Přístavní manévry červená
× Search
Hanuman
Jan Koukal
/ Kategorie: Testy

Hanuman

 

V posledních desetiletích vzniklo několik nových jachet třídy J Class. Jednou z nich je i Hanuman, kterou vám chceme blíže představit.

Ještě před 10 lety byly na světě jen 3 jachty nádherné třídy J Class. Jediné tři, které přežily z meziválečného období a nakonec byly zachráněny. Endeavour, Velsheda a Shamrock. Jejich krása uchvacuje dnes, stejně jako v letech jejich vzniku. Proto začaly vznikat repliky J Class. Hanuman byla jedna z prvních. 

Zlatá éra

Mezi lety 1930 a 1937 bylo na vodu spuštěno 10 jachet třídy J Class. Šlo o nejkrásnější lodě, které kdy bojovaly o Americký pohár. Jen 3 z nich se dožily současnosti. Většinou byly zachráněny těsně před svým zánikem a prošly náročným restaurováním. Shodou okolností šlo o tři jachty, které Americký pohár nezískaly. Šlo o britské lodě. Z amerických jachet, které Americas Cup vybojovaly, se současnosti nedožila ani jedna. Žádná nepřečkala 2.světovou válku, již v roce 1941 byla sešrotována poslední z nich.

 

Nová Ranger

První z nové generace jachet J Class se objevila v roce 2004. Šlo o Ranger, která byla replikou stejnojmenné lodě z roku 1937. Zatímco původní Ranger byla navržena duem Starling Burgess a Olin Stephens, na jejím znovuzrození se podíleli designéři Reichel/Pugh a Fred Elliot. Úspěch nově postavené repliky zvedl zájem o krásné linie nezapomenutelných jachet a bylo jasné, že se brzy objeví další exempláře lodí této třídy.

Dijkstra

Pro práce na dalších jachtách byl přizván holandský designér Gerard Dijkstra, který se podílel na restaurování původních jachet Endeavour, Shamrock a Velsheda. Na svém kontě měl navíc celou řadu lodí inspirovaných dobou minulou, jako jsou škunery Windrose of Amsterdam, Adix, Adele či Borkumriff. V té době se již 20 let historii lodí J Class věnoval.

Hanuman

Jachtu Hanuman Dijkstra navrhoval pro svého stálého klienta Jima Clarka, zakladatele Netscape a Silicon Graphics , který již vlastnil jachty Hiperion a Athena. Výrobu jachty dostala na starost vynikající holandská loděnice Royal Huisman Shipyard. Pomineme-li přípravné práce na projektu, které zaberou mnoho času stráveného v archívech, zabrala výroba lodi 2 roky.

Jim Clarke byl rozhodnut na nové lodi nešetřit a vyžadoval maximální výkonnost. Gerry Dijkstra tak byl limitován jen novými pravidly JCA (J Class Association), které zajišťují, že všechny lodě této třídy, nové i staré, budou moci spolu svádět vyrovnané souboje. Trup lodi je vyroben z hliníkové slitiny Alustar, takeláž, včetně vantů, je karbonová, karbon najdeme i pod teakem na nástavbě. Interiér jachty je inspirován léty, kdy jachty J Class vznikaly. Pracoval na něm designér Pieter Beeldsnijder a použil elegantní francouzský a americký ořech. Výrobu dostala na starost firma Acanthus International, která se obvykle zabývá restaurováním architektury.

Aby bylo dosaženo maximální podobnosti s původní jachtou Tommy Sopwitha, musel Dijkstra zachovat všechny linie původní jachty, přesto uspokojit požadavky moderní doby. Paluba je čistá a bez překážek, surový teak na palubě doplněný leštěným dřevem na nástavbě, hardware na palubě je matný. V protikladu k tomu přichází výkonná takeláž, která byla vyvíjena ve spolupráci s výrobcem plachet North Sails. Výrobu stěžně měla na starosti firma Rondal, která je součástí Royal Huisman.

Oříškem na palubě bylo umístění navigačních obrazovek, které normálně narušují celkový dojem ze staré lodě. Nakonec byl vytvořen klasickým dojmem působící stojan, ve kterém je instalován potřebný navigační displej a dále ovládání motoru, příďového propeleru a dalších ovladačů.

Cena

Cena podobné jachty se dnes pohybuje kolem 25 milionů euro. Majitel lodi proto vyžaduje něco jiného, než co si přáli majitelé ve zlaté době J Class. Jachta musí být využitelná i pro charter a pobyt na palubě. Proto musel Dykstra poněkud zvednout volný bok lodi, aby bylo možné maximálně využít její interiér. V podpalubí tak vznikla veliká majitelská kajuta na zádi, 2 kajuty pro hosty, salon, kuchyně a prostory pro posádku.

Hanuman vs Ranger

Hanuman je postaven jako replika jachty Endeavour II, která o Americký pohár bojovala s lodí Ranger. V té době již Američané přistupovali ke stavbě závodních lodí jako k technické disciplíně, probíhal u nich vývoj. Pro Angličany byla stavba jachet stále ještě uměním. To se ukázalo na trati závodu. Ranger, s ošklivou sudovitou přídí přejel Endeavour II na celé čáře. Byl rychlejší a zvítězil ve všech rozjížďkách.

Nyní se obě jachty znovu setkávají a spolu závodí. Výsledky už tak jednoznačné nejsou. V prvním společném souboji v Newportu zvítězila reinkarnace Endeavour II Hanuman, podruhé na ostrově St.Barth byla lepší Ranger.

Royal Huisman Shipyard

Slavná holandská loděnice byla založena roku 1884. Královské ocenění si před svůj název mohla loděnice připsat o sto let později v roce 1984, kdy jí titul udělila královna Beatrix. Loděnice stále patří rodině, která ji před více než 100 lety zakládala. Brány opouštějí jachty té nejvyšší kvality, v délkách od 30 do 90 metrů. Od počátků, kdy ji zakládal Jan Jans Huisman , se tedy posunula velmi daleko. Na začátku šlo o výrobu malých rybářských a pracovních lodí.

V roce 1930 vzniká Ijsselmeer a pro loděnici je jasné, že s výrobou rybářských lodí je konec. Wolter Huisman a jeho synové Jan a Jacob se přeorientovávají na výrobu dřevěných turistických jachet. Po válce po předčasném úmrtí Jacoba Huismana vstupuje do firmy i teprve 13letý syn Jana Wolter.

V roce 1954 loděnice končí s výrobou dřevěných jachet a přechází na práci se železem. O 10 let později již začíná s výrobou hliníkových jachet ve spolupráci s kanceláří Van de Stadt. V roce 1973 vyhrává jejich jachta Saudade Admirálský pohár a o 5 let později jachta Flyer vítězí v závodu Whitbread round the World, který je předchůdcem Volvo Ocean Race.

V roce 1981 se loděnice rozhoduje, že se bude nadále soustředit na výrobu velkých luxusních jachet. O rok později přidává další titul v závodu Whitbread a rok 1984 je ve znamení návštěvy královny Beatrix a titulu royal. První setkání s jachtou třídy J Class přichází v roce 1989, kdy v loděnici začínají s restaurováním Endeavour.

Na přelomu tisíciletí loděnice začíná pracovat s novým materiálem Alustar, který je slitinou hliníku, která nejlépe vyhovuje pro stavbu jachet. Zároveň v loděnici začíná stavba nové haly, která umožní výrobu 90 metrů dlouhého třístěžňového škuneru Athena. Wolter Huisman, který vedl loděnici více než 50 let odchází do penze a na jeho místo nastupuje jeho dcera Alice. Jsou podepsány kontrakty na jachty Gliss, Ethereal a Meteor. Práce na J Class Hanuman začínají v loděnici v roce 2007 a dokončena je o 2 roky později.

Parametry Hanuman

Celková délka 42,09 m

Délka na vodorysce 27,68 m

Šířka 6,60 m

Ponor 4,72 m

Oplachtění slup

Trup Alustar

Stěžeň karbon

Výroba Royal Huisman Shipyard

Design Dykstra & Partners

InteriérPieter Beeldsnijder

Cena 25 mil. EUR

www.royalhuisman.com

Vytisknout
3430
Na horu