Search
× Search
Proč nekotvit na „katamaran“
Daniel Vodička

Proč nekotvit na „katamaran“

V létě jsou často k vidění skupiny spřátelených lodí, které zakotví a vyvážou se k sobě. Společensky vítané stání má svá nebezpečí.

Dvě a více jachet na noc zakotví vedle sebe a může začít večírek. Žijeme-li okamžikem, co se bude dít zítra, nás nezajímá.

Je to krásná bezstarostnost, která ale brání předcházení průserů.

Dvě jachty a jedna kotva

Jednoduchou možností je zakotvení jedné jachty a vyvázání se druhé. Za bezvětří a v klidné zátoce se nic nestane. Nejsou-li však podmínky takto klidné, kotva nemusí dvě jachty udržet. Namáhání kotvy nevzroste na dvojnásobek, ale na čtyřnásobek. Dvojice jachet vystavuje větru mnohem větší plochu. Chtělo by to tedy výrazně větší kotvu.

Výhodou naopak je, že i když se bude dvojice jachet v noci točit, bude vytažení kotvy stále stejně snadné.

Dvě jachty, dvě kotvy

Nestačí-li jedna kotva, zakotví tedy obě jachty a je to vyřešeno, ne?

Také toto má daleko k ideálu. Jedna kotva bude vždy namáhaná více než druhá. Ať už proto, že se jachty na kotvě točí, nebo z toho důvodu, že každá kotva je hozená jinde a každý řetěz je jinak dlouhý. S pravděpodobností blížící se jistotě.

Možná si řeknete, že noc má být klidná, tak proč panikařit? I zde bych viděl negativa. Bezvětrná noc obvykle neznamená úplné bezvětří, ale spíše takové kozí dechy, které přicházejí jednou zprava, podruhé zase zleva.  Lodě se přitom na kotvě točí, řetězy se zamotají a ráno budou problémy s vytahováním kotev.

Ranní problém mě bude zajímat až ráno, ne? No, pokud klid vydrží. Změní-li se však situace, dostaneme se do problémů již v noci. V sílícím větru bych rozhodně nechtěl rozplétat zamotané řetězy.

Promyslím-li celou věc dále, vyjde mi, že rizika při svázání dvojice jachet na kotvě se výrazně zvyšují. Zábava je fajn, ale v případě, že se meteorologické podmínky změní, přichází na scénu mnohá rizika. Raději bych volil dvě jachty na svých kotvách a dinghy k přepravě osob i nákladu. 

510
Na horu