Jaké počasí bude zde?
Na synoptické mapě vidíte běžné útvary, které znáte a u kterých víte, co čekat. Jsou tu ale také krátké černé čáry. Co to je? Co na vás v těch místech čeká?
Tady takové čáry vidíme tři v okolí Isandu. Jindy je na synoptické mapě najdete i v oblastech, ve kterých se běžně pohybujeme.
Angličané takto na svých synoptických mapách značí brázdy nízkého tlaku vzduchu.
Představte si synoptickou mapu jako běžnou mapu krajiny. Tlakové výše jsou kopce, tlakové níže doliny. Brázda je takové údolí, prostě taková podlouhlá brázda v krajině. V brázdách se nacházejí fronty, i když ne každá brázda musí být frontou.
A zde jsme u toho. Černou čarou jsou označené brázdy, které nejsou frontami.
Čeká vás tam ale počasí, které se frontám v mnohém podobá. Změna směru větru, srážky, mohou být i bouřky a s nimi související rizikové jevy.
Uvidíte-li tedy na synoptické mapě označenou brázdu, očekávejte podobné počasí, jako na studené frontě. Jen nejspíše nebude tak agresivní.
4304
Související články
18°v Zadaru, na nule v Mariboru
18°v Zadaru, na nule v Mariboru
Představte si, že v tričku vyjedete na letních pneumatikách z Brna a za dvě hodiny před Ústím nevyjedete poslední kopec, protože jste zapadli do závěje. Tak dnes vypadá situace mezi Zadarem (na tričko) a Mariborem (na nule).
Ve Středomoří je škaredě
Ve Středomoří je škaredě
Tlaková níže se středem nad Tyrhénským mořem, silný mistrál v západním Středomoří, severovýchod v Ligurském moři, jih v Jónském, jugo na jihu Jadranu a silná bóra na zbytku Jaderského moře.
Práce taktika na lodi
Práce taktika na lodi
Jistě jste slyšeli, že závodní posádky mají mezi sebou na palubě taktika. Pokud jste nikoho takového mezi sebou v posádce neměli, pojďme si říci, co práce taktika obnáší a proč ho příště máte s sebou mít. Bude se vám hodit. Koneckonců při neúspěchu je to obvykle nejkritizovanější člověk na lodi.