showTop
× Search
Kam se bude točit lépe?
Daniel Vodička
/ Kategorie: Technika plavby

Kam se bude točit lépe?

Plujete na přední chod. Potřebujete se stočit a začít couvat směrem, kterým jste původně pluli (nebo nějakým podobným). Budete se stáčet vlevo, nebo vpravo?

Někdo na to řekne, že je to jedno. Doprava, nebo doleva, na tom nezáleží. Já říkám, že záleží. Pokud to chcete udělat jednoduše a samozřejmě také elegantně. A pamatujte, že základem respektu v přístavech je elegance. Tedy, nikoli elegance co se oděvu týče, ale elegantní pohyb lodi. To je to, co se počítá.

Aby váš manévr byl elegantní, je dobré vědět, jestli vaše jachta má pravotočivý, nebo levotočivý lodní šroub. U moderních jachet je to celkem snadné. Přímé náhony (motor – převodovka – hřídel – lodní šroub) jsou pravotočivé. Náhony saildrive jsou levotočivé (náhon saildrive vypadá jako spodek nohy od přívěsného motoru).

Co dělá pravotočivý při zpátečce?

Řekněme, že máme na lodi přímý náhon, tedy pravotočivý lodní šroub. Zařadíme-li zpětný chod, bude rotace lodního šroubu táhnout záď doleva. Říká se tomu prop walk.

Pokud bychom měli levotočivý lodní šroub, byl by prop walk při zpátečce opačný, táhl by záď doprava.

Kam tedy točit?

Grafika Lodní noviny

Grafika Lodní noviny

Na lodi s pravotočivým lodním šroubem je správná verze vpravo.
Budeme se stáčet a přecházet na zpětný chod. Máme pravotočivý lodní šroub, který při zpátečce táhne záď doleva. Lépe se tedy bude jachta stáčet vpravo, protože při stáčení vpravo se záď vytáčí vlevo. A v takovém případě nám bude pomáhat prop walk při zpětném chodu.

Jak na to

Eso Rimmer

Eso Rimmer

Nyní jsme znovu u již zmíněné elegance. Aby vše probíhalo s lehkostí, která je vlastní známému Eso Rimmerovi, chce to citlivou práci s plynem.

Jachta má rychlost (nikoli maximální, takovou akorát) a začíná se stáčet vpravo. Z neutrálu zařadím lehký zpětný chod. Jachta se stáčí, pomáhá jí prop walk, který točí záď vlevo. Nechávám jachtu točit, zpátečka zpomaluje dopředný pohyb, díky prop walku jachta přechází ze zatáčky do smyku, kdy se již točí téměř na místě. Krátce předtím, než je dotočena do požadovaného směru, přidám plyn na zpětný chod. Tímto způsobem zastavím otáčení a vyskočím s jachtou z kolotoče, na kterém se točila. Pokračuji v couvání požadovaným směrem.

Proč musím citlivě s plynem?

Pokud bych hned na začátku brzdění zařadil příliš plynu na zpátečku, jachta by vyskočila z kolotoče příliš brzy a nestihla by se dotočit. Citlivá práce s plynem je zde velmi důležitá.

Tedy, pokud chceme od stolečků v přístavní kavárně zaslechnout obdivné. „Je to frajer“.

Předchozí článek Fountaine Pajot Thira 80
Další článek Nový most na ostrov Krk
Vytisknout
1055

Poslední videa


Závodní jachting

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

Technika plavby

Kurz na kapitánský průkaz C

Již za o víkendu startuje teoretický kurz na základní kapitánský průkaz C. Začínáme v pátek 15.listopadu. Jde o třídenní kurz určený jen pro 12 účastníků. Jen 12 proto, abychom se vám mohli...

Vyhledat

Nejbližší události

«listopad 2024»
poútstčtsone
28293031123
45678910
11121314151617
18192021222324
2526272829301
2345678
Na horu