Jirka Pacák už je zase na moři...
Kurzy Lodních novin už běží. Půlka března a první dva praktické kapitánské kurzy jsou v plném proudu. Čtyři kurzisté na palubě, každý vlastní kajutu. Hned celou neděli se pilovali přístavní manévry a v tom se bude pokračovat celý týden. Jeden kurz vede snad všem dobře známý Pacák Jiří, na druhé lodi mu sekunduje Dan Přívara.
Celá neděle byla věnována přístavním manévrům. K molu, od mola, k molu, od mola, k molu… Až se všem zatočí hlava. Podle nás jsou přístavní manévry alfou a omegou kapitánského kurzu, proto ten dril. Díky tomu, že jsou na kurzu jen 4 účastníci, každý stráví za kormidlem dostatek času a všichni se rychle protočí. No a pokrok v neděli pak znamená, že celý týden již s lodí zajíždějí do přístavů kurzisté.
Přístavními manévry se však nekončí po neděli. Opakování bude probíhat celý týden. Manévry jsou největší stres a je třeba získat jistotu. Bez toho je rodinná dovolená (nebo dovolená s přáteli) neklidná, obavy z přístavů, divočina na palubě. Myslím, že to mnozí znají.
Vítr zatím kurzu přeje. Vypadá to na 10 – 20 uzlů během celého týdne, tedy ideální jachtařské podmínky. Inu, březen je větrný měsíc. Dnes a zítra bóra, ve čtvrtek a pátek jihozápad a západ.
Vedle přístavních manévrů je na programu trim plachet, obraty, manévry, kotvení, samozřejmě check in a check out se všemi jeho tajnostmi, práce s lany, správné uzlování po celý týden, záchranné vesty a jejich použití (na palubě máme pro každého samonafukovací vestu), dennodenní rozbor metea, refování plachet, muž přes palubu, něco o pyrotechnice, teorie havárií, samozřejmě COLREG a navigace, plavba ve ztížených podmínkách a nezbytná – BEZPEČNOST.
Během našich kurzů se nevydáváme na dlouhé a monotónní plavby, ale snažíme se maximálně pracovat a procvičovat. Čas je třeba využít na maximum.
Pokud máte o naše kurzy zájem, máme jedno volné místo na kapitánském kurzu již od soboty a jinak v průběhu dubna se nám jeden termín uvolnil na přístavních manévrech v Chorvatsku.
1108
Související články
Krátký, nebo dlouhý
Krátký, nebo dlouhý
Abych mohl zajet na místo v přístavu mezi jachtami, musím se stočit a začít do místa couvat. Co když to ale nevyjde? Můj odhad byl špatný, jsem moc krátký, nebo naopak dlouhý? Jak to řešit?
Při couvání nezapomeňte na pohled na příď
Při couvání nezapomeňte na pohled na příď
Chybí vám jistota v přístavu a couváte k molu. Nezapomeňte se občas podívat na příď, výrazně vám to pomůže.
Jak couvat rovně v bočním větru
Jak couvat rovně v bočním větru
Nepřítelem při manévrování v přístavech je pro nás vítr. Podíváme se, jak couvat k molu, při silném bočním větru.
Novinka: Kurz přístavních manévrů pro instruktory
Novinka: Kurz přístavních manévrů pro instruktory
Novinkou Lodních novin pro příští jaro je kurz přístavních manévrů, který je určený pro instruktory námořního jachtingu. Je zaměřen na to, jak správně učit přístavní manévry.
Je důležitá délka příďového springu při odplouvání od mola?
Je důležitá délka příďového springu při odplouvání od mola?
Stojím bokem k molu a chystám se odplout přes příďový spring. Bude záležet na délce springu, nebo je to jedno. Mám natáhnout spring dlouhý, nebo stačí krátký?