Dotaz ke kotvení
Ve facebookové skupině Lodní noviny se objevil dotaz na techniku kotvení, na který se pokusíme odpovědět. Dotaz se týkal samotné přídržné síly kotevního řetězu.
Dotaz
Situace jako na obrázku, ideální kotvení, kotva dotažená na 1500 otáček, řetěz ukázkově položený, na meteoradaru nic. Spím. V noci se ale vítr nečekaně otočí ze SZ úplně na JV. Jakou sílu udrží řetěz, než se začne posouvat v novém směru, tedy k břehu v tomto případě. 2 knt? 5 knt?
Odpověď
Grafika Petr Radost
V takovém případě bych volil vyvázání na břeh...
Na celou problematiku bych se podíval jinýma očima. Mohu klidně spát, pokud kotvím tak blízko břehu, že případné otočení jachty na kotvě by znamenalo najetí na břeh? Je stání, které si mohu dovolit při denním zastavení na vykoupání bezpečné i při kotvení přes noc?
Na nově položenou otázku bych si odpověděl, že ne. V případě, že bych chtěl v tomto místě stát, zvolil bych jinou techniku. Kotvu bych spustil dále od břehu, zacouval a vyvázal si záď na břeh. V takovém případě mám zajištěno, že blíže k pobřeží se na kotvě nedostanu. Samozřejmě v případě, že kotva bude držet.
4646
Související články
Kotvení na velkých hloubkách
Kotvení na velkých hloubkách
Na jaké hloubce jste ochotni zakotvit s charterovou jachtou? Myslím bezpečně zakotvit. Ve všech ohledech slova bezpečně. Na standardní charterové jachtě s 50 metry kotevního řetězu.
Kolik je třeba kotevního řetězu
Kolik je třeba kotevního řetězu
Na charterových jachtách v Chorvatsku bývá 50 metrů kotevního řetězu. V Řecku je to často 70 metrů. Čím více řetězu, tím lépe drží kotva. Proč tedy nemít 100 metrů?
Proč kotva drží (nedrží)
Proč kotva drží (nedrží)
Nad kotvištěm se přežene vítr a část jachet se rozjede tak, že se ani nezdá, že byly zakotvené. Přitom zakotvené byly, jen špatně. Pojďme se podívat, co je mimo jiné nezbytné, aby kotva držela.