Když selže motor…
Stalo se vám někdy, že vám za plavby selhal motor? Motory jsou spolehlivé, ale přesto k tomu může dojít. Co když se to stane v místě, kde je třeba rychle reagovat? Jak budete takovou situaci řešit?
Připlouvali jsme do Zadaru, foukalo málo, pluli jsme na motor. Od zádě se ozval divný zvuk, tupá rána, celá loď se rozvibrovala a rychlost spadla na nulu. Stáli jsme před vjezdem do přístavu v Zadaru. V místě, kde jsme velmi překáželi. Z přístavu vyplouval trajekt a vypadalo to, že budeme důvodem ke zhroucení časového harmonogramu trajektové dopravy na Jadranu. Nervózní situace, křik, vzduchem létají nadávky, na které je chorvatský jazyk bohatý.
Co jsme dělali v takové situaci? Protože jsme byli na plachetnici, bylo to jednoduché. Rozrolovali jsme genu, nabrali rychlost, udělali obrat, vyostřili, vytáhli jsme hlavní plachtu a zmizeli z hlavní dopravní tepny.
Pak už jsme jen počkli, až zmizí nedočkavý trajekt a vpluli na plachty do přístavu v Zadaru. Před marínou už na nás čekal RIB charterové společnosti, který nás dotáhl na místo. Ukázalo se, že na vině byl masivní kus černého igelitu, do kterého jsme najeli. Namotal se na lodní šroub a byl konec.
Tedy, co dělat, když selže motor? Ano, je to snadné, je třeba být vždy připraven vytáhnout plachty a z krizové situace, ve které jsme se ocitli, udělat nekrizovou. U rolovacích plachet je to jednodušší, ty jsou připraveny k vytažení v podstatě vždy. U klasické hlavní plachty je dobré ji mít kdykoli připravenu k použití. Znamená to rozepnutý lazy bag a upevněný výtah. Stáhl-li jsem hlavní plachtu na moři před marínou, nechám ji shozenou v lazy bagu a připravenou. Definitivně ji uklidím, sbalím a zapnu do lazy bagu až v přístavu.
Prostě, stále je třeba se řídit heslem: „Buď připraven!“ A také nezmatkovat…
1507
Související články
Jaká je spotřeba lodního motoru
Jaká je spotřeba lodního motoru
Kolik nafty spotřebuje plachetnice za hodinu plavby a kolik bude potřeba na plavbu do… Třeba do Dubrovniku? Nejsme na motorové jachtě, proto je spotřeba překvapivě malá. Pokud tedy nešlápneme pořádně na plyn...
Častá chyba při přechodu na zpětný chod a co s tím
Častá chyba při přechodu na zpětný chod a co s tím
Při manévrování v přístavech je často vidět, že přechod na zpětný chod je mnohdy okamžikem, kdy jachta je ovládána živly, silami, které neznáme, nebo snad vlastní škodolibostí, ale určitě ne kormidelníkem. Jak se tomu vyvarovat?
Ověšená záď lodě znamená riziko
Ověšená záď lodě znamená riziko
Často dnes najdete zadní část kokpitu zastavěnou a ověšenou tak, že není snadné dostat vyvazovací lano na břeh, případně ještě zpět na vazák. Navíc se vám již jistě stalo, že jste měli na boku lodě na zadním koši upevněný přívěsný motor. To vše představuje riziko.