showTop
× Search
Turistická sezóna se chýlí k závěru a na Jadranu se život vrací do běžných kolejí. Uklidňující se situaci policisté využili k útoku na zločince na ostrově Molat. Na druhou stranu v Rovinji to byl zločinný pirát/ka, který zaútočil na obyvatelku města. A vlastně víte, co je romobil? Zbraně a tabák Víte, kde leží ostrov Molat? Ze Zadaru poplujete na severozápad, minete Ugljan, Rivanj a Sestrunj. Za Sestrunjem doleva, proplujete úžinou mezi Tun Mali a Tun Veli, zahnete doprava, za kopcem Golubinjka ještě jednou doprava a jste v zátoce Lučina, která je hlavním trajektovým přístavem Molatu. Touto cestou se na ostrov vydali kriminalisté ze Zadaru. Zásah byl veden na šedesátiletého N.B., který ostrovany zásoboval tabákovými výrobky. Na stopu zločinu přivedl policisty známý chorvatský obchodní řetězec Studenac. Po inventuře zjistil, že na Molatu se mimo turistickou sezónu neprodá jediná krabička cigaret. Navzdory tomu, že prostranství před kostelem je plné...

Proč kotva drží (nedrží)

Nad kotvištěm se přežene vítr a část jachet se rozjede tak, že se ani nezdá, že byly zakotvené. Přitom zakotvené byly, jen špatně. Pojďme se podívat, co je mimo jiné nezbytné, aby kotva...

Poslední videa


Závodní jachting

ČANY Offshore Cup odstartován

V pondělí 16.září ráno byl z německé maríny Kühlungsborn odstartován již 12. ročník ČANY Offshore Cup. Jachtařsky náročná regata pořádaná Českou asociací námořního jachtingu je zařazena do...

Palagruža Cup

Příznivce offshore regat jistě zaujme avízo na blížící se start již 8. ročníku regaty Palagruža Cup. Závod z Murteru k nejvzdálenější chorvatské výspě. Plavba do nitra Jadranského okeánu...

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

Co o navigačních světlech nevíte, aneb kolik času je do kolize

Co o navigačních světlech nevíte, aneb kolik času je do kolize
Daniel Vodička

Co o navigačních světlech nevíte, aneb kolik času je do kolize

Víte, jak daleko jsou vidět navigační světla lodí? Je to velmi důležité. Jen tak zjistíte, jak málo máte času na odvrácení srážky s přibližující se lodí.

Víte, jaká je viditelnost pozičních světel? Z toho vyplývá výpočet času, který zbývá do kolize dvou lodí. Překvap, jak málo času je na zabránění srážce.


Na lodích delších než 50 metrů musí mít stožárové světlo (bílé světlo svítící v sektoru 225°, tedy v sektoru obou bočních světel) viditelnost 6 mil. Boční světla, záďové světlo a remorkérové světlo 3 míle.


Na lodích delších než 12 metrů, ale kratších než 50 metrů musí mít stožárové světlo (bílé světlo svítící v sektoru 225°, tedy v sektoru obou bočních světel) viditelnost 5 mil (je-li délka lodi menší než 20 m tak 3 míle). Boční světla, záďové světlo a remorkérové světlo 2 míle.

Na lodích kratších než 12 metrů musí mít stožárové světlo (bílé světlo svítící v sektoru 225°, tedy v sektoru obou bočních světel) viditelnost 2 míle. Boční světla 1 míli, záďové světlo a remorkérové světlo 2 míle.

Výše uvedené údaje vypadají jako něco, co se rozhodně nechceme učit. Mají ale mimořádnou důležitost.

Času je málo

Představte si, že plujete rychlostí 7 uzlů a blížíte se k lodi, která pluje rychlostí 23 uzlů. Blížíte se k sobě rychlostí 30 uzlů. Vy jste laminátová plachetnice kratší než 12 metrů, se špatným radarovým odražečem.

Z můstku velké lodi mají šanci vidět vaše boční světla na vzdálenost jediné míle. Na jakoukoli reakci má hlídka na můstku jen vteřiny. Jde-li navíc o kontejnerovou loď, která je naložená na maximum, posádka vás velmi brzy ztratí z očí, protože se skryjete za kontejnery. Stačí tedy, aby se hlídka ohlédla jinam a ani nemá šanci zjistit, že pod přídí má českého jachtaře, který ví, že by mu měla loď se strojním pohonem uhnout.

My na palubě plachetnice máme na reakci více času. Stožárová světla nákladní lodě můžeme spatřit na 6 mil. Do kolize je 12 minut. V té chvíli se ale jen těžko zorientujeme. Nevíme, jak se loď pohybuje. Boční světla, která nám pomohou v orientaci, vidíme na 3 míle. V té chvíli máme do kolize 6 minut. To už není žádná sláva.

Je 6 minut do kolize. Zahlédnete boční světla.

Minutu vám trvá, než se zorientujete a zjistíte, že to vypadá na kolizi. To je 5 minut do kolize. Na palubě ale může být nezkušený člen posádky a tomu to bude trvat o minutu déle. 4 minuty do kolize.

Minutu přemýšlíte, jestli vzbudit skippera. 3 minuty do kolize.

Zabušíte na skippera. Je superrychlý, hbitě vyleze ze spacáku a běží na palubu. 2 minuty do kolize.

Minutu mu trvá, než se rozkouká a zorientuje. Na reakci už má jen minutu. 

Představte si, že máte zrovna nastavené plachty na motýla se spinakerovým pněm a kontrašotem na hlavní...

Čas na reakci není v podstatě žádný!

Navíc vše mohlo být ještě jinak. Na začátku si hlídka mohla právě postavit v podpalubí na čaj. To znamená 5 minut v podpalubí…





 

15404

Vyhledat

Nejbližší události

«září 2024»
poútstčtsone
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30123456
Na horu