Dotaz ke kotvení
Ve facebookové skupině Lodní noviny se objevil dotaz na techniku kotvení, na který se pokusíme odpovědět. Dotaz se týkal samotné přídržné síly kotevního řetězu.
Dotaz
Situace jako na obrázku, ideální kotvení, kotva dotažená na 1500 otáček, řetěz ukázkově položený, na meteoradaru nic. Spím. V noci se ale vítr nečekaně otočí ze SZ úplně na JV. Jakou sílu udrží řetěz, než se začne posouvat v novém směru, tedy k břehu v tomto případě. 2 knt? 5 knt?
Odpověď
Grafika Petr Radost
V takovém případě bych volil vyvázání na břeh...
Na celou problematiku bych se podíval jinýma očima. Mohu klidně spát, pokud kotvím tak blízko břehu, že případné otočení jachty na kotvě by znamenalo najetí na břeh? Je stání, které si mohu dovolit při denním zastavení na vykoupání bezpečné i při kotvení přes noc?
Na nově položenou otázku bych si odpověděl, že ne. V případě, že bych chtěl v tomto místě stát, zvolil bych jinou techniku. Kotvu bych spustil dále od břehu, zacouval a vyvázal si záď na břeh. V takovém případě mám zajištěno, že blíže k pobřeží se na kotvě nedostanu. Samozřejmě v případě, že kotva bude držet.
4760
Související články
Proč je vyvazování zádí na břeh nebezpečné? Alarmující čísla
Proč je vyvazování zádí na břeh nebezpečné? Alarmující čísla
O kolik se zvýší namáhání na kotvu ve chvíli, kdy jsme vyvázáni zádí na břeh a fouká vítr z boku? Jde o velmi překvapivé hodnoty, které by měly být pro každého skippera alarmující.
Každý řetěz je jen tak pevný…
Každý řetěz je jen tak pevný…
Můžete mít vynikající kotvu Rocna Vulcan a stejně skončíte na kamenech. Neutrhne se kotva, ale šekl spojující řetěz s kotvou. Výsledek je horší, než kdyby nedržela kotva, ta alespoň povoluje postupně.
Jak pomůže googlemapa při kotvení
Jak pomůže googlemapa při kotvení
Blížíte se na neznámé kotviště a informací máte pomálu. Mapa v plotteru sice ukazuje hloubky, ale to nemusí stačit. Kde najdete více informací o kotvišti? Víte, že je máte po ruce v telefonu?