Krátký, nebo dlouhý
Abych mohl zajet na místo v přístavu mezi jachtami, musím se stočit a začít do místa couvat. Co když to ale nevyjde? Můj odhad byl špatný, jsem moc krátký, nebo naopak dlouhý? Jak to řešit?
Nejlepší samozřejmě je, trefit se při otáčení na zpětný chod přesně. To se bohužel často nepovede. Neznamená to ale, že je konec. I špatný odhad má řešení. Je třeba s tím ale počítat a rychle reagovat.
Najíždím si podél přídí vyvázaných jachet. Vidím volné místo a stáčím se přídí od místa, abych mohl do mezery začít couvat. Pokud je můj odhad špatný, mohu být při stáčení příliš krátký, nebo až moc dlouhý. Mnozí jachtaři, kteří mají s přístavními manévry méně zkušeností, nedokáží chybu v této fázi řešit. Přitom je to snadné.
Příliš krátký
Jsme-li příliš krátcí, nemůžeme jachtu stočit jen o 90°. Pak by se nám nepodařilo na místo zajet. Musíme jachtu nechat stáčet déle. Musíme ji přetočit tak, aby záď mířila k místu, na které chceme zajet. Nebude to 90°, ale 110°, 130°, podle potřeby. Pak teprve můžeme loď rozcouvat. Do místa se nakonec stočíme podobně, jako bychom couvali z větší vzdálenosti.
Příliš dlouhý
Jsme-li naopak příliš dlouzí, musíme začít couvat mnohem dříve. Stočíme se proto jen o 45°, možná 60°. Podle potřeby.
Celé to je samozřejmě snadné. Na první pohled. Problémem ale je, že při zajíždění jsme obvykle ve stresu, a i jednoduché úkoly zvládá mozek špatně, obvykle se zpožděním. Na zpoždění však není čas.
I zde existuje jednoduché řešení. Už před začátkem manévru je třeba být připraven na všechny tři alternativy. Jak na povedené stočení přesně do místa, kde chceme stát, tak i na to, že budu krátký, případně dlouhý. Jsme-li v hlavě na všechny varianty připraveni, nemusíme o řešení přemýšlet, máme ho již hotové. Kdo je připraven, není špatným odhadem zaskočen.
Také toto je jedna z věcí, které zkoušíme na našich praktických kurzech. Během třídenního kurzu přístavních manévrů v Chorvatsku je na to čas.
430
Související články
Při couvání nezapomeňte na pohled na příď
Při couvání nezapomeňte na pohled na příď
Chybí vám jistota v přístavu a couváte k molu. Nezapomeňte se občas podívat na příď, výrazně vám to pomůže.
Jak couvat rovně v bočním větru
Jak couvat rovně v bočním větru
Nepřítelem při manévrování v přístavech je pro nás vítr. Podíváme se, jak couvat k molu, při silném bočním větru.
Novinka: Kurz přístavních manévrů pro instruktory
Novinka: Kurz přístavních manévrů pro instruktory
Novinkou Lodních novin pro příští jaro je kurz přístavních manévrů, který je určený pro instruktory námořního jachtingu. Je zaměřen na to, jak správně učit přístavní manévry.
Je důležitá délka příďového springu při odplouvání od mola?
Je důležitá délka příďového springu při odplouvání od mola?
Stojím bokem k molu a chystám se odplout přes příďový spring. Bude záležet na délce springu, nebo je to jedno. Mám natáhnout spring dlouhý, nebo stačí krátký?
Vypsali jsme další kurzy na jaro 2026
Vypsali jsme další kurzy na jaro 2026
O víkendu jsme vypsali další kurzy. Novinkou je kurz přístavních manévrů speciálně pro instruktory, kteří chtějí jachting vyučovat. Dále jsou vypsaná poslední místa na kurzech manévrů s vlastní kajutou. Také oblíbený trim plachet a práce s genakerem. Těchto kurzů je omezený počet.