Novinka: Kurz přístavních manévrů pro instruktory
Novinkou Lodních novin pro příští jaro je kurz přístavních manévrů, který je určený pro instruktory námořního jachtingu. Je zaměřen na to, jak správně učit přístavní manévry.
Mnozí začínající skippeři nezvládají přístavní manévry, protože je to nikdo na kurzu, který absolvovali, neučil, nebo byla výuka špatná. Od účastníků našich kurzů jsem slyšel i o kurzech, kde přístavní manévr předvedl instruktor u mola. To bylo vše. Nebo si každý vyzkoušel zajet k molu jednou, třeba i dvakrát. Zatraceně málo na to, aby bylo možné se přístavní manévry naučit.
Na omluvu instruktorů je třeba říci, že ani oni se neměli kde naučit, jak přístavní manévry vyučovat. Technika výuky je přitom důležitá.
Co máme za sebou
Protože se výuce přístavních manévrů věnujeme intenzivně již mnoho let, máme za sebou tisíce odškolených zájemců o přístavní manévry. Vybudovali jsme si metodiku, která funguje. Víme, čím začít, jak pokračovat, co učit, co je lepší vynechat. Jaké postupy jsou jednoduché, jaké zbytečně složité. Jak zbavit nervózní stresu, jak se posunout dále s lidmi, kteří se pro přístavní manévry nenarodili.
Výuka přístavních manévrů není o tom, předvést, jak umím zajet do přístavu (což se u instruktora předpokládá), ale naučit to ty druhé. Vysvětlit jim zákonitosti, co loď umí udělat, co udělat nemůže, jaké vlivy na ni v každém okamžiku působí, co udělat proto, abychom negativní vlivy eliminovali. Je třeba, aby účastníci kurzů chápali možnosti lodě, věděli, co způsobuje, že se v každém momentu pohybuje tak, jak se pohybuje a dokázali s tím pracovat.
Výuka nemusí být stres
Výuka přístavních manévrů je pro začínající instruktory velmi stresující. Znovu a znovu je třeba se pouštět do situací, ve kterých je riziko materiálních škod. Správně vedená výuka toto riziko minimalizuje.
Začátek v Praze, zbytek na moři
Protože i instruktoři se musí učit, jak učit, připravili jsme pro ně kurz. Je rozdělen na dvě části. Začíná se půldenní částí teoretickou v Praze a pak následuje třídenní kurz v Chorvatsku. Předáváme dlouhými lety získané know how, aby se výuka jachtařů zlepšila.
258
Související články
Krátký, nebo dlouhý
Krátký, nebo dlouhý
Abych mohl zajet na místo v přístavu mezi jachtami, musím se stočit a začít do místa couvat. Co když to ale nevyjde? Můj odhad byl špatný, jsem moc krátký, nebo naopak dlouhý? Jak to řešit?
Při couvání nezapomeňte na pohled na příď
Při couvání nezapomeňte na pohled na příď
Chybí vám jistota v přístavu a couváte k molu. Nezapomeňte se občas podívat na příď, výrazně vám to pomůže.
Jak couvat rovně v bočním větru
Jak couvat rovně v bočním větru
Nepřítelem při manévrování v přístavech je pro nás vítr. Podíváme se, jak couvat k molu, při silném bočním větru.
Je důležitá délka příďového springu při odplouvání od mola?
Je důležitá délka příďového springu při odplouvání od mola?
Stojím bokem k molu a chystám se odplout přes příďový spring. Bude záležet na délce springu, nebo je to jedno. Mám natáhnout spring dlouhý, nebo stačí krátký?
Vypsali jsme další kurzy na jaro 2026
Vypsali jsme další kurzy na jaro 2026
O víkendu jsme vypsali další kurzy. Novinkou je kurz přístavních manévrů speciálně pro instruktory, kteří chtějí jachting vyučovat. Dále jsou vypsaná poslední místa na kurzech manévrů s vlastní kajutou. Také oblíbený trim plachet a práce s genakerem. Těchto kurzů je omezený počet.