showTop
× Search
Turistická sezóna se chýlí k závěru a na Jadranu se život vrací do běžných kolejí. Uklidňující se situaci policisté využili k útoku na zločince na ostrově Molat. Na druhou stranu v Rovinji to byl zločinný pirát/ka, který zaútočil na obyvatelku města. A vlastně víte, co je romobil? Zbraně a tabák Víte, kde leží ostrov Molat? Ze Zadaru poplujete na severozápad, minete Ugljan, Rivanj a Sestrunj. Za Sestrunjem doleva, proplujete úžinou mezi Tun Mali a Tun Veli, zahnete doprava, za kopcem Golubinjka ještě jednou doprava a jste v zátoce Lučina, která je hlavním trajektovým přístavem Molatu. Touto cestou se na ostrov vydali kriminalisté ze Zadaru. Zásah byl veden na šedesátiletého N.B., který ostrovany zásoboval tabákovými výrobky. Na stopu zločinu přivedl policisty známý chorvatský obchodní řetězec Studenac. Po inventuře zjistil, že na Molatu se mimo turistickou sezónu neprodá jediná krabička cigaret. Navzdory tomu, že prostranství před kostelem je plné...

Proč kotva drží (nedrží)

Nad kotvištěm se přežene vítr a část jachet se rozjede tak, že se ani nezdá, že byly zakotvené. Přitom zakotvené byly, jen špatně. Pojďme se podívat, co je mimo jiné nezbytné, aby kotva...

Poslední videa


Závodní jachting

ČANY Offshore Cup odstartován

V pondělí 16.září ráno byl z německé maríny Kühlungsborn odstartován již 12. ročník ČANY Offshore Cup. Jachtařsky náročná regata pořádaná Českou asociací námořního jachtingu je zařazena do...

Palagruža Cup

Příznivce offshore regat jistě zaujme avízo na blížící se start již 8. ročníku regaty Palagruža Cup. Závod z Murteru k nejvzdálenější chorvatské výspě. Plavba do nitra Jadranského okeánu...

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

Jak rychle můžeme plout?

Jak rychle můžeme plout?
Daniel Vodička

Jak rychle můžeme plout?

Víte, jakou maximální rychlostí můžete na moři plout? 10, 20, 50 uzlů? Tak tedy kolik?

Nečekejte exaktní čísla, ta na moři platí jen na minimu míst. Těmi místy jsou průlivy, průplavy, frekventované pasáže mezi ostrovy, ústí řek a jiné. Pro tato místa je maximální rychlost uvedena v plavebních příručkách. Pečlivá příprava na plavbu vám jasně řekne, kde tato místa jsou a jak rychle se v nich můžete pohybovat.

Dále může být u pobřeží omezena možnost plout ve skluzu. Je tomu tak například v Chorvatsku, kde mohou motorové čluny a skútry plout ve skluzu až 300 m od pobřeží.

A nyní jak je to všude jinde a za všech podmínek. COLREG říká, že loď se musí za všech okolností pohybovat bezpečnou rychlostí tak, aby mohla učinit vhodná a účinná opatření k zabránění srážce a zastavit na vzdálenost odpovídající daným okolnostem a podmínkám.
 

Co to znamená? Vždy musím plout tak rychle, abych měl situaci pod kontrolou, abych byl schopen zastavit, nebo jinak srážce zabránit. Pokud vlétnu v pátek do skrumáže lodí před benzínkou v Biogradu rychlostí 40 uzlů a budu doufat, že to dobře dopadne, pak to není bezpečná rychlost. Stejně tak není bezpečná rychlost 5 uzlů v té samé lokalitě na lodi bez radaru za mlhy husté tak, že by se dala krájet. Ani v takové chvíli nemusím být schopen srážce zabránit.


Co vše je třeba při stanovení bezpečné rychlosti brát v úvahu?



Je to stav viditelnosti a hustota provozu, tedy dva činitele, o kterých jsme si již řekli. Dále jsou to manévrovací schopnosti lodi (reakce na kormidlo, schopnost zastavit), meteorologické podmínky (síla větru, stav moře, viditelnost), blízkost navigačního nebezpečí, ponor lodi ve vztahu k použitelné hloubce a v noci potom navíc přítomnost světelného pozadí (před rozjásaným městem objevíte nenápadná poziční světla mnohem později).

U lodí vybavených radarem bereme dále v úvahu:

Charakteristiky a omezení používaného radaru, omezení vyplývající z používané stupnice vzdálenosti, vliv meteorologických faktorů na zobrazení radaru, hustotu provozu a možnost, že radar neukáže všechny lodě v okolí.

Image
Pokud tedy pluje na vjezdu do kanálu La Manche v husté mlze kontejnerová loď rychlostí přes 20 uzlů, je možné pochybovat, že to je bezpečná rychlost. Ale je to na denním pořádku. Nás to ale obvykle nemusí trápit, je to problém kapitána lodi. Tedy... Nemusí nás to trápit v případě, že zrovna nejsme na kolizním kurzu.

Posuďte například sami, jaká je asi bezpečná rychlost při viditelnosti z můstku, jako je na videu níže.

 

18141

Vyhledat

Nejbližší události

«září 2024»
poútstčtsone
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30123456
Na horu