showTop
× Search
Kam se bude točit lépe?
Daniel Vodička
/ Kategorie: Technika plavby

Kam se bude točit lépe?

Plujete na přední chod. Potřebujete se stočit a začít couvat směrem, kterým jste původně pluli (nebo nějakým podobným). Budete se stáčet vlevo, nebo vpravo?

Někdo na to řekne, že je to jedno. Doprava, nebo doleva, na tom nezáleží. Já říkám, že záleží. Pokud to chcete udělat jednoduše a samozřejmě také elegantně. A pamatujte, že základem respektu v přístavech je elegance. Tedy, nikoli elegance co se oděvu týče, ale elegantní pohyb lodi. To je to, co se počítá.

Aby váš manévr byl elegantní, je dobré vědět, jestli vaše jachta má pravotočivý, nebo levotočivý lodní šroub. U moderních jachet je to celkem snadné. Přímé náhony (motor – převodovka – hřídel – lodní šroub) jsou pravotočivé. Náhony saildrive jsou levotočivé (náhon saildrive vypadá jako spodek nohy od přívěsného motoru).

Co dělá pravotočivý při zpátečce?

Řekněme, že máme na lodi přímý náhon, tedy pravotočivý lodní šroub. Zařadíme-li zpětný chod, bude rotace lodního šroubu táhnout záď doleva. Říká se tomu prop walk.

Pokud bychom měli levotočivý lodní šroub, byl by prop walk při zpátečce opačný, táhl by záď doprava.

Kam tedy točit?

Grafika Lodní noviny

Grafika Lodní noviny

Na lodi s pravotočivým lodním šroubem je správná verze vpravo.
Budeme se stáčet a přecházet na zpětný chod. Máme pravotočivý lodní šroub, který při zpátečce táhne záď doleva. Lépe se tedy bude jachta stáčet vpravo, protože při stáčení vpravo se záď vytáčí vlevo. A v takovém případě nám bude pomáhat prop walk při zpětném chodu.

Jak na to

Eso Rimmer

Eso Rimmer

Nyní jsme znovu u již zmíněné elegance. Aby vše probíhalo s lehkostí, která je vlastní známému Eso Rimmerovi, chce to citlivou práci s plynem.

Jachta má rychlost (nikoli maximální, takovou akorát) a začíná se stáčet vpravo. Z neutrálu zařadím lehký zpětný chod. Jachta se stáčí, pomáhá jí prop walk, který točí záď vlevo. Nechávám jachtu točit, zpátečka zpomaluje dopředný pohyb, díky prop walku jachta přechází ze zatáčky do smyku, kdy se již točí téměř na místě. Krátce předtím, než je dotočena do požadovaného směru, přidám plyn na zpětný chod. Tímto způsobem zastavím otáčení a vyskočím s jachtou z kolotoče, na kterém se točila. Pokračuji v couvání požadovaným směrem.

Proč musím citlivě s plynem?

Pokud bych hned na začátku brzdění zařadil příliš plynu na zpátečku, jachta by vyskočila z kolotoče příliš brzy a nestihla by se dotočit. Citlivá práce s plynem je zde velmi důležitá.

Tedy, pokud chceme od stolečků v přístavní kavárně zaslechnout obdivné. „Je to frajer“.

Předchozí článek Fountaine Pajot Thira 80
Další článek Nový most na ostrov Krk
Vytisknout
1584

Poslední videa


Závodní jachting

Kde je teď Milan Koláček?

Volal jsem mu na pevnou do Brna (ano, v Brně to ještě mají). Nikdo to nebral. Prahou se jen mihnul. Mobil nebere, asi bez signálu. A jeho jachta Inland Roots, Ocean Soul už není na Martiniku....

Testy

Technika plavby

Krátký, nebo dlouhý

Abych mohl zajet na místo v přístavu mezi jachtami, musím se stočit a začít do místa couvat. Co když to ale nevyjde? Můj odhad byl špatný, jsem moc krátký, nebo naopak dlouhý? Jak to řešit?

Vyhledat

Nejbližší události

«prosinec 2025»
poútstčtsone
24252627282930
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930311234
Na horu