Jak se opravuje díra v trupu
Na startu The Ocean Race Europe Allagrande Mapei rozpárala outriggerem trup Holcim-PRB jak otvírákem. Díra v trupu jak dveře do kamionu. Jak se taková škoda opravuje nám řeklsólový jachtař a lodní stavitel Milan Koláček.
Milane, jistě jsi viděl kolizi, kdy Allagrande Mapei rozpárala trup Holcim-PRB. Ohromná díra v trupu, jako by byla stěna trupu z papíru. Jak je možné, že je trup jachty IMOCA v těchto místech tak křehký?
Důvody jsou dva. Prvním důvodem je, že trup byl proražen outriggerem. Je to monolitická karbonová trubka sloužící k vyztužení stěžně, která by dokázala rozpárat téměř cokoli. Není se tedy čemu divit, když byl trup otevřen jako otvírákem. Druhým důvodem je, že k poškození trupu došlo v místech, kde zřejmě není žádná výztuha. Stěnu trupu tvoří jen nomexová voština a pár vrstev karbonu na každé její straně. Na bodové namáhání je tedy velmi křehká.
Na první pohled se zdá, že je taková škoda na trupu je neopravitelná. Jaký je postup prací, pokud chceš něco takového opravit? Jak je to náročné technicky?
Díky tomu, že jde o místo, kde nejsou výztuhy, nemusí být tak časově náročná. Tým vyřízl poškozenou část, pak si na 3D tiskárně vytiskl kopyto, na kterém vylaminoval chybějící díl. V podstatě jednoduchá laminace, která může být komplet za 2 dny hotová. Mnohem náročnější pak je celý díl přesně vpasovat do trupu.
Dobrá, a jaká je tedy časová náročnost celé operace? Jak dlouho například tvrdnou pryskyřice? Je reálné, že tým stihne start další etapy v Portsmouthu?
Pryskyřicím je možné ve tvrdnutí výrazně pomoci. Stačí si udělat kolem oprav stan a místo zahřát na 50 – 60°C. Toho lze dosáhnout v podstat i fénem. Pak je možné z týdenního procesu tuhnutí udělat jen pár hodin. Na fotografiích je vidět, že se postupuje velmi rychle. Zvláště, když mají zázemí v jedné z tamních loděnic. Podle mého toto může být se zkušeným týmem za 2 – 3 dny hotové. Otázkou je, jestli není poškozený outrigger, nebo některý ze stěhů, na který by museli čekat. To by je nakonec zdrželo nejvíce. A jestli stihnou další etapu? To záleží také a na počasí. Cestu je možné si výrazně zkrátit Kiel kanálem.
621
Související články
Zajímavosti z Colregu aneb nikdy nejste bez viny
Zajímavosti z Colregu aneb nikdy nejste bez viny
Vojta Sládeček se podívá na COLREG a vysvětlí zajímavosti, které nejsou všem docela jasné. Přitom jde o kolize, o to, jak se jim vyhnout a v tom nejhorším případě pak o rozdělení viny, která se vždy dělí mezi oba zúčastněné.
To musela být strašná rána!
To musela být strašná rána!
Tato akce se nezapíše zlatým písmem do dějin čínského námořnictva. Máme tu dalšího adepta na ocenění v soutěži Lodních novin o Blbost měsíce srpna.
Ryba způsobila požár
Ryba způsobila požár
Ryby by nás svými dovednostmi jistě dovedly překvapit. Ale že by dokázaly založit požár? Nikdo by tomu nevěřil.