Kdy a jak refovat na zaďák
Užíváte si plavbu snů. Plujete na zaďák, který postupně sílil a rychlost jachty občas přesahuje i 10 uzlů. Vše se zdá být pod kontrolou, proč tedy refovat? Mohou přijít chvíle, kdy tvrdě dosednete na zem a zjistíte, že jste to měli dávno udělat.
Může foukat 30 uzlů a na zaďák, respektive na zadobok, můžete mít jachtu krásně pod kontrolou. Vzhledem k rychlosti lodě cítíte na palubě zdánlivý vítr jen kolem 20 uzlů. Toto ale platí jen do chvíle, než kormidelník nezvládne situaci a jachta vyostří. V té chvíli ucítíte plnou sílu větru a bude vám jasné, že jste chybovali. Na stěžni je plná hlavní plachta, ráhno zběsile mlátí a zdánlivý vítr nyní přesahuje 30 uzlů! V té chvíli je refování velmi nebezpečné a pro některé posádky dokonce téměř nezvladatelné.
Refování na zaďák
I při plavbě na zadní vítr je třeba sledovat skutečný vítr a zmenšit plachty včas. Není třeba plout pomalu s příliš zmenšenými plachtami, ale s hlavní plachtou musíte něco udělat. Je sice možné ji refovat i na zadní vítr, ale nemusí se to vždy povést. V plachtě je stále tlak a jezdce se mohou na stěžni zaseknout. Proto je třeba počítat s tím, že pro refování bude třeba vyostřit. V té chvíli zdánlivý vítr nepříjemně zesílí.
Začít hlavní plachtou
Abychom nemuseli bojovat s příliš splašenou plachtou, budeme ji refovat dříve, než by se podle zdánlivého větru zdálo nezbytné. Na rozdíl od refování na stoupačku budeme při zadním větru začínat hlavní plachtou. Důvody jsou dva. V první řadě proto, že její refování je náročnější, proto raději plachtu zmenšíme dříve, než se to stane riskantním soubojem.
Druhým důvodem je lepší kormidlovatelnost jachty. Hlavní plachta je tou, která se snaží jachtu vyostřit, otočit proti větru. Gena na zaďák jachtu táhne, víceméně stabilizuje, proto nedělá kormidelníkovi problémy. A její smotání na rolfoku je při zadním větru snadné, proto je možné to nechat na poslední chvíli.
Gena nám navíc s předstihem indikuje, kdy se blížíme na „halzovací kurz“. Schová-li se příliš za hlavní plachtu (plujeme příliš na zaďák – hrozí nebezpečí halzy), gena ztratí vítr a zaflatruje. V té chvíli je třeba vyostřit. Jasný indikátor pro ty, kteří nedrží kurz přesně.
5135
Související články
Proč nerefuji genu?
Proč nerefuji genu?
Vítr sílí, jachty kolem refují, ale na naší lodi je stále venku celá gena. Proč nechávat genu do poslední chvíle venku celou a proč raději refovat hlavní plachtu?
Kdy používat na jachtě windpilota
Kdy používat na jachtě windpilota
Každá moderní charterová jachta (až na výjimky) má autopilota, který nabízí WIND mód. Je to vynikající pomocník na dvou kurzech. Víte, o které kurzy se jedná?
Ještě jedno nebezpečí na zaďák
Ještě jedno nebezpečí na zaďák
Plujete na zadoboční vítr. Posádka je nadšená, protože na rychloměru dlouhé chvíle vídí číslo začínající devítkou. Ani hranice 10 uzlů není nedosažitelná… Je ale nejvyšší čas se zamyslet.
Proč refujete proti větru?
Proč refujete proti větru?
Často se setkávám s jachtaři, kteří chtějí refovat při plavbě proti větru. Ne že by to nešlo, ale jiné řešení je snazší, bezpečnější a co se týče plavby k cíli i rychlejší.
Co je to zdánlivý vítr a odkud vane?
Co je to zdánlivý vítr a odkud vane?
Vítr vane od severu rychlostí 20 uzlů. Poplujete-li různými kurzy, bude se vítr, který na palubě pociťujete, měnit. Bude mít jinou rychlost i jiný směr. Vítr, který na palubě cítíte, je zdánlivý vítr.