showTop
× Search
Přinášíme ukázku navigačního příkladu na kapitánské zkoušky kategorie B. Tentokrát jsme pokročili na výpočet výšky hladiny v sekundárním přístavu, tedy v přístavu, kde musíme výšku vody a přesný čas přílivu počítat s pomocí diferencí. Zadání je prosté V kolik hodin odpoledne musíte nejpozději vyplout od mola přístavu Lorient dne 28. 6. 2022, aby vaše rezerva pod kýlem byla 0,5 m? Ponor vaší jachty je 1,9 m. Hloubka u mola je 1,7 m. Zadání je snadné. K tomu jsou potřeba tabulky přílivu v primárním přístavu, v tomto případě Brest (tabulky udávají kdy a jak je vysoká voda v Brestu), tabulka diferencí pro Lorient a graf průběhu přílivu v hlavním přístavu. To vše dostaneme v zadání. Modrá Začneme počítat. Nejprve si musíme spočítat, jakou výšku hladiny budeme hledat. Víme, že požadované místo u mola je za nejnižšího odlivu 1,7 metru nad hladinou. Tedy 1,7 metru nad nulou mapy. K tomu připočteme ponor jachty 1,9...

Náraz do zdi

Včera v noci souboj s bouří, dnes to bude náraz do bezvětrné zdi. Milan Koláček a Pierre Brasseur na hraně první desítky v závodu Transat Cafe L´Or. Nejrychlejší se však...

Šok, který zabíjí

Spadnete-li během zimní či jarní plavby přes palubu, nebude to podchlazení, na co nejspíše zemřete, ale šok. Šok ze studené vody. Jak se bránit?

Poslední videa


Závodní jachting

Náraz do zdi

Včera v noci souboj s bouří, dnes to bude náraz do bezvětrné zdi. Milan Koláček a Pierre Brasseur na hraně první desítky v závodu Transat Cafe L´Or. Nejrychlejší se však...

Testy

A ještě jednou křižování

A ještě jednou křižování
Jan Koukal
/ Kategorie: Technika plavby

A ještě jednou křižování

V posledním díle našeho malého seriálu o křižování proti větru se podíváme na to, co dělat, pokud cíl není přímo proti větru a následně jak je to s křižováním v proudu.

K cíli musíme křižovat. Vítr vane mírně zleva od rhumb line. Stejně jako v minulém případě si nakreslíme výseč, ve které se budeme při křižování pohybovat. Nebudeme jezdit až na lay line, v případě změny větru bychom se mohli ocitnout v nevýhodné pozici.

Opět budeme mluvit o VMG. Kdy poplujeme vyšší rychlostí k cíli? Kdy budeme mít vyšší VMG? Bude to při plavbě s větrem z levoboku. Proto začneme s větrem z levoboku, poplujeme na hranici výseče a otočíme. Vidíte, že na větru z pravoboku poplujeme mnohem kratší vzdálenost.

Jak bychom se zachovali, pokud bychom křižovali v oblasti s proudem?

Toto je důležitá otázka v přílivových vodách, kde se proud cyklicky mění. Vždy se ho snažíme využít ve svůj prospěch. Pokud je to možné, řídíme křižování směrem proudu. Pokud se nám opírá proud do závětrného boku, pomáhá naši loď přiblížit ideálnímu kurzu.

Na obrázku máme dva kurzy vodou. Oba jsou 45° odchýleny od rhumb line. Pokud bychom obrázek orientovali jako mapu, vítr je od východu a proud od jihu. Pokud jachta zamíří na jihovýchod, proud bude tlačit loď směrem k rhumb line, kurz proti dnu bude blíže ideálnímu kurzu, než kurz proti vodě. Zamíří-li naopak jachta k severovýchodu, proud ji bude od rhumb line vzdalovat. Jachta směřující na jihovýchod bude mít výrazně vyšší VMG. Proud ze závětrného boku je výhodný.

V přílivových vodách se proud stále mění. Nastudujeme si proudy dopředu, počkáme, až se proud přetočí na druhý bok a pak teprve provedeme obrat.

12595

Vyhledat

Nejbližší události

«říjen 2025»
poútstčtsone
293012345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829303112
3456789
Na horu