Je možné si při kotvení vyvázat záď na břeh?
Již jednou jsme na Lodních novinách toto téma řešili. V Řecku běžná věc někdy v Chorvatsku vyvolává kontroverze. Tentokrát se téma probíralo na stránkách magazínu Morski.hr. Je to možné? Jak daleko od břehu, musí být lano označené?
Čím jsou zátoky plnější, tím více jachet stojí s přídí na kotvě a se zádí uvázanou na břeh. Zatímco malé jachty stávají 10 – 20 metrů od břehu, některé superjachty už spíše 40 – 50 metrů. Někdy jediná loď zabere celou zátoku. Na dotaz chorvatského magazínu, je-li toto dle zákona možné, odpovídal pracovník Ministarstva mora, prometa i infrastrukture.
„Uvazování jachet na pobřeží mimo přístav není žádným zákonem zakázáno. Nesmí však ohrožovat bezpečnost plavby, lidské životy, majetek, pobřeží a mořské prostředí. Samozřejmě to platí jen tam, kde není kotvení zakázáno. Zároveň nesmí bránit v plavbě ostatním lodím.“
Tento způsob stání tedy není zakázaný. V případě konfliktu s úřední osobou je na jejím rozhodnutí, jestli způsob, kterým jsem vyvázaný, ohrožuje bezpečnost plavby, nebo nikoli. Stojím-li zádí 10 metrů od pobřeží, jen těžko se bude chtít za mnou někdo s lodí protáhnout. Pokud je to 30 metrů, už může být moje lano příčinou nehody. Abychom se nebezpečné situaci vyhnuli, je třeba lano označit. Přes den může sloužit k označení fendr, v noci pak blikačka. Například něco takového.
2608
Související články
Kolik vypustit kotevního řetězu?
Kolik vypustit kotevního řetězu?
Kolik mám při kotvení vypustit kotevního řetězu? Trojnásobek, čtyřnásobek či dokonce pětinásobek hloubky? Odpověď je složitější, než se na první pohled zdá.
Proč si nepomáhat při vytahování kotvy motorem
Proč si nepomáhat při vytahování kotvy motorem
Mám při vytahování kotvy ve slabém větru motorem na kotvu najíždět a pomáhat vrátku? Zkušenosti, které mám, mi říkají, že ne. I když budou mnozí proti...
Jaká je funkce kotevního řetězu?
Jaká je funkce kotevního řetězu?
Proč je lepší používat kotevní řetěz než lano? Jaká je jeho funkce? A je tomu tak vždy?