Kotvení v zátoce Mala luka
Zátoka Mala Luka na jihovýchodě ostrova Krk je na první pohled ideální na kotvení. Je dostatečné velká, dobře krytá a hloubka je ve většině zátoky pod 6 metrů. Tedy ideální na kotvení? Ne tak docela. Je tu jiný problém.
Tím problémem je skalnaté dno. Stačí se jít podívat na břeh, abyste viděli, jak vypadá mořské dno v zátoce. Jde o zvětralý vápencový povrch, který najdeme i na pobřeží. Vápencový povrch, který často připomíná čerstvou hlubokou orbu. Část dna je zanesena substrátem, ale z něj vylézají vrcholy vápencového dna. Substrátu navíc není taková vrstva, aby se kotva do něj mohla zarýt.
Grafika Lodní noviny
nebezpečí, které vzniká při kotvení v Male luce.
Kotvení v zátoce tak často vypadá tak, že kotva se zachytí za skálu. A drží. Drží, dokud vítr nezmění směr. Vzhledem k tomu, že často přes den vane severozápad a v noci se zvedne bóra, může to být problém. Skalnaté dno tohoto typu představuje ještě jeden problém při změně směru větru. Vpuštěný řetěz ležící na dně se může zachytit za některou ze skalek na dně a vaše loď (nebo kterákoli jiná) se přestane pohybovat podle očekávání a může dojít ke kolizi s jinou jachtou.
Řešením prvního problému je kotvení v nejhlubší brázdě zátoky, kde se dá očekávat, že bude substrátu nejvíce. Tam je šance, že se kotva zaryje největší. Řešením číslo dva je pak stání se zádí vyvázanou na břehu proti noční bóře. Tento vítr je zde extrémně častý. Případně je možné zvolit na kotvení hlubší zátoku Vela Luka na jihu Krku.
1439
Související články
Kotvení na velkých hloubkách
Kotvení na velkých hloubkách
Na jaké hloubce jste ochotni zakotvit s charterovou jachtou? Myslím bezpečně zakotvit. Ve všech ohledech slova bezpečně. Na standardní charterové jachtě s 50 metry kotevního řetězu.
Kolik je třeba kotevního řetězu
Kolik je třeba kotevního řetězu
Na charterových jachtách v Chorvatsku bývá 50 metrů kotevního řetězu. V Řecku je to často 70 metrů. Čím více řetězu, tím lépe drží kotva. Proč tedy nemít 100 metrů?
Proč kotva drží (nedrží)
Proč kotva drží (nedrží)
Nad kotvištěm se přežene vítr a část jachet se rozjede tak, že se ani nezdá, že byly zakotvené. Přitom zakotvené byly, jen špatně. Pojďme se podívat, co je mimo jiné nezbytné, aby kotva držela.