Jak vysoko umístit anténu čtvrtek 21. listopadu 2024 Jak vysoko umístit anténu Na jachtě máme celou řadu antén. A každá chce své. My se podíváme na umístění trojice nejčastěji užívaných, tedy na anténu satelitní navigace, VHF a anténu radaru. Kde má která své místo?
Refování jedním lanem Refování jedním lanem čtvrtek 21. listopadu 2024 Je refování hlavní plachty jedním lanem kladem, nebo záporem jachty? Mám si tento systém přát, nebo se mu mám vyhnout?
Bezvětří, rekord, bezvětří Bezvětří, rekord, bezvětří středa 20. listopadu 2024 Letošní Vendée Globe je zatím zajímavá, ale pomalá (až na již druhý 24h rekord). Místo pasátu 3 dny bez větru, následoval krátký pasát a dnes už rovníkové tišiny. Rekord na rovník Alexe Thomsona...
Proč neopouštět jachtu na kotvě Proč neopouštět jachtu na kotvě středa 20. listopadu 2024 Kotviště u Stromboli je známé. Známé tím, že stojí za starou belu. Špatně drží kotva a není chráněné před vlnami. Ukázalo se to i během naší jarní plavby.
Když barometr ukazuje takové věci, že by bylo lepší, kdyby vůbec neukazoval Když barometr ukazuje takové věci, že by bylo lepší, kdyby vůbec neukazoval středa 20. listopadu 2024 Bomb cyclone, explosive cyclogenesis, bombogenesis. Silná slova. To ani nemusíme vědět, co znamenají. Jedna taková bouře je právě u západního podřeží USA a Kanady.
Pozor na nebezpečný proud Pozor na nebezpečný proud úterý 19. listopadu 2024 Plujete do přístavu XYZ. Přístav je na dohled, jednoduchá navigace. V oblasti je ale proud a vaše plavba se může prodloužit i na více než dvojnásobek a dokonce se můžete přiblížit...
Podmořské komunikační kabely v Baltu přerušeny Podmořské komunikační kabely v Baltu přerušeny úterý 19. listopadu 2024 Dva podmořské komunikační kabely v Baltu přestaly fungovat během necelých 24 hodin. Jeden z Finska do Německa, druhý mezi Litvou a Gotlandem. Nezbývá, než se ptát spolu s Jeffrey...
Konec papírových map Konec papírových map úterý 19. listopadu 2024 Britský vydavatel papírových map příští rok s tiskem na papír končí. Zůstanou piloty a podobné navigační publikace, ale papírové mapy se již vydávat nebudou. Vše jen digitálně…
Jak opravit neopravitelné Jak opravit neopravitelné pondělí 18. listopadu 2024 Louis Burton je bojovník. To se o něm ví. Tentokrát se ale pouští do něčeho, co je z laického pohledu nemožné. Jen si to představte, loď se vám láme v půlce, vy to opravíte jako zlomenou nohu od stolu a pokračujete v závodě kolem světa. A nejste přitom před cílem. Jen nedlouho po startu...
Mohu vyplout sólo? Mohu vyplout sólo? pondělí 18. listopadu 2024 Je to výzva. Zvládl bych plavbu sólo? Sóloví jachtaři nyní plují kolem světa na nadupaných závodních speciálech a já bych nezvládl obyčejnou charterovku? Čím se liší sólo plavba od plavby s posádkou? Co potřebuji k tomu, abych takovou plavbu zvládl?
První ze hry, vážné problémy a pasát, který není První ze hry, vážné problémy a pasát, který není pondělí 18. listopadu 2024 Maxime Sorel skončil v letošní Vendée Globe. Louis Burton se snaží opravit vážné strukturální praskliny na Bureau Vallée, Jean Le Cam má svoji hlavu. A pasát? Ten je kdovíkde.
Ztroskotání trajektu na Premudě Ztroskotání trajektu na Premudě pondělí 18. listopadu 2024 V pátek v 1820 ztroskotal trajekt Princ Zadra u ostrova Premuda. Podle svědků najel plnou rychlostí na útes Bračići na dohled od přístavu Krijal. Na palubě bylo 72 pasažérů. Druhý den šel ke dnu. Na potápěčské mapě Jadranu přibyl nový vrak.
Nové, aktualizované, rozšířené a samozřejmě lepší Přístavní manévry Nové, aktualizované, rozšířené a samozřejmě lepší Přístavní manévry pátek 15. listopadu 2024 Již počtvrté vydáme oblíbenou knihu Přístavní manévry. Je změněná, aktualizovaná a rozšířená. Ačkoli lodě se ovládají stále stejně, kniha je natolik lepší, že bude zajímavá i pro majitele starších vydání.
Co dokážu/nedokážu s jachtou? Co dokážu/nedokážu s jachtou? pátek 15. listopadu 2024 Pluji na jachtě, která nemá záďový boční propeler. Přesto jsem schopen s ní manévrovat stejně, jako by ho měla. Nebo také ne. Záleží na tom, na jaké jachtě pluji. Jaký je v tom rozdíl?
Stačí dobrý nápad a máte 180 milionů USD měsíčně Stačí dobrý nápad a máte 180 milionů USD měsíčně pátek 15. listopadu 2024 Platba za bezpečný průjezd. Bylo to tu vždy a funguje to i dnes. Podle předpokladů Spojených národů tento poplatek vynáší jemenským Hútíům 180 milionů USD měsíčně, přes 2 miliardy USD ročně. Drobný vedlejší efekt na odiv dávané ideologické linky.