Kam se bude točit lépe?
Plujete na přední chod. Potřebujete se stočit a začít couvat směrem, kterým jste původně pluli (nebo nějakým podobným). Budete se stáčet vlevo, nebo vpravo?
Někdo na to řekne, že je to jedno. Doprava, nebo doleva, na tom nezáleží. Já říkám, že záleží. Pokud to chcete udělat jednoduše a samozřejmě také elegantně. A pamatujte, že základem respektu v přístavech je elegance. Tedy, nikoli elegance co se oděvu týče, ale elegantní pohyb lodi. To je to, co se počítá.
Aby váš manévr byl elegantní, je dobré vědět, jestli vaše jachta má pravotočivý, nebo levotočivý lodní šroub. U moderních jachet je to celkem snadné. Přímé náhony (motor – převodovka – hřídel – lodní šroub) jsou pravotočivé. Náhony saildrive jsou levotočivé (náhon saildrive vypadá jako spodek nohy od přívěsného motoru).
Co dělá pravotočivý při zpátečce?
Řekněme, že máme na lodi přímý náhon, tedy pravotočivý lodní šroub. Zařadíme-li zpětný chod, bude rotace lodního šroubu táhnout záď doleva. Říká se tomu prop walk.
Pokud bychom měli levotočivý lodní šroub, byl by prop walk při zpátečce opačný, táhl by záď doprava.
Kam tedy točit?
Grafika Lodní noviny
Na lodi s pravotočivým lodním šroubem je správná verze vpravo.
Budeme se stáčet a přecházet na zpětný chod. Máme pravotočivý lodní šroub, který při zpátečce táhne záď doleva. Lépe se tedy bude jachta stáčet vpravo, protože při stáčení vpravo se záď vytáčí vlevo. A v takovém případě nám bude pomáhat prop walk při zpětném chodu.
Jak na to
Nyní jsme znovu u již zmíněné elegance. Aby vše probíhalo s lehkostí, která je vlastní známému Eso Rimmerovi, chce to citlivou práci s plynem.
Jachta má rychlost (nikoli maximální, takovou akorát) a začíná se stáčet vpravo. Z neutrálu zařadím lehký zpětný chod. Jachta se stáčí, pomáhá jí prop walk, který točí záď vlevo. Nechávám jachtu točit, zpátečka zpomaluje dopředný pohyb, díky prop walku jachta přechází ze zatáčky do smyku, kdy se již točí téměř na místě. Krátce předtím, než je dotočena do požadovaného směru, přidám plyn na zpětný chod. Tímto způsobem zastavím otáčení a vyskočím s jachtou z kolotoče, na kterém se točila. Pokračuji v couvání požadovaným směrem.
Proč musím citlivě s plynem?
Pokud bych hned na začátku brzdění zařadil příliš plynu na zpátečku, jachta by vyskočila z kolotoče příliš brzy a nestihla by se dotočit. Citlivá práce s plynem je zde velmi důležitá.
Tedy, pokud chceme od stolečků v přístavní kavárně zaslechnout obdivné. „Je to frajer“.
1055
Související články
Vyplutí z maríny při bočním větru
Vyplutí z maríny při bočním větru
Pokud vyplouváme s lodí v maríně od mola v bočním větru, klíčové je pro nás záďové návětrné lano. Díky němu jsme schopni držet loď stabilně a mezitím odvázat ostatní lana pro bezpečné odplutí. To už je snad pro všechny ohraná písnička. V článku se ale zaměříme na jiný detail vyplouvání, který nám také často umí situaci značně zkomplikovat. Ten přichází o chvilku později.
Mohu-li, couvám
Mohu-li, couvám
Říjnová plavba po Chorvatsku umožňuje stát pravidelně s lodí u mola bokem. Co jindy je možné jen u benzínové pumpy, jde v říjnu skoro kdekoli. Nejjednodušší způsob stání u mola. Většina zajíždí k molu na přední chod. Já raději couvám.
Kurzy přístavních manévrů na katamaranu 2025. Poslední místa
Kurzy přístavních manévrů na katamaranu 2025. Poslední místa
Preferujete-li na své dovolenkové plavby katamaran, máme pro vás poslední volná místa na jarním kurzu přístavních manévrů v Chorvatsku. Všechny letošní kurzy byly beznadějně vyprodané a na příští rok zbývají jen jednotlivá místa. Asi to děláme dobře...