Když se žene fronta…
Kam se schovat, když se žene fronta? Včera jsme psali o tom, že před příchodem bouřlivého počasí je třeba se schovat. Ale kam se schovat? Je bezpečným úkrytem molo s mooringy? Ukážeme si několik příkladů v jedné lokalitě.
Situace
Blíží se studená fronta. Sílí jugo, šplhá na 25 – 30 uzlů v poryvech a večer mají přijít bouřky. Za frontou se vítr stočí k severozápadu až severu.
Oblast
Šibenický archipelag
Tuto oblast jsme zvolili proto, že je zde hodně ostrovů a mnoho možností volby. Ne každá volba je však za takové předpovědi správná.
Kam se schovat
Při výše uvedené předpovědi je třeba vyřadit nejprve všechny zátoky otevřené k jihovýchodu, do kterých se bude opírat jugo. Vítr se bude přetáčet na severozápad, proto bych si ale nevybral zátoku nebo přístav otevřený příliš široce na severozápad až sever.
Tím se nám výrazně snižují možnosti.
Nejprve se podíváme na dvojici přístavů Zlarin a Prvić. Zajet do Zlarinu je lákavé, přístav je klidný, před frontou je krytý před větrem. Za frontou se ale situace změní a nepříliš kryté molo na Zlarinu se může stát nepříjemnou pastí. Za bouřky se zde dokážou zvednout nebezpečné vlny.
Raději bych si vybral Prvić. Před frontou sice do přístavu fouká, ale je krytý vlnolamem. Navíc se bude k molu couvat s větrem od zádě, což je snadné. Před přechodem fronty bych se vzdálil od mola, použil dva mooringy, případně springy na zádi. Vítr přijde od přídě, budeme ale chráněni ostrovem, tedy bez vln a se slabším větrem. Prvić bych označil za dobrou volbu.
S menší jachtou bude bezpečným místem na kotvení zátoka Brodarica nedaleko ostrova Krapanj. Je dokonale krytá před vlnami, břehy jsou vysoké, ztlumí také vítr. Dno je bahnité a kotva dobře drží. jen se musíte se stěžněm vejít pod most...
Dalším bezpečným místem na kotvení je zátoka za městečkem Rogoznica. V zátoce je dobrá hloubka na kotvení a po nalezení dna, které bude držet, jste v zátoce v bezpečí.
Stejně bezpečný je i městský přístav Rogoznica. Přístav je velmi dobře krytý, i za extrémního větru zde bude možné bouři přečkat.
U oblíbeného přístavu Kaprije je to trochu otázka. Od severozápadu sem mohou proniknout vlny. Jde ale o úzký vjezd a myslím si, že vítr bude měnit směr a nevydržel by stabilně foukat přesně do vjezdu déle, aby sem vnikly vlny Myslím, že za molem by mělo být bezpečno.
Samozřejmě bude bezpečno i v marínách v okolí. To však již nemusí platit pro přístavy. Například městský přístav v Tribunji je vystavený jugu a může zde zlobit i severozápad.
Asi takto bych volil v případě, že hrozí přechod fronty s prudkými bouřkami. Jde ale jen o příklad v jedné oblasti...Neznamená to, že v dané oblasti nejsou i jiné možnosti.
6792
Související články
Kotvení na velkých hloubkách
Kotvení na velkých hloubkách
Na jaké hloubce jste ochotni zakotvit s charterovou jachtou? Myslím bezpečně zakotvit. Ve všech ohledech slova bezpečně. Na standardní charterové jachtě s 50 metry kotevního řetězu.
Kolik je třeba kotevního řetězu
Kolik je třeba kotevního řetězu
Na charterových jachtách v Chorvatsku bývá 50 metrů kotevního řetězu. V Řecku je to často 70 metrů. Čím více řetězu, tím lépe drží kotva. Proč tedy nemít 100 metrů?
Proč kotva drží (nedrží)
Proč kotva drží (nedrží)
Nad kotvištěm se přežene vítr a část jachet se rozjede tak, že se ani nezdá, že byly zakotvené. Přitom zakotvené byly, jen špatně. Pojďme se podívat, co je mimo jiné nezbytné, aby kotva držela.