showTop
× Search
Teploty 22 – 23°C, moře stále koupací, lodí jen jako šafránu a jejich ceny přívětivé. Slunečný týden, dva, tři. Připlutí do přístavu není třeba plánovat. A jiní turisté? Zaslechl jsem, že jednoho opozdilce zahlédli ve Vodici… Ideální čas na plavbu po v létě vyblázněném Jadranu. Chorvatská města, městečka, přístavy, ostrovy, zátoky. To vše má co nabídnout. Pokud se tam nepohybujete ve stádu hledajícím krásu z Instagramu. Tři podzimní týdny ukazují, že stále to může vypadat podobně jako kdysi. Připlujete na Kornati a potkáte 6 jachet. Pracovní lodě odvážejí vybavení restaurací, Murteřané se lopotí ve svých olivových hájích. Probíhá sběr, bude se vyrábět olej. Na molu v Tribunji jsme třetí lodí. Vyvazujeme se bokem. V Šibeniku nocujeme dvě. Myslím jachty. V Malém Iži vedle nás jeden motorák rybářů. V konobě jsme sami. V Prvić Luka bylo narváno. Čtyři jachty. V Šepurine žádná. V Chorvatsku je babí léto. Od druhého...

Znáte vítr na Jadranu

Na oceánu je vítr anonymní. Bývá závislý na tlakovém gradientu, a to jak směr, tak i síla. Ve Středomoří je situace jiná. Každý vítr zde má své jméno, svou jasnou charakteristiku. Podle názvu...

Poslední videa


Závodní jachting

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

Kdy a jak refovat na zaďák

Kdy a jak refovat na zaďák
Daniel Vodička
/ Kategorie: Technika plavby

Kdy a jak refovat na zaďák

Užíváte si plavbu snů. Plujete na zaďák, který postupně sílil a rychlost jachty občas přesahuje i 10 uzlů. Vše se zdá být pod kontrolou, proč tedy refovat? Mohou přijít chvíle, kdy tvrdě dosednete na zem a zjistíte, že jste to měli dávno udělat.

Může foukat 30 uzlů a na zaďák, respektive na zadobok, můžete mít jachtu krásně pod kontrolou. Vzhledem k rychlosti lodě cítíte na palubě zdánlivý vítr jen kolem 20 uzlů. Toto ale platí jen do chvíle, než kormidelník nezvládne situaci a jachta vyostří. V té chvíli ucítíte plnou sílu větru a bude vám jasné, že jste chybovali. Na stěžni je plná hlavní plachta, ráhno zběsile mlátí a zdánlivý vítr nyní přesahuje 30 uzlů! V té chvíli je refování velmi nebezpečné a pro některé posádky dokonce téměř nezvladatelné.

Refování na zaďák

I při plavbě na zadní vítr je třeba sledovat skutečný vítr a zmenšit plachty včas. Není třeba plout pomalu s příliš zmenšenými plachtami, ale s hlavní plachtou musíte něco udělat. Je sice možné ji refovat i na zadní vítr, ale nemusí se to vždy povést. V plachtě je stále tlak a jezdce se mohou na stěžni zaseknout. Proto je třeba počítat s tím, že pro refování bude třeba vyostřit. V té chvíli zdánlivý vítr nepříjemně zesílí.

Začít hlavní plachtou

Abychom nemuseli bojovat s příliš splašenou plachtou, budeme ji refovat dříve, než by se podle zdánlivého větru zdálo nezbytné. Na rozdíl od refování na stoupačku budeme při zadním větru začínat hlavní plachtou. Důvody jsou dva. V první řadě proto, že její refování je náročnější, proto raději plachtu zmenšíme dříve, než se to stane riskantním soubojem.

Druhým důvodem je lepší kormidlovatelnost jachty. Hlavní plachta je tou, která se snaží jachtu vyostřit, otočit proti větru. Gena na zaďák jachtu táhne, víceméně stabilizuje, proto nedělá kormidelníkovi problémy. A její smotání na rolfoku je při zadním větru snadné, proto je možné to nechat na poslední chvíli.

Gena nám navíc s předstihem indikuje, kdy se blížíme na „halzovací kurz“. Schová-li se příliš za hlavní plachtu (plujeme příliš na zaďák – hrozí nebezpečí halzy), gena ztratí vítr a zaflatruje. V té chvíli je třeba vyostřit. Jasný indikátor pro ty, kteří nedrží kurz přesně.

5135

Vyhledat

Nejbližší události

«listopad 2024»
poútstčtsone
28293031123
45678910
11121314151617
18192021222324
2526272829301
2345678
Na horu