showTop
× Search
Přinášíme ukázku navigačního příkladu na kapitánské zkoušky kategorie B. Tentokrát jsme pokročili na výpočet výšky hladiny v sekundárním přístavu, tedy v přístavu, kde musíme výšku vody a přesný čas přílivu počítat s pomocí diferencí. Zadání je prosté V kolik hodin odpoledne musíte nejpozději vyplout od mola přístavu Lorient dne 28. 6. 2022, aby vaše rezerva pod kýlem byla 0,5 m? Ponor vaší jachty je 1,9 m. Hloubka u mola je 1,7 m. Zadání je snadné. K tomu jsou potřeba tabulky přílivu v primárním přístavu, v tomto případě Brest (tabulky udávají kdy a jak je vysoká voda v Brestu), tabulka diferencí pro Lorient a graf průběhu přílivu v hlavním přístavu. To vše dostaneme v zadání. Modrá Začneme počítat. Nejprve si musíme spočítat, jakou výšku hladiny budeme hledat. Víme, že požadované místo u mola je za nejnižšího odlivu 1,7 metru nad hladinou. Tedy 1,7 metru nad nulou mapy. K tomu připočteme ponor jachty 1,9...

Náraz do zdi

Včera v noci souboj s bouří, dnes to bude náraz do bezvětrné zdi. Milan Koláček a Pierre Brasseur na hraně první desítky v závodu Transat Cafe L´Or. Nejrychlejší se však...

Šok, který zabíjí

Spadnete-li během zimní či jarní plavby přes palubu, nebude to podchlazení, na co nejspíše zemřete, ale šok. Šok ze studené vody. Jak se bránit?

Poslední videa


Závodní jachting

Náraz do zdi

Včera v noci souboj s bouří, dnes to bude náraz do bezvětrné zdi. Milan Koláček a Pierre Brasseur na hraně první desítky v závodu Transat Cafe L´Or. Nejrychlejší se však...

Testy

Jak křižovat proti větru?

Jak křižovat proti větru?
Jan Koukal
/ Kategorie: Technika plavby

Jak křižovat proti větru?

Cíl, ke kterému plujete, je daleko proti větru. Musíte křižovat. Jak to uděláte? Poplujete až na lay line?

V první řadě si musíme říci, co je to lay line. Závodní jachtaři výraz dobře znají, ostatní se nemusí orientovat. Je to linie, ze které již můžete plout přímo k cíli bez nutnosti provádět obrat. Platí to nejen pro plavbu proti větru, ale i po větru, kdy musíme halzovat.

Nyní si představme, že cíl, ke kterému plujeme, je daleko od nás (například 10 mil), přímo proti směru větru. Jak budeme křižovat, aby to pro nás bylo nejvýhodnější?

Pokud by byl cíl blízko nás, můžeme dojet až na lay line, otočit se, a na jediný obrat dojet až k cíli. Pokud je cíl dále, není výhodné zajíždět až na lay line. Proč? Důvodem je to, že směr větru se může měnit. Pokud by se změnil pro nás nepříznivým směrem, stane se, že dlouhou zajížďkou až na lay line hodně proděláme. Proto je lepší zvolit bezpečnější variantu. Budeme se držet blíže nejkratší trasy k cíli, tedy rhumb line.

Vyznačíme si na každou stranu od rhumb line úhel cca 20° (záleží na vzdálenosti k cíli – čím jsme dále, tím bude úhel menší). Nyní se budeme při křižování držet v tomto výseku. Pokud by vítr změnil nepříznivě směr, naše ztráty nebudou tak velké, jako by byly při zajíždění na rhumb line.

12663

Vyhledat

Nejbližší události

«říjen 2025»
poútstčtsone
293012345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829303112
3456789
Na horu