showTop
× Search
Společnost PRB končí se sponzoringem týmu IMOCA. Dvojnásobný vítěz Vendéé Globe už v dalším ročníku triumf nepřidá. Loď Holcim-PRB je na prodej. Končí firma, která se angažovala v offshore jachtingu 33 let. Barvy PRB se poprvé objevily na Vendéé Globe v roce 1992. Tenkrát vedl jachtu PRB Jean-Yves Hasselin. Doplul poslední za 153 dny. V roce 1996 to byla Isabelle Autissier. Ta již patřila mezi favority. Nedokončila kvůli technickým problémům. Ročník 2000 znamenal první velký úspěch francouzského výrobce stavebnin. Vítězství Michela Desjoyeaux. O den porazil Angličanku Ellen MacArthur. O čtyři roky později se stejnou lodí zvítězil Vincent Riou, když porazil o 7 hodin Jeana Le Cam. V ročníku 2008 Vincent Riou v barvách PRB nedokončil. U mysu Horn zachraňoval Jeana Le Cama z překlopené jachty VM Materiaux, ale střetl se outriggerem s vrakem lodě, uchycení stěžně bylo poškozeno a musel odstoupit. V okamžiku záchrany plul...

Poslední videa


Závodní jachting

Testy

Kdy a jak refovat na zaďák

Kdy a jak refovat na zaďák
Daniel Vodička
/ Kategorie: Technika plavby

Kdy a jak refovat na zaďák

Užíváte si plavbu snů. Plujete na zaďák, který postupně sílil a rychlost jachty občas přesahuje i 10 uzlů. Vše se zdá být pod kontrolou, proč tedy refovat? Mohou přijít chvíle, kdy tvrdě dosednete na zem a zjistíte, že jste to měli dávno udělat.

Může foukat 30 uzlů a na zaďák, respektive na zadobok, můžete mít jachtu krásně pod kontrolou. Vzhledem k rychlosti lodě cítíte na palubě zdánlivý vítr jen kolem 20 uzlů. Toto ale platí jen do chvíle, než kormidelník nezvládne situaci a jachta vyostří. V té chvíli ucítíte plnou sílu větru a bude vám jasné, že jste chybovali. Na stěžni je plná hlavní plachta, ráhno zběsile mlátí a zdánlivý vítr nyní přesahuje 30 uzlů! V té chvíli je refování velmi nebezpečné a pro některé posádky dokonce téměř nezvladatelné.

Refování na zaďák

I při plavbě na zadní vítr je třeba sledovat skutečný vítr a zmenšit plachty včas. Není třeba plout pomalu s příliš zmenšenými plachtami, ale s hlavní plachtou musíte něco udělat. Je sice možné ji refovat i na zadní vítr, ale nemusí se to vždy povést. V plachtě je stále tlak a jezdce se mohou na stěžni zaseknout. Proto je třeba počítat s tím, že pro refování bude třeba vyostřit. V té chvíli zdánlivý vítr nepříjemně zesílí.

Začít hlavní plachtou

Abychom nemuseli bojovat s příliš splašenou plachtou, budeme ji refovat dříve, než by se podle zdánlivého větru zdálo nezbytné. Na rozdíl od refování na stoupačku budeme při zadním větru začínat hlavní plachtou. Důvody jsou dva. V první řadě proto, že její refování je náročnější, proto raději plachtu zmenšíme dříve, než se to stane riskantním soubojem.

Druhým důvodem je lepší kormidlovatelnost jachty. Hlavní plachta je tou, která se snaží jachtu vyostřit, otočit proti větru. Gena na zaďák jachtu táhne, víceméně stabilizuje, proto nedělá kormidelníkovi problémy. A její smotání na rolfoku je při zadním větru snadné, proto je možné to nechat na poslední chvíli.

Gena nám navíc s předstihem indikuje, kdy se blížíme na „halzovací kurz“. Schová-li se příliš za hlavní plachtu (plujeme příliš na zaďák – hrozí nebezpečí halzy), gena ztratí vítr a zaflatruje. V té chvíli je třeba vyostřit. Jasný indikátor pro ty, kteří nedrží kurz přesně.

5622

Vyhledat

Nejbližší události

«listopad 2025»
poútstčtsone
272829303112
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
1234567
Na horu