Search
× Search
Kotevní světlo na mooringové bóji?
Jan Onheiser

Kotevní světlo na mooringové bóji?

Když jsem před 10 lety začal jezdit do Skotska, tak mě překvapilo, že v podstatě žádná loď na mooringové bóji v noci nesvítí. Byl to zcela odlišný přístup, než se kterým jsem se setkal v jiných mořích (ať již Chorvatsko, Středomoří nebo Karibik) ve valné většině u charterových lodí.

Odpovědí od místních bylo, že mooringové bóje jsou v podstatě obdobou přístavu a loď není povinna zde svítit kotevním světlem.

Co na to COLREG?

Úmluva o mezinárodních pravidlech pro zabránění srážkám na moři – COLREG 72 v poslední konsolidované edici upravuje povinnost světel a denních znaků při kotvení v pravidle 30 a hovoří o povinnostech plavidla, které má na kotvě vystavit:

- Kruhové (360º) bílé světlo (v noci)

- Černou kouli (přes den)

Pro plavidla různých délek jsou stanoveny detailnější modifikace. Tím se však nebudeme nyní zabývat.

COLREG však tuto povinnost nikde nestaví pro vyvázání na mooringovou bóji. Stejně tak COLREG neukládá povinnost vystavovat denní znak pro kotvení (černou kouli) v případě vyvázání na bóji.

Obecně tedy platí, že během vyvázání na mooringové bóji nejsme povinni mít v noci rozsvícené kotevní světlo a ve dne vystavený denní znak. Pro lodě, které mooringovou bóji používají jako své dlouhodobé nebo stálé „kotviště“ by takováto povinnost mohla být i nepraktická s ohledem na spotřebu elektřiny a automatické zapínání světla v noci.

Na druhou stranu, jestliže jsme na začátku bójkového pole (ve smyslu od moře) nebo na osamělé bójce, jistě není na škodu kotevní světlo rozsvítit, abychom předešli případné kolizi. Případně jiným přiměřeným způsobem můžeme loď osvětlit.

Ještě doplním, že v některých teritoriálních vodách (s jistotou pak USA a Kanada) platí modifikace COLREG s tím, že v některých specifikovaných oblastech není povinnost vystavovat denní znaky nebo kotevní světlo ani při kotvení.

Dobrý vítr

Honza

201
Na horu