Křižování proti větru
Potřebujete křižovat k cíli, který je přímo proti větru. Jaký kurz zvolíte? Jak dlouhé budou jednotlivé úseky? A víte, co je VMG? V několika dílech si vše vysvětlíme.
Začneme od konce. Tedy co je to VMG. Jde o rychlost přibližování se k cíli. Jednoduché vysvětlení. Cíl, ke kterému plujeme, je severně od nás. Tedy kurz 000°. Poplujeme-li přímo na sever rychlostí 5 uzlů, bude naše rychlost přibližování k cíli 5 uzlů. Bude-li vát severní vítr, nebude možné plout přímo na sever. V tom případě poplujeme kurzem 045°. Budeme stále počítat rychlost 5 uzlů. Naše VMG v té chvíli bude mít hodnotu
VMG = cos (45) x 5 uzlů
VMG = 3,54 uzlu
K cíli se tedy budeme přibližovat rychlostí cca 3,5 uzlu.
Odpadneme-li o dalších 5° VMG spadne na 3,2 uzlu.
Platilo by to ale jen v případě, že bychom i nadále pluli stejnou rychlostí. Což není pravda. Pokud odpadneme, jachta zvýší rychlost. O kolik? To je otázka pro polární diagram, který ukazuje závislost rychlosti lodi na rychlosti a směru větru.
Vysvětlivky k obrázku
Rhumb line - nejkratší spojnice dvou bodů
Course Offset - odchylka kurzu
Boat speed - rychlost lodi
Ground track - trasa proti dnu
XTE - odchýlení od ideální trasy
VMG - rychlost přibližování k cíli
VMG najdete na navigačních přístrojích. Dokážete si tak zvolit, jaký kurz k cíli je pro vás nejvýhodnější. V příštím díle si řekneme, jak roste rychlost s odpadnutím od větru.
21408
Související články
Když je dnes doba alternativních přístupů...
Když je dnes doba alternativních přístupů...
Pravdou je, že zde na Lodních novinách se poslední dobou razí jen jeden a nebojím se to říct, mainstreamový pohled na vedení lodi na moři. Sám jsem si na sobě v posledních letech všiml relativní kostnatění, používání stále stejných postupů a naučených pouček. Jsou mezi námi ale tací, kteří se nebojí alternativních pohledů na dějiny, na vědu, na svět jako takový. Tak proč nejít touto cestou i v jachtingu?
Kontrolujte si na charterové jachtě hloubkoměr, jinak…
Kontrolujte si na charterové jachtě hloubkoměr, jinak…
Přebíral jsem charterovou jachtu od pracovníka, kterého znám. Na závěr obligátní kontrolní otázka: „Od jaké hladiny ukazuje hloubkoměr?“ První den jsem se s jeho odpovědí spokojil…
Vrak? Jak ho poznat?
Vrak? Jak ho poznat?
Poznáte na mapě všechny symboly, které značí vrak, nebo vraky? Není jen jeden a to může být pro mnohé matoucí. A zatímco některé vraky pro nás nijak nebezpečné nejsou, jiné mohou způsobit škody nemalé.