Vítr při nočním kotvení
Zakotvíte na noc v krásné klidné zátoce. Během noci se rozfouká a vítr vás odnáší na moře. Nic takového v předpovědi nebylo. Jak je to možné?
Je to jednoduché. Nejde o to, že by nevyšla předpověď počasí, ta je v pořádku. Přesvědčili byste se o tom, pokud byste zvedli kotvu a odpluli ze zátoky pryč. Stačí jen kousek, za roh.
Pobřeží, u kterého se nacházíte, je hornaté. Nedaleko od pobřeží je vysoký horský masiv a zátoka je koncem horského údolí. Je jasná noc a vzduch v horských údolích se v noci výrazně ochladí. Na mořském pobřeží zůstává i v noci teplota relativně vysoká.
Studený vzduch je těžší než vzduch teplý. Proto začne během noci vytékat z hor údolím k pobřeží. Studený vzduch teče podobně, jako by z hor stékala voda. Na pobřeží se to projeví větrem, jehož rychlost může dosahovat až 20 uzlů.
Takto vzniklý vítr se jmenuje katabatický. Nevane rovnoměrně po celém pobřeží, ale jen v místech, kde jsou horská údolí vedoucí až na pobřeží. Mezi nimi je i nadále bezvětří.
S tímto typem nočního větru se můžete setkat například v Řecku na pobřeží Jónského moře, nebo na podrážce Itálie tamtéž. Jsou to ale jen příklady, míst, kde noční katabatický vítr vane, je samozřejmě mnoho.
12626
Související články
Kotvení na velkých hloubkách
Kotvení na velkých hloubkách
Na jaké hloubce jste ochotni zakotvit s charterovou jachtou? Myslím bezpečně zakotvit. Ve všech ohledech slova bezpečně. Na standardní charterové jachtě s 50 metry kotevního řetězu.
Kolik je třeba kotevního řetězu
Kolik je třeba kotevního řetězu
Na charterových jachtách v Chorvatsku bývá 50 metrů kotevního řetězu. V Řecku je to často 70 metrů. Čím více řetězu, tím lépe drží kotva. Proč tedy nemít 100 metrů?
Proč kotva drží (nedrží)
Proč kotva drží (nedrží)
Nad kotvištěm se přežene vítr a část jachet se rozjede tak, že se ani nezdá, že byly zakotvené. Přitom zakotvené byly, jen špatně. Pojďme se podívat, co je mimo jiné nezbytné, aby kotva držela.