Kolize uprostřed oceánu
Vraťme se ještě jednou k závodu kolem světa Vendée Globe, která se zvolna blíží ke konci. Do závodu odstartovalo 29 jachet. Sedm z nich se během plavby srazilo s UFO.
UFO v námořní hantýrce neznamená létající talíř, ale neidentifikovaný plovoucí předmět. Téměř čtvrtina lodí startujících ve Vendée
po takové srážce skončila. Nebo byla jejich plavební schopnost omezena. Znamená to, že v moři toho musí plavat opravdu hodně.
I když nemusí jít hned o plovoucí kontejnery, počty ztracených kontejnerů jsou alarmující. V letech 2011 – 2014 spadlo z kontejnerových lodí do moře ročně cca 733 kontejnery. Pokud bychom započítali i nehody kontejnerových lodí, při kterých také dochází ke ztrátám kontejnerů, naroste toto číslo na 2683 kontejnery. To už by bylo 233 ztracených kontejnerů každý měsíc.
Tato čísla jsou sice mírně zavádějící, ale přesto mají určitou hodnotu. Naší vinou toho v moři plave dost.
Další příčiny kolize
Nedá se předpokládat, že by příčinou srážky byly kontejnery často. Jsou tu i další příčiny. Velryby a velké ryby (takový měsíčník může mít například i 600 kg), kmeny stromů, jiný náklad z lodí spadlý, bóje utržené i plovoucí a odpad všeho druhu. Moře se stalo bezednou skládkou.
Vysoká rychlost
Že by dříve k těmto kolizím nedocházelo? Asi docházelo, ale nebyly tak medializované a případně neměly takové následky. Vyšší rychlost lodí znamená větší škody.
Konkrétní případy
Alex Thompson 16.11.2016
Jižní Atlantik, zlomený foil
Foto Jean-Marie Liot / DPPI / Vendee Globe
Ulomený foil Alexe Thompsona
„Plul jsem rychlostí kolem 24 uzlů. Přišla rána. Loď zastavila a otočila se na pravobok o 20°. Vyběhl jsem na palubu, povolil otěž hlavní plachty a zjistil jsem, že jsem musel do něčeho vrazit. Stočil jsem se po větru a šel prohlédnout loď. Foil na pravoboku byl poškozen a škrábance byly i na trupu. Ve vodě jsem nic neviděl. Podle instrukcí jsem provedl kompletní prohlídku lodi a ukázalo se, že je jinak v pořádku. Žádné strukturální poškození. Bylo možné pokračovat dále.“
Thomas Ruyant 19.122016
Tasmanovo moře, prasklý trup
Foto Thomas Ruyant
Trup lodi Thomase Ruyanta se v podstatě zlomil.
„Náraz byl extrémní. Plul jsem rychlostí 17 – 18 uzlů a na místě jsem se zastavil. Vrazil jsem zřejmě do kontejneru. Usuzuji tak podle škod na trupu. Celá přední část trupu explodovala a zlomila se. Loď naštěstí nepřišla o stěžeň. Spal jsem na svém beanbagu a hlavu jsem měl naštěstí schovanou, protože jsem skončil naražený na přepážce pod stěžněm. Věci, které byly uloženy v zádi, jsem našel o 10 metrů dále u stěžně. Vzhledem k tomu, že jsem plul v oblasti, kde je provoz nákladních lodí, není srážka s kontejnerem vyloučená.“
Sebastien Josse 5.12.2016
Jižní oceán, poškozený foil
„Surfoval jsem na vlnách. Rychlost lodi se pohybovala kolem 30 uzlů. Náhle jsem zpomalil na 10 uzlů. Když se loď rozjela, cítil jsem, že něco není dobře. Zjistil jsem, že na vině je foil, který je zaražen do trupu a poškozeno jeho lože."
9214
Související články
Co o navigačních světlech nevíte, aneb kolik času je do kolize
Co o navigačních světlech nevíte, aneb kolik času je do kolize
Víte, jak daleko jsou vidět navigační světla lodí? Je to velmi důležité. Jen tak zjistíte, jak málo máte času na odvrácení srážky s přibližující se lodí.
Tragická srážka motorového člunu s vodním skútrem
Tragická srážka motorového člunu s vodním skútrem
V pátek navečer kolem 18. hodiny došlo na Pagu u obce Kolan ke srážce motorového člunu typu RIB s vodním skútrem. Muž, který řídil vodní skútr, v zadarské nemocnici svým zraněním podlehl.
Tchajwanci popřeli zákony fyziky i lodního stavitelství
Tchajwanci popřeli zákony fyziky i lodního stavitelství
Bizarní podívaná se naskytla posádce lodi filipínské pobřežní stráže poté, co dorazila k rybářské lodi poškozené srážkou s nákladní lodí.