showTop
× Search
Je páteční odpoledne a vracíte se s charterovou lodí do domovské maríny. Potřebujete nabrat palivo, ale před benzínkou je stádo lodí. Víte, jak se s jachtou postavit na místě , aby byla stabilní a měli jste minimum starostí? Často jsou v grupě před pumpou vidět jachtaři, kteří se snaží s lodí stát na místě s přídí proti větru. Fouká vítr a příď jachty je snášena tu vpravo a tu zase vlevo. Kormidelník má plné ruce práce. Stále musí sledovat dění kolem, stále se musí snažit jachtu srovnat. Řešení je přitom snadné. S jachtou je možné stát na fleku s minimem práce a pozornosti. Lodní šroub je umístěn u zádi plachetnice. Pokud tedy zařadíme mírnou zpátečku (záleží na síle větru), motor podrží záď proti větru a vítr sfoukne příď po větru. To je pozice, ve které je jachta stabilní. Stačí tedy stočit jachtu zádí proti větru (pokud to neuděláte, stočí se časem sama) a zařadit mírný zpětný chod. Jachta stojí na místě a nemusíte stále trojčit s motorem. Vyzkoušejte a uvidíte...

Kde je teď Milan Koláček?

Volal jsem mu na pevnou do Brna (ano, v Brně to ještě mají). Nikdo to nebral. Prahou se jen mihnul. Mobil nebere, asi bez signálu. A jeho jachta Inland Roots, Ocean Soul už není na Martiniku....

Krátký, nebo dlouhý

Abych mohl zajet na místo v přístavu mezi jachtami, musím se stočit a začít do místa couvat. Co když to ale nevyjde? Můj odhad byl špatný, jsem moc krátký, nebo naopak dlouhý? Jak to řešit?

Poslední videa


Závodní jachting

Kde je teď Milan Koláček?

Volal jsem mu na pevnou do Brna (ano, v Brně to ještě mají). Nikdo to nebral. Prahou se jen mihnul. Mobil nebere, asi bez signálu. A jeho jachta Inland Roots, Ocean Soul už není na Martiniku....

Testy

Při couvání nezapomeňte na pohled na příď

Při couvání nezapomeňte na pohled na příď
Daniel Vodička
/ Kategorie: Technika plavby

Při couvání nezapomeňte na pohled na příď

Chybí vám jistota v přístavu a couváte k molu. Nezapomeňte se občas podívat na příď, výrazně vám to pomůže.

Couvání zádí k molu, především v bočním větru (1), je pro mnohé méně zkušené jachtaře noční můrou. Chybí-li vyježděnost, chybí i cit pro pohyb lodě, který je mimořádným pomocníkem.

Problémem méně zkušených je, že při pohledu za záď je obtížné zaznamenat, jestli se jachta stáčí (vlivem větru), nebo ne. To je asi největší problém v bočním větru, který stáčí příď. Všimneme-li si toho pozdě, je obtížné stočení jachty napravit. Pokud je na to vůbec ještě místo.

Stáčení jachty na zádi nebývá příliš patrné. Jde o subtilní diference.

Má to ale jednoduché řešení. Podívejte se čas od času při couvání na příď. Při pohledu na příď bude pohyb, který je na zádi sotva patrný, dobře viditelný (2).

Utíká-li příď po větru, musí být vaše reakce rychlá. Čím dříve zareagujete, tím je snazší nechtěný pohyb zastavit. Rovnice je jednoduchá: vítr snáší příď = stočte kormidlo po větru (3). To stáčení přídě zastaví.

Aby vše šlo rychle a jednoduše, je dobré mít pozici u kormidla takovou, aby byl pohled na příď při couvání snadný, nebylo třeba se otáčet. To už je ale téma jiného článku.

Na našich kurzech přístavních manévrů věnujeme zajíždění zádí k molu velkou pozornost. Snažíme se samozřejmě dostat do účastníků kurzů cit pro loď, ale to je obvykle běh na delší trať. Proto trváme na nacvičení pohledu na příď, který je nejen pomůckou, ale při bočním větru nezbytností.

317

Vyhledat

Nejbližší události

«prosinec 2025»
poútstčtsone
24252627282930
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930311234
Na horu