kurzu jsou mnohem častější a rychlejší = gain je vyšší.

Speed coefficient je podobný. Pohybuje se většinou od 1-50. Znamená, jakou rychlostí s kormidlem chcete hýbat. U lodí do 12 m se pohybujeme v rozmezí 8-20.

Counter rudder určuje, jak rychle se s kormidlem vracíte při řízení lodi do výchozí polohy. Většinou se pohybuje kolem 1-4. Tato hodnota je většinou aktivní až od gain 4 kdy je i aktivní gyrokompas.

Jak ještě pomoci

Dalšímy seznory, které na lodi mohou být a pomoci k výkonnosti autopilota, jsou 3D seznor snímající naklonění lodi vůči hladině. Regatta compass s high resolution rozlišením a vysokou reakcí na pohyb lodi. High resolution GPS pro rychlé snímání rychlosti lodi a započítání akcelerace do pohybu s kormidlem (příklad: když loď akceleruje na vlně - počítač je schopen to vyhodnotit a podle toho vlnu správně “sjet”).

Co tedy zvolit na Pogo 30?
Pro lod jako je Pogo 30 bych doporučil mechanický autopilot Jefa Linear 1000 nebo Raymarine typ 1linear. Elektroinstalace záleží na tom, co od autopilota uživatel očekává a jaké jsou jeho finanční možnosti.

10797

Vyhledat

Nejbližší události

«listopad 2024»
poútstčtsone
28293031123
45678910
11121314151617
18192021222324
2526272829301
2345678
Na horu