Jak rychle můžeme plout?
Víte, jakou maximální rychlostí můžete na moři plout? 10, 20, 50 uzlů? Tak tedy kolik?
Nečekejte exaktní čísla, ta na moři platí jen na minimu míst. Těmi místy jsou průlivy, průplavy, frekventované pasáže mezi ostrovy, ústí řek a jiné. Pro tato místa je maximální rychlost uvedena v plavebních příručkách. Pečlivá příprava na plavbu vám jasně řekne, kde tato místa jsou a jak rychle se v nich můžete pohybovat.
Dále může být u pobřeží omezena možnost plout ve skluzu. Je tomu tak například v Chorvatsku, kde mohou motorové čluny a skútry plout ve skluzu až 300 m od pobřeží.
A nyní jak je to všude jinde a za všech podmínek. COLREG říká, že loď se musí za všech okolností pohybovat bezpečnou rychlostí tak, aby mohla učinit vhodná a účinná opatření k zabránění srážce a zastavit na vzdálenost odpovídající daným okolnostem a podmínkám.
Co to znamená? Vždy musím plout tak rychle, abych měl situaci pod kontrolou, abych byl schopen zastavit, nebo jinak srážce zabránit. Pokud vlétnu v pátek do skrumáže lodí před benzínkou v Biogradu rychlostí 40 uzlů a budu doufat, že to dobře dopadne, pak to není bezpečná rychlost. Stejně tak není bezpečná rychlost 5 uzlů v té samé lokalitě na lodi bez radaru za mlhy husté tak, že by se dala krájet. Ani v takové chvíli nemusím být schopen srážce zabránit.
Co vše je třeba při stanovení bezpečné rychlosti brát v úvahu?
Je to stav viditelnosti a hustota provozu, tedy dva činitele, o kterých jsme si již řekli. Dále jsou to manévrovací schopnosti lodi (reakce na kormidlo, schopnost zastavit), meteorologické podmínky (síla větru, stav moře, viditelnost), blízkost navigačního nebezpečí, ponor lodi ve vztahu k použitelné hloubce a v noci potom navíc přítomnost světelného pozadí (před rozjásaným městem objevíte nenápadná poziční světla mnohem později).
U lodí vybavených radarem bereme dále v úvahu:
Charakteristiky a omezení používaného radaru, omezení vyplývající z používané stupnice vzdálenosti, vliv meteorologických faktorů na zobrazení radaru, hustotu provozu a možnost, že radar neukáže všechny lodě v okolí.
Pokud tedy pluje na vjezdu do kanálu La Manche v husté mlze kontejnerová loď rychlostí přes 20 uzlů, je možné pochybovat, že to je bezpečná rychlost. Ale je to na denním pořádku. Nás to ale obvykle nemusí trápit, je to problém kapitána lodi. Tedy... Nemusí nás to trápit v případě, že zrovna nejsme na kolizním kurzu.
Posuďte například sami, jaká je asi bezpečná rychlost při viditelnosti z můstku, jako je na videu níže.
18141
Související články
Před bouřkou do přístavu?
Před bouřkou do přístavu?
Na obzoru zahlédnete bouřku. Rychle se přibližuje. Poplujete do přístavu? Nebo raději na volné moře? Jak se rozhodnout?
Začíná čas B a C plánů
Začíná čas B a C plánů
S postupující sezónou se plní zátoky a přístavy. Už se není možné spoléhat, že vybraná místa budou vždy volná. Pokud nejsme ochotni se pouštět do nočních plaveb, je třeba mít připraven plán B, ve zvlášť atraktivních lokalitách i C.
Jak mám svítit v noci?
Jak mám svítit v noci?
Pluli jste někdy v noci? Potkávali jste jiné jachty a byli jste zmateni? Není to nic neobvyklého. Možná i více než polovina jachet svítí jinak, než je třeba. Zmatek je jedna věc, důsledky věc druhá. Nemohou se pak divit, že jim jiné lodě nedají přednost.
Proč být na kotvě označen
Proč být na kotvě označen
Může se vám snadno stát, že zjistíte, že absence černé koule při kotvení byla vaše největší chyba. A můžete si tisíckrát říkat, že ostatní ji nemají také vyvěšenu.
Proč může plout plachetnice rychleji než vítr
Proč může plout plachetnice rychleji než vítr
Na turistické jachtě jsme rádi, že se blížíme rychlosti větru. Sportovní jachty ji dokážou překonat. Některé závodní speciály dokonce létají třikrát rychleji, než vítr fouká. Jak je to možné?