Aby nedošlo k problémům...
Stalo se vám někdy, že odplouváte od mola, na vyvazovacím laně se udělá uzel, kousne se v oku, kterým lano prochází, loď škubne a začnou potíže? Jak tomu zabránit?
Vyplouváte z přístavu, všude lodí jak máku, fouká vítr, není to jednoduchá situace. Vše ale běží jako po drátkách. Najednou loď škubne, zastaví se, vítr ji stočí a začne divadlo! Na břehu se zasekl v oku nechtěný uzel na laně. Z poklidného dopoledne je drama na lodi vlastní, i na palubách jachet okolostojících.
Jak se vyhnout takové situaci nám řekl instruktor britské RYA Vojta Sládeček.
„Naši jachtaři mají obvykle na vazácích provléknuté dračí smyčky na vyvazovacích lanech. Vyvazovací lano vede od dračí smyčky na vazáku na pachole (nebo do oka) na molu a zpět na loď na vazák. Na druhém konci vyvazovacího lana se uvazuje klasický uzel na vazáku.
Je-li jachta takto vyvázaná a lano se při odplouvání zasekne v oku na molu, není možné ho povolit. Jachta se musí vrátit k molu (obvykle je u toho dost veselo), aby se lano podařilo uvolnit.
RYA doporučuje na obou koncích lana použít jen uzel na vazáku. Ten je možné kdykoli rozvázat a uvolnit. Navíc je velmi moudré, při vyvázání jachty dát delší konec vyvazovacího lana na vazáku dospod a kratší nechat uvázaný nahoře. Díky tomu není třeba protahovat okem dlouhý konec lana.“
Ještě přidáme radu od nás. Při vypouštění vyvazovacího lana si nechte lano projíždět rukou. Přesvědčíte se, že na laně není uzel a minimalizujete možnost jeho nechtěného vzniku.
Další podobné rady najdete v publikaci Přístavní manévry Nebo vás vše naučíme na našich kurzech.
10076
Související články
Neumíme dělat reklamu. Umíme dělat kurzy
Neumíme dělat reklamu. Umíme dělat kurzy
V čem jsou Lodní noviny katastrofálně slabé? Je to v reklamě. Neumíme dělat reklamu. Reklamu na Lodní noviny, reklamu na naše kurzy, reklamu na naše plavby. Předpokládám, že jste nikdy žádnou naši reklamu neviděli. Je to tak?
Krátký, nebo dlouhý
Krátký, nebo dlouhý
Abych mohl zajet na místo v přístavu mezi jachtami, musím se stočit a začít do místa couvat. Co když to ale nevyjde? Můj odhad byl špatný, jsem moc krátký, nebo naopak dlouhý? Jak to řešit?
Při couvání nezapomeňte na pohled na příď
Při couvání nezapomeňte na pohled na příď
Chybí vám jistota v přístavu a couváte k molu. Nezapomeňte se občas podívat na příď, výrazně vám to pomůže.
Jak couvat rovně v bočním větru
Jak couvat rovně v bočním větru
Nepřítelem při manévrování v přístavech je pro nás vítr. Podíváme se, jak couvat k molu, při silném bočním větru.
Novinka: Kurz přístavních manévrů pro instruktory
Novinka: Kurz přístavních manévrů pro instruktory
Novinkou Lodních novin pro příští jaro je kurz přístavních manévrů, který je určený pro instruktory námořního jachtingu. Je zaměřen na to, jak správně učit přístavní manévry.