showTop
× Search
1700 mil zbývá do cíle Milanu Koláčkovi s Pierrem Brasseurem. Jsou na 17. místě, ale severní skupina se zdá být na dohled. To by mohlo znamenat posun do první desítky… V čele Transat Cafe L´Or ve tříde Class40 je stále severní skupina jachet vedená SNSM. Dostaly se ale do bezvětří a jsou rychle dotahovány loděmi na jihu v pasátu. Obě skupiny nyní dělí tlaková výše, oblast bez větru. To by mohlo být nadějné pro skupinu na jihu. Již zítra by měla být v čele vedoucí jachta jižní skupiny Seafrigo-Sogestran. Je ale třeba opatrnost. Dělat odhady bez routingového programu je ošidné. Na první pohled to špatně nevypadá, ale první pohled může být šalebný. Těmto jachtám stačí jen málo k tomu, aby se rozletěly po hladině. Jižní skupinu budou brzy čekat obraty po větru. Tím se její trasa ještě protáhne. Čelo této skupiny by mohlo setrvat ve stabilním pasátu, který bude od východu slábnout, Milan s Pierrem to budou mít na hraně. Za nimi by již vítr měl...

Poslední videa


Závodní jachting

Testy

Umíte hodit vyvazovací lano?

Umíte hodit vyvazovací lano?
Daniel Vodička

Umíte hodit vyvazovací lano?

Víte, jak se správně hází vyvazovací lano, pokud ho potřebujete dohodit daleko?


Standardní situace

 

V přístavu čeká podavač mooringů na přibližující se jachtu. Posádka pobíhá bezhlavě po palubě. Podavač je jako na trní. Už vidí, že to nebude žádná sranda. Že se zapotí.

Kormidelník jachty je trochu vystresovaný a točí kormidlem zprava doleva. Na zádi jachty se ustálila dvojice pomocníků, každý v ruce beztvaré klubko lana. 

Jachta se blíží, nervy se napínají. Deset metrů od mola, devět… Pomocníky s lany svrbí klubka vyvazovacích lan v rukou. Vědí, že na jejich lanech stojí úspěch přistání a už je chtějí zahodit a zbavit se zodpovědnosti.

Osm metrů od mola, první pomocník sbírá odvahu a hází lano podavači mooringů. 

Zamotané lano nemá nejmenší šanci dolétnout a padá pod záď jachty. 

Kormidelníka chytá panická hrůza z namotání lana na lodní šroub. Pomocník se snaží lano co nejrychleji z vody vytáhnout.

V té chvíli již je záď lodi dva metry od mola. Stačí lano podat podavači mooringů…

Nervy ale pracují. Na podávání není čas. Pomocník zmuchlané klubko mokrého lana jebne vší silou podavači mooringů do obličeje.

Ten jen otráveně otře tvář. Není to poprvé…

Jak se chyb vyvarovat?

1 - Vyvazovací lano obvykle není třeba házet. Rozhodně není třeba ho házet na dlouhou vzdálenost. Ve většině případů je možné počkat do poslední chvíle a lano hodit na molo vedle podavače mooringů ve chvíli, kdy jsme od mola dva až tři metry. Velmi často je ale i to zbytečné a je možné lano podavači mooringů podat.

2 – Vyvazovací lano si v ruce před přistáním vždy přerovnáme. I když bylo lano dobře smotané, před samotným hozením, nebo podáním, lano vždy ještě jednou přemotáme. Jen tak zajistíme, že není zamotané. 

3 – Nastane-li situace, kdy je třeba lano hodit daleko, použijeme na hození lana obě ruce. V házecí ruce si necháme cca 4 smyčky lana, ve druhé ruce máme zbytek. Házecí rukou házíme v prvním sledu, druhou rukou zbytek lana dohazujeme. Při rozmotávání lana za letu nedochází mezi smyčkami k takovému tření a lano letí dále.

Další tipy a triky najdete v knize Přístavní manévry. Nebo vás vše naučíme na našich praktických kurzech přístavních manévrů

 

14767

Vyhledat

Nejbližší události

«listopad 2025»
poútstčtsone
272829303112
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
1234567
Na horu