showTop
× Search
Je páteční odpoledne a vracíte se s charterovou lodí do domovské maríny. Potřebujete nabrat palivo, ale před benzínkou je stádo lodí. Víte, jak se s jachtou postavit na místě , aby byla stabilní a měli jste minimum starostí? Často jsou v grupě před pumpou vidět jachtaři, kteří se snaží s lodí stát na místě s přídí proti větru. Fouká vítr a příď jachty je snášena tu vpravo a tu zase vlevo. Kormidelník má plné ruce práce. Stále musí sledovat dění kolem, stále se musí snažit jachtu srovnat. Řešení je přitom snadné. S jachtou je možné stát na fleku s minimem práce a pozornosti. Lodní šroub je umístěn u zádi plachetnice. Pokud tedy zařadíme mírnou zpátečku (záleží na síle větru), motor podrží záď proti větru a vítr sfoukne příď po větru. To je pozice, ve které je jachta stabilní. Stačí tedy stočit jachtu zádí proti větru (pokud to neuděláte, stočí se časem sama) a zařadit mírný zpětný chod. Jachta stojí na místě a nemusíte stále trojčit s motorem. Vyzkoušejte a uvidíte...

Kde je teď Milan Koláček?

Volal jsem mu na pevnou do Brna (ano, v Brně to ještě mají). Nikdo to nebral. Prahou se jen mihnul. Mobil nebere, asi bez signálu. A jeho jachta Inland Roots, Ocean Soul už není na Martiniku....

Krátký, nebo dlouhý

Abych mohl zajet na místo v přístavu mezi jachtami, musím se stočit a začít do místa couvat. Co když to ale nevyjde? Můj odhad byl špatný, jsem moc krátký, nebo naopak dlouhý? Jak to řešit?

Poslední videa


Závodní jachting

Kde je teď Milan Koláček?

Volal jsem mu na pevnou do Brna (ano, v Brně to ještě mají). Nikdo to nebral. Prahou se jen mihnul. Mobil nebere, asi bez signálu. A jeho jachta Inland Roots, Ocean Soul už není na Martiniku....

Testy

Jaká mají být vyvazovací lana?

Jaká mají být vyvazovací lana?
Daniel Vodička

Jaká mají být vyvazovací lana?

Používáte na vyvazování lodě stará výtahová nebo otěžová lana? Víte, že své jachtě neděláte dobře? Co ještě je třeba o vyvazovacích lanech vědět?

Vyvazovací lana musí být pružná, aby utlumila nárazy, ke kterým u vyvázané lodi dochází vlivem větru a vln. V opačném případě trpí vazáky a trup lodi. Výtahová a otěžová lana pružná nejsou, proto se nehodí.
Nejlepší vyvazovací lana jsou polyesterová nebo polyamidová.

Vyvazovací lana mohou být kroucená nebo pletená s opletem. Kroucená lana jsou pružnější, ale také jsou náchylnější na poškození. Stačí, aby 10 % lana bylo poškozeno a je třeba ho vyměnit. U pletených lan je možné čekat déle. 

Jaký má být průměr lan? Na to je taková orientační pomůcka. Vezmi délku lodě v metrech a přidej 2. vyjde ti potřebný průměr vyvazovacího lana v mm. Dvanáctimetrová loď by tak měla mít lana o průměru 14 mm.

Orientační tabulka průměru vyvazovacích lan

 

Délka lodi

Polyesterová a polyamidová vyvazovací lana *

Přibližná hmotnost lodě **

8 metrů

10 mm

1 000 kg

10metrů

12 mm

4 000 kg

12metrů

14 mm

6 500 kg

14metrů

16 mm

11 000 kg

16metrů

18 mm

12 000 kg

20metrů

20 mm

16 000 kg

 

* - Gleistein Ropes

** - Marlow Ropes
 

 

14068

Vyhledat

Nejbližší události

«prosinec 2025»
poútstčtsone
24252627282930
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930311234
Na horu