Testy, snímače, grafy, programy a foily (2. díl)
Pokračujeme v rozhovoru s Nicolasem Andrieu, který vnáší světlo do pozadí vývoje supermoderních foilovacích jachet IMOCA. Co vše vyžaduje vývoj těchto jachet?
Co od vás očekává skipper lodi Jeremie Beyou?
Tyto lodi mají příliš odlišných módů nastavení pro jediného muže na palubě. Zvláště vezmeme-li do úvahy, že jde o člověka, který stále pracuje ve stavu velmi rozvinuté únavy. To je v sólovém jachtingu přirozené. Naším cílem je zjednodušit jeho život natolik, že v každé konfiguraci má jen několik parametrů, které musí zvládnout, aby dokázal s lodí jet alespoň na 90 % jejího potenciálu. A dále musíme zajistit, že jachta nikdy nepopluje pod 70 % potenciálu, protože v tom případě je něco nastaveno velmi špatně. My musíme inentifikovat, která nastavení mají největší vliv na výkony lodi za různých podmínek.
Co se týče Route du Rhum pro skippera Jeremie Beyoua bylo nejdůležitější, aby měl poláry, které jsou dostatečně přesné na to, aby je mohl zadat do navigačního programu, který připravuje routing.
Vy i Philippe Legros jste původně jachtaři, závodníci. Jak je to pro vaši práci důležité?
Je pro nás velmi důležité, že máme představu, jako závodní jachty fungují. Jsme schopni interpretovat děje na lodi a pochopit i to, co senzory nezaznamenají. Já jsem například jezdil na foilujícím Mothu a díky tomu mohu přemýšlet i o věcech, ze kterých bych jinak neměl obavy. O věcech, které mají souvislost s náklonem lodi, s trimem… Ty věci cítím a mám představy, které nemají nic společného s pouhými kalkulacemi.
Objevili jste něco překvapivého v souvislosti s výkony této lodi?
Odpověď na tuto otázku je přísně tajná. Co mohu říci, je, že jsme zjistili, že je to úžasná loď. Loď, které opravdu létá. Co je třeba udělat, je najít cestu, jak s lodí plachtit, když vezmeme v úvahu tento nový faktor. Foil má také hlavní roli v souvislosti se stabilitou. To mění mnoho věcí v pohledu na trim lodi.
Jde o první postavenou loď nové generace. Loď, která je postavena na foilech. Nyní přijdou s dalšími vaši soupeři. Je to výhoda, nebo nevýhoda?
Budeme vpředu v porozumnění lodi a jejího použití. Budeme nejdál v designu foilů. Nyní máme verzi V1 foilů, ale nemohu říci, kolik verzí nakonec budeme mít. Ostatní nás budou používat k porovnávání. Vendée Globe je ale dlouhý závod, na jehož průběh nemá vliv jen výkon lodi, ale mnoho dalších faktorů. My doufáme, že včasné spuštění naší lodi na vodu nám umožní zvýšit její spolehlivost i její potenciál.
Článek je volně přeložen z www.vendeeglobe.org
6528
Související články
Nevídané drama při Transatu
Nevídané drama při Transatu
Kdo vyhraje Transat Jacques Vabre v nejsilněji zastoupené třídě Class 40? Ještě snad nikdy nebyla situace tak nejasná. Včera si jela pro jasné vítězství Groupe SNEF, Dnes je to ze severu kvapící Credit Mutuel a zítra se může smát na jihovýchodě plující Alla Grande Pirelli.
Konečně…
Konečně…
Trimarany Ultim letí jižním Atlantikem vstříc ostrovu, který je veřejnosti znám asi stejně dobře, jako měsíc planety Jupiter Praxidike. A na severu Atlantiku se konečně startuje. Dnes z Lorientu vypluly Class 40 a Multi Fifty, zítra z Le Havre kategorie IMOCA.
Výborný Banque Populaire a start v nedohlednu
Výborný Banque Populaire a start v nedohlednu
Trimaran Banque Populaire letí k jihozápadu rychlostí 35,5 uzlu. Náskok na druhý Maxi Edmond de Rothschild se natáhl ještě více, než jsme včera předpokládali¨. Nyní je 63 míle, ale všichni ostatní jsou od trasy vedoucího stroje východně.